Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av virtq
#1264294
Symptomen du har påminner ganska mycket om de problem jag hade på S70in, där lampan tänds lite då och då vid längre sträckor, ofta då man kört i en jämn hastighet. Felkoden jag hade då var P0422, vilket indikerar att katalysatorn inte fungerar ordentligt. Det är tydligen ett vanligt problem om man har sportkat (som jag har på den) att den behöver lite mer tid på sig att komma upp i arbetstemp, vilket kan ge felkoder som dessa. Men nu när jag även fått felkoder som indikerar mer på problem med lambda sensorn, så lutar jag mer åt att den kanske var boven redan då. Nu har du iofs inte samma felkod, men symptomen är som sagt liknande. Att lambda sonden inte ska ha mer än max 16000 mil i livslängd i många fall indikerar vidare att det är dags att byta på dessa gamla bilar..

För övrigt finns det lite mer tips här: https://www.obd-codes.com/p0172 om vad man kan titta efter, men jag tror precis som tidigare postare att du kanske inte får några tillförlitliga koder eftersom det är en så tidig modell.
av MickeM
#1264328
15,000mil på en lamdasond är vad tillverkaren garanterar.
Men flera går över 50,000mil i taxibilar utan bekymmer.
Att byta en väl fungerande lamdasond ENBART pga mil är idiotiskt.

Kom ihåg att en 850 inte är E-OBD kompatibel. (Inte uppfunnet då)
Så ISO felkoderna kan luras.

Jag rycker att du ska felsöka med VOL-FCR istället för en ISO-scanner.

I synnerhet innan du byter nått kostsamt.
(Går bilen bra och dessutom igenom besiktningen skulle inte jag byta nått kostsamt ens om jag visste exakt vad felet var på en så gammal 850)
Strunta i lampan.
av magseg
#1264940
Tack för svaren.
Kört hela sommaren och märker inget på bilen.
Försökt övervaka allt under körning. Inget konstigt. Inga petar ens när lampan tänds.
Läst att det kan vara bränslefilter, längesedan det byttes, eller tjuvluft, ska kolla med startgas igen, eller tempsensorn eller lambda.
Får återkomma.
av LOB
#1264993
MickeM skrev: lör 10 mar 2018, 12:11
magseg skrev:Felkod P0172 Powertrain System to rich(Bank 1).
MickeM skrev: Om den går fett, är det sannolikt inte vakuum eller avgasläck.
Då blir det för mycket syre, och därmed för magert.
magseg skrev: Den vita 'silen' finns inte. Ska den finnas där?
Är det nått som saknas kan det ju vara felet.
Läst att felkoden kan bero på övertryck av oljegaser in i insuget vid enstaka tillfällen.
Om du har det felet i vehusventilationen, är felkoden fel.
Då skulke den peka på för magert, och inte för rik.
Lucif3r skrev:Jag skulle inte lita på iso-koderna för 5 öre på M4.4 iaf.
Men jag håller med Lucif3r.
Man ska ALLTID ta universella ISOfelkoder med en nypa salt
Och i detta fallet med tidig Motorinic 4.4 som i 850, skall dom alltså tas med ett par kilo salt eller så.

