- tis 16 jan 2018, 00:00
#1225784
Knepet är ju att inte vrida om nyckeln för mycket för då pumpar det ju in extra bränsle varje gång så bara mata runt på starten med full gas så kommer de snart igång igen.
För övrigt ett knep som jag lärde mig av en BMW-mekaniker i början av 2000-talet, så det är inte bara Volvo som råkade ut för sånt här.
volvov702002 skrev:Så länge man inte gör det till en vana så är det nog ingen större skada skedd, har en -93:a som det händer ibland på och likadant på min gamla som också var från -93 och ingen av dem har tagit någon skada av denna behandling.Lucif3r skrev:Om startmotorn går onormalt lätt så har motorn troligen tappat kompet.
Detta är rätt vanligt, speciellt om man bara kallstartar bilen och stänger av den rätt fort igen(t ex flyttar den några meter). Det som händer är att bränslet sköljer bort oljefilmen på cylinderväggarna.
Ibland går det få igång dom genom att mala på starten och ev. ge gas, men detta är inte nyttigt. "Korrekt" metod är att plocka ur stiften och hälla i en skvätt olja i varje cylinder, koppla ur spridarna, veva på starten tills man hör kompet komma tillbaka, koppla tillbaka spridarna, starta motorn och varmkör den ordentligt.
Fick igång bilen men tyvärr på det skadliga sättet du beskrev, hoppas inte tog för stor skada. Men bra nyttig info så vet man framöver :D
Knepet är ju att inte vrida om nyckeln för mycket för då pumpar det ju in extra bränsle varje gång så bara mata runt på starten med full gas så kommer de snart igång igen.
För övrigt ett knep som jag lärde mig av en BMW-mekaniker i början av 2000-talet, så det är inte bara Volvo som råkade ut för sånt här.
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net