Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1239245
Testade en sista grej..och bilen går som en dröm.. (om än inte riktigt lika fort..men mer än tillräckligt..)..
Snackade med en kompis till en kompis som inte rekommenderade att åka med pys (och där började jag förstå att han visste vad han pratar om..) men som tyckte att jag skulle testa att strypa magnetventilen.. Visste inte vad han snackade om såklart men tydligen kan man få MV att hålla tillbaka laddet genom att man ansluter kompressorhuset och wastegaten som vanligt men pluggar den tredje anslutningen som går till kalluftsintaget efter LMM.. Något med att MV då inte kan evakuera något tryck..
Ska nog söka info om hur en MV egentligen fungerar..

Hursomhelst så kopplade jag in den nya MV:n som den ska kopplas och tog med killen på en åktur.. Samma resultat som vanligt, går som den ska på dellast men fullgas och laddet parkerar på 1.6bar och det hackar..
Stannade, vek slangen mellan MV och luftintag med ett par buntband och körde igen.. Helt ny bil! Laddtrycksstyrningen verkar funka klockrent med ladd stigande efter varvtal innan det pekar runt 3000varv. Laddar max 0.7 på 2:an, 3:an slänger till upp mot 1bar innan det parkerar runt 0.8 för att sjunka ner mot 0.6 vid riktigt höga varv, 4:an och 5:an laddar stabila 1.1 bar.. Vad fanken händer? Bilen går ju precis som jag önskat MED MV med i ekvationen..
Då är ju frågan.. Är det på något vis skadligt att åka med nämnda anslutning på MV:n pluggad?
Det ursprungliga problemet finns ju kvar så kan det faktum att bilen plötsligt uppför sig som en steg 1-chippad T5 ska när sagda anslutning är pluggad säga något om var problemet egentligen ligger?
Och.. Får jag expertisens go ahead när det kommer till att köra som jag gör nu, dvs med MV inkopplad men kalluftsanslutningen pluggad?
#1447090
Fan va trist att det inte fanns fler svar här. Jag har en T5 2001 som överladdar/skenladdar ibland för att sen lägga sig på grundladd. Ska testa plugga den där slangen jag med, få se om det blir nån skillnad. Man undrar ju vad fan som är fel.. 👎🏼
Om du har kvar din, går den fint än, eller hittade du nåt annat fel?

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]