Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magadog
#1238581
Har ett mystiskt elfel på min 850 som jag inte lyckas hitta någon lösning på.

När bilen är kall glöder i stort sett alla lampor i indikeringsfönstret till höger väldigt svagt och kan ibland öka i styrka men lyser aldrig (än så länge) på full styrka. Om det hänger i sig ett tag börjar även SRS-lampan att lysa på full styrka med fast sken. Hittills har det varat ca 20 sekunder och sedan är det ofta som om bilen hostar till och så återgår allt till det normala. När bilen är varm upplever jag att det försvinner eller kommer åtminstone med längre intervaller. Förstår att detta har med elen att göra och batteriet är nybytt så tankarna går ju till generatorn.

Snälla, är det någon som har en ledtråd till var jag ska börja nysta?
Mattias
Användarvisningsbild
av lennarte
#1238753
Har aldrig jobbat med 850 men jag skulle tro att det är ett jordfel någonstans. Kolla alla anslutningar på batteriet, eftersom det är nybytt så går mina tankar dit först. Kolla både plus och minuskablar på batteriet och mot chassi, motor och mot plintar, elcentralen och liknande
av Kena
#1238802
Typiskt Volvosyndrom när generatorn laddar dåligt. Den börjar få upp batterispänningen när du kört ett tag och då verkar det som att problemen försvinner. Tänd helljuset, på med bakrutevärmare och kupefläkten på järnet och förmodligen uppträder felet igen.
Börja med att byta laddningsregulator/kol på generatorn och se om det slutar spöka, det är det vanligaste felet (kolen är nednötta och når inte ned till rotorn).
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]