Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magseg
#1235880
Hej.
Har en 855 GLT -97.

Lambda lampan börjar ibland lysa. Felkod P0172 Powertrain System to rich(Bank 1).
Släcker den med läsaren och det tar ett par dagar så dyker den upp igen.

Vad kan det bero på?
Kan det vara spjällhuset som är skitigt?
Vet att det är ganska sotigt men tänkte ta det när det blir varmare ute.
Har kontrollerat vevhusventilationen med slangarna och det funkar. Rengjort flamskyddet under inluften mellan spjällhus och luftfilter. Allt såg bra ut. Inte rengjort stora burken under insuget.

Kan vara 10 mil mellan att den tänds.

Mvh/Magnus
av MickeM
#1236391
Får du verkligen fram ISO felkoder på en 850?
Dvs Pxxxx.

Jag trodde bestämt att det var VOL-fcr eller blinkdiod som gällde på dom.

Om den går fett, är det sannolikt inte vakuum eller avgasläck.
Då blir det för mycket syre, och därmed för magert.

Gissar mer på dåliga tänddelar, dålig LMM, bränsletrycket, eller tätt luftfilter, osv.....

Spjällhusert är mekaniskt på 850 och tidiga S/V70..
Skall inte förväxlas med dom elektroniska spjällen 1999 och nyare.
av magseg
#1236395
Hej.
Jodå. Det är en 20 ventilare, sista 855an glt.
Har mer obd på den än vad jag hade på 10 ventilers v70.

Har rengjort spjällhuset idag. Väldigt skitigt.
Ska provköra men det kan ju ta ett tag innan koden dyker upp.
Stift mm byttes förra sommaren. Även filter.
av MickeM
#1236429
Dom elektroniska spjällen är känsliga för smuts.
Obalans på spjällskivan eller att den kärvar/kladdar.

Mekaniska spjället lider inte av det och är tämligen onödiga att rengöra.
Dom har inget som krånglar mer än TPS sensorn på sidan.
Det blir svajig gång om den ballar ur.
Mycket ovanligt.

10v har Fenix styrsystem oavsett 850 eller V70, så där funkar inte OBD scanners alls på motorn.
Det är bara falsh-koder. (Blinkande)

Men så tidiga Motoronic som i 20v 850 trodde jag inte var kompatibla med ISO.
Där ser man...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1236504
MickeM skrev:Men så tidiga Motoronic som i 20v 850 trodde jag inte var kompatibla med ISO.
Där ser man...
Motronic4.4, som 850GLT 96+ samt alla 20v x70 97-98 har, är till viss del ISO-kompatibel... Eller rättare sagt, det kan fungera lite när det känner för det.
Jag skulle inte lita på iso-koderna för 5 öre på M4.4 iaf.
av magseg
#1237451
Det hjälpte inte.
Klarade sig fyra dagar utan att tända lambda lampan.
Nu tändes den.
Var ska man börja leta?
Vad är mest troligt? Vill inte byta lmm etc i onödan.
Tack.
/M
av magseg
#1237773
Hm... en tanke.
Har googlat lite på flamfällan som sitter mot röret till insuget.
När jag hade upp den sist såg det inte ut som om alla delar som finns på bild på Google fanns där.
Hade den rengjord på verkstad och efter en vecka kom felkoden.

Den vita 'silen' finns inte. Ska den finnas där?
Är det nått som saknas kan det ju vara felet.
Läst att felkoden kan bero på övertryck av oljegaser in i insuget vid enstaka tillfällen.

Släkt koden nu och ska köra 2x15 mil i morgon. Tänkte logga lite värden. Vad ska jag kolla för att se vad som händer då den tänds?
Lambda 1, luftmängd, nånting med bank 1...?
Vilka uppgifter, vilka sensorer?

Är jag på rätt väg tror ni?
Här är en av bilderna jag kollat:

https://goo.gl/images/aTfZFt

Tack.
/M
av MickeM
#1237932
magseg skrev:Felkod P0172 Powertrain System to rich(Bank 1).
MickeM skrev: Om den går fett, är det sannolikt inte vakuum eller avgasläck.
Då blir det för mycket syre, och därmed för magert.
magseg skrev: Den vita 'silen' finns inte. Ska den finnas där?
Är det nått som saknas kan det ju vara felet.
Läst att felkoden kan bero på övertryck av oljegaser in i insuget vid enstaka tillfällen.
Om du har det felet i vehusventilationen, är felkoden fel.
Då skulke den peka på för magert, och inte för rik.
Lucif3r skrev:Jag skulle inte lita på iso-koderna för 5 öre på M4.4 iaf.
Men jag håller med Lucif3r.
Man ska ALLTID ta universella ISOfelkoder med en nypa salt
Och i detta fallet med tidig Motorinic 4.4 som i 850, skall dom alltså tas med ett par kilo salt eller så.

Så svar Ja.
Se över vevhusventilationen först, innan nått annat.
av magseg
#1237982
Tack.
Har kört 13 mil före lampan började lysa idag.
Ska köra hem och släcker lampan före. Får se om det är samma sträcka. Märks inget på bilen. Går kanon.
Ska kolla med verkstan som rensade ventilationen om dom vet om det fanns en sil eller inte.
av Kena
#1238122
Sträckkörde du 13 mil eller var det flera korta sträckor? Tänkte om den hann bli ordentligt varm innan felet uppträde.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]