Så svar Ja.
Se över vevhusventilationen först, innan nått annat.
Volvo fick OBD2 1996/1997. Så jo ISO-OBD var uppfunnit då. Det låter väldigt osannolikt att man skulle få en felkod som är korrupt. Antingen får man väl en kod eller inte. Att tillfälligtvis och slumpmässigt skulle bli en felkod låter otroligt. Jag har både vol-fcr och en Biltema ISO-OBD2 felkod läsare och de visar alltid samma kod för det som ISO omfattar (motorstyrning). För övrigt tror jag Motronic 4.4 inte kom på 850 förutom på 1997 GLT, USA versionen som hade LPT med 193 Hk (min bil).
av magseg
#1265013
Felsöka med startgas. Ingen reaktion. Ingen tjuvluft.
När jag på tomgången drar ur lmm kontakten händer inget men mätaren i appen reagerar och går till lägre värde. När jag stoppar i kontakten igen dör motorn eller nästan dör och hämtar sedan upp sig om den inte dör.
Appen återfår högre värde på maf.
Normalt?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1265062
LOB skrev:Volvo fick OBD2 1996/1997. Så jo ISO-OBD var uppfunnit då. Det låter väldigt osannolikt att man skulle få en felkod som är korrupt. Antingen får man väl en kod eller inte. Att tillfälligtvis och slumpmässigt skulle bli en felkod låter otroligt. Jag har både vol-fcr och en Biltema ISO-OBD2 felkod läsare och de visar alltid samma kod för det som ISO omfattar (motorstyrning). För övrigt tror jag Motronic 4.4 inte kom på 850 förutom på 1997 GLT, USA versionen som hade LPT med 193 Hk (min bil).
Dom fick ODBII-kontakt 96 ja, men använder sig av ett modifierat/custom KWP-2000-protokoll. dvs ingen ISO-standard öht. Vissa M4.4 går att lura igång på ISO-standard via t ex elm327, men det är väldigt hit or miss, och det man får ut är tämligen osäkert.

Och "antingen får man en kod eller inte", nja, riktigt så fungerar det inte. Du får ut råa HEX-koder, som sen programvaran i fråga försöker översätta till klartext. Men programvaran har ju inte en susning om t ex volvo använder en HEX-sträng för något helt annat än ISO-standarden som programvaran tolkar med. Det är inte så att du får olika koder varje gång, utan bara rent av en felöversatt kod.

M4.4 kom på 850GLT och 850R -96 i sverige. 850T5 behöll M4.3 av någon anledning, LTT'n är jag osäker på om den fick M4.4 eller behöll 4.3.
magseg skrev:Felsöka med startgas. Ingen reaktion. Ingen tjuvluft.
När jag på tomgången drar ur lmm kontakten händer inget men mätaren i appen reagerar och går till lägre värde. När jag stoppar i kontakten igen dör motorn eller nästan dör och hämtar sedan upp sig om den inte dör.
Appen återfår högre värde på maf.
Normalt?
Hm... Normalt sett brukar det bli en stor reaktion när man rycker LMM, detta då bilen övergår från sitt normala program till sitt felsäkra "limp-home" program. Att den inte reagerar öht. när LMM rycks ur tyder nästan på att den redan går på sitt felsäkra program, och när du stoppar tillbaka den försöker den återgå till sitt normala program, misslyckas, och återgår till felsäkert.
av magseg
#1265065
Kan man spinna loss grus på grusväg och dra 1500 kilos släp utan större problem på en liter milen i limp mode?
av LOB
#1265067
Lucif3r skrev: ons 15 aug 2018, 23:07
Dom fick ODBII-kontakt 96 ja, men använder sig av ett modifierat/custom KWP-2000-protokoll. dvs ingen ISO-standard öht. Vissa M4.4 går att lura igång på ISO-standard via t ex elm327, men det är väldigt hit or miss, och det man får ut är tämligen osäkert.
Min Biltemaläsare ger (korrekta!?) ISO- standardkoder (har också Vol-fcr som du hjälpt mig att få igang, tack!) på min 850-97 med motronic 4.4. Har iofs bara haft en kod på motorn.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1265070
magseg skrev:Kan man spinna loss grus på grusväg och dra 1500 kilos släp utan större problem på en liter milen i limp mode?
Beror på väder och vind, faktiskt. Bilen använder sig av förprogrammerade värden istället för verkliga värden från bl.a. LMM. Så är vädret hyffsat likt dom förprogramerade värdena så är det ingen direkt märkbar skillnad faktiskt, samtidigt som ett starkt avvikande väder kan få bilen att gå som 3 lass skit.
av magseg
#1265073
Kanske är lmm.
Men den gick lika bra i vintras med släp i - 20.
Kan man kolla lmm på nått sätt? Är väl dyr att byta. Gjorde det på 940n.

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D