Sida 1 av 2
Slutkört batteri? (Volvo 850 GLT -96)
Postat: lör 03 mar 2018, 14:38
av Peter799
Hej!
Funderar på om jag ska köpa nytt batteri eller inte :)
Två gånger har det nämligen hänt att jag inte har kunnat starta bilen efter att den stått med tändningen på och radion igång i endast några minuter.
Har mätt på batteriet ett par gånger.
Första gången hade den stått i två dygn innan jag mätte. Resultat: 11,86V.
Två veckor senare stod den i 8 timmar innan jag mätte och då fick jag 11,96V. Men den tredje decimalen ökade hela tiden - efter 2 min var den uppe i 11,97V. Ska det vara så? :o
Jag kör inga längre sträckor utan använder bilen främst till och från jobbet, ca 7 km enkel resa.
Stereon, med dubbla steg och baslåda, går oftast på högvarv. Och lamporna blinkar rätt så ordentligt.
Det är dock aldrig några problem att starta bilen, inte ens vid -10.
Re: Slutkört batteri? (Volvo 850 GLT -96)
Postat: lör 03 mar 2018, 14:55
av Marlboroman
Korta körningar och slutsteg som drar ström gör ju att batteriet blir klent laddat. Så det är väl läge att börja fundera på ett till batteri eller en kondensator om du har belysning som blinkar.
Re: Slutkört batteri? (Volvo 850 GLT -96)
Postat: sön 04 mar 2018, 06:58
av MartinS
Vilospänningen (frånkopplat batteri) skall aldrig vara lägre än 12.50, då behöver det laddas.
Re: Slutkört batteri? (Volvo 850 GLT -96)
Postat: sön 04 mar 2018, 15:32
av Kena
Jo du tar nog ut mer energi från batteriet än du tillför alltså kommer det förr eller senare att bli urladdat (förutsatt att laddningen funkar som den ska). Skulle föreslå att du skaffar en batteriladdare som du kopplar in med motorvärmaren, typ Ctek:s lite större modell så kan du använda den även då det inte är motorvärmarsäsong.
Re: Slutkört batteri? (Volvo 850 GLT -96)
Postat: sön 04 mar 2018, 19:29
av MickeM
Marlboroman skrev:Korta körningar och slutsteg som drar ström gör ju att batteriet blir klent laddat. Så det är väl läge att börja fundera på ett till batteri eller en kondensator om du har belysning som blinkar.
Oavsett hur många batterier så tar det slut, om man tar, mer än man ger.
Tidsfråga bara. Kondensator sparar dock på övrig elektronik och är bra!
Kena skrev:Skulle föreslå att du skaffar en batteriladdare som du kopplar in med motorvärmaren, typ Ctek:s lite större modell så kan du använda den även då det inte är motorvärmarsäsong.
Bra förslag om el-möjlighet finns!
Eller kanske nöja sig med måttlig volym så det inte drar så in i HE med ström.....
Re: Slutkört batteri? (Volvo 850 GLT -96)
Postat: lör 24 mar 2018, 10:57
av Peter799
Tack för svaren :)
Uppdatering:
Jag mätte igen den 8 mars och då hade det på två veckor utan stereo stigit något från dom 11,96V till 12,04V.
Sen tog jag in batteriet och laddade upp det och fick då 12,85V efter 8h vila dagen efter.
Sju dagar senare var det nere i ca 12,4V och där har det legat nu varje gång.
Har knappt brukat stereon sedan förra inlägget.
Nu har jag iofs bara mätt efter 8h vila varje gång men av någon anledning ökar värdet på multimetern under själva mätningen?
Med några minuters mellanrum ökade det t.ex. från 12,37 till 12,39. Hur ska man veta vilket mätvärde man ska titta på om det ökar så? Vad visar det säg en timme senare? :o Det där förstår jag inte så någon får gärna förklara :)
Batteriet är på 62 Ah och indikatorn visar visserligen grönt som i "Good condition". Men vore kanske inte fel att slänga i ett 75-80 Ah som första åtgärd med tanke på förutsättningarna med korta körsträckor (för det mesta 2x15 min tur och retur).
Gissar att det även är idé att byta till grövre kablar till det större steget, har 16mm2 nu...
Re: Slutkört batteri? (Volvo 850 GLT -96)
Postat: lör 24 mar 2018, 21:02
av Lucif3r
Hur många Ampere är steget på, och hur lång är kabeln?
Re: Slutkört batteri? (Volvo 850 GLT -96)
Postat: mån 26 mar 2018, 17:34
av Peter799
Lucif3r skrev:Hur många Ampere är steget på, och hur lång är kabeln?
Steget är på 700W RMS i 2 ohm, kabeln är 6 meter tror jag.
Re: Slutkört batteri? (Volvo 850 GLT -96)
Postat: mån 26 mar 2018, 19:12
av Rådlös
Även om batteriet är på 100 Amperetimmar, så kan du lätt ha ihjäl det om du inte återladdar all den energi du har tagit ur det. Och lite till.
Hur mäter du på batteriet? Med en multimeter direkt på polerna får du bara veta vad spänningen är just den stunden. Om du mäter med en batteriprovare får du veta både spänning och Ampereinnehåll. Och det är det sistnämnda som är viktigt i sammanhanget. Batteriprovare finns på Biltema (Från omkring 500 kr och uppåt) och andra bilprylvaruhus. Även verkstäder och större bensinstationer har sådana. En batteriprovare mäter under belastning och det är det som är skillnaden. Det säger vad batteriets status verkligen är. Inte vad spänningen är i ett enskilt ögonblick. Och att spänningen ökar några hundradels volt kan bero på instrumentets oprecision eller att någon krets blir lite uppvärmd i mätningen.
Kom ihåg: Ett dåligt eller urladdat batteri har redan blivit skadat och har förkortat sin livslängd. Ständigt uppladdade batterier varar längst. (Dock inte i evighet)
Re: Slutkört batteri? (Volvo 850 GLT -96)
Postat: tis 27 mar 2018, 00:27
av Lucif3r
Peter799 skrev:Steget är på 700W RMS i 2 ohm, kabeln är 6 meter tror jag.
RMS är jag inte interesserad av ;) frågade hur många Ampere det är på... Dvs, vad sitter det för säkring på steget? Och vad har du avsäkrat kabeln med för den delen?