Sida 1 av 1

Fläkten går på MAX utan tändning på...

Postat: lör 03 mar 2018, 14:08
av Righthanddrive
Volvo 855 GLT som tydligen haft nåt fel på sin ECC innan så den har blivit utbytt av förgåendeägaren utan succe!

Jag har kollat på elschemat och prövat lite olika saker med fläkten går på max fart ändå :shock:
Säkring #5 är det enda som stänger av fläkten!!

Alla sladdarna är urdragna ur fläktmotståndet! Går ändå
Alla sladarna är ur ECC panel! Går ändå
Tom sladdar på reläet vid poweer stagde är ur! Går ändå

Förståt att fläkten alltid ligger ”HOT” med 12 volt alltid och det är jorden som styr den!
Kollat ledningar och inte funnit någon avskalad/ jordande punt som den nte skall ha.

Är det nån som har nåt annat bra tips på vad/var jag kan söka vidare på?
Tack så länge

Re: Fläkten går på MAX utan tändning på...

Postat: mån 05 mar 2018, 20:13
av Ancelito
jag fick samma fel förra veckan så jag satte en vippbrytare på 5ans säkring tills idag då jag va till skroten och hämta ett nytt fläktmotstånd och nu funkar det som vanligt :) att tänka på är att kablarna blir varma så ta inte för tunna om du gör en nödlösning som jag gjorde samt att en vippbrytare smälte :P

Re: Fläkten går på MAX utan tändning på...

Postat: tor 08 mar 2018, 07:38
av Righthanddrive
ECC hade tydligen brunnit i bilen så en nyare version hade inköpts.
Sedan hade nån ändrat reläer och satt samman fel kontakter därav att inget gick som det skulle när det testades!
Nu fungerar ECC som Manuell iställning pga av avsaknad av D+ sladd som är en ändring på de nyare ECC.... Jag skall dra en extra sladd som matar +12v hela tiden som gör att ECC tror den är onlne med generatorn dvs att bilen körs.

Re: Fläkten går på MAX utan tändning på...

Postat: tor 08 mar 2018, 10:21
av Hilmer
Här hittar du lite information i ämnet, bläddra ner en bit så hittar du bilder på kabeldragning osv.
http://forum.volvoturbo.net/viewtopic.p ... 6fcb20e767

Re: Fläkten går på MAX utan tändning på...

Postat: tor 08 mar 2018, 14:47
av Righthanddrive
Tack ”Hilmer” för din länk!
Märkligt att den inte kom upp...prova lite olika varianter på min sökning.
Hmm, väldigt omständig kabeldragning...... ska testa en kort variant med att dra till +12V direkt och se hur ECC tycker om den signalen :)
Härligt med tips och trix samt länkar som håller våra Volvo rullande utan verkstadsbesök :wink: