Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1222804
Princecharming skrev:Var in på Mekonomen och i deras register fick de fram att det var just ATF, "den röda oljan" jag skulle ha.
Ingen stans i motorrummet står vad jag ska ha för olja, inte heller i, bredvid eller på själva behållaren.
Jag doppade en pappersbit i oljan innan jag åkte och den påminde ju helt klart mer om röd än grön. Men det gör väl brunt kanske överlag?

Nu har jag då iaf fyllt på några dl i behållaren (lyckades utläsa att ena strecket betydde att oljenivån inte fick överstiga det efter körning, så eftersom jag kört några km och fått upp rätt motortemp så fyllde jag lite mer än mittemellan "kall- och varm-strecken") och nu låter det inte längre när jag vrider ratten. Eller jo, det låter, men det lilla ljud som uppstår nu sades vara normalt och typ bara ett tecken på att servon fungerar (enligt Mekonomensnubben).
Återstår att se nu då om skiten skär ihop helt pga eventuellt blandade oljor...
Däremot låter pumpen fortfarande, om än dovt (om det nu är den som låter och inte generator/remmen som jag själv misstänkt).
Det låter som att jag gasar med en radiostyrd bil typ.

Och gubben jag köpte bilen av hade inte bytt motorolja på 2 år trots att han kört 2000 mil per år med den, så det var i stort sett det första jag gjorde när jag fick hem den.
Med det sagt så tvivlar jag på att han någonsin kollat över någon annan olja. "Den går så fint så jag har inte orkat se över den de senaste åren" :shock:
Därför behöver det inte betyda att det är ett stort läckage, över tid så försvinner det alltid lite olja på vilken som.

Jag kunde inte se filmen ovan så jag vet inte hur just din låter, men både servopump och generator kan vina lite så det är kanske inget onormalt!
#1222850
Hilmer skrev: Ett vanligt fel när det kommer till klonkande ljud i framvagnen är de sk parallellstagen till krängningshämmaren, det ska inte mycket glapp till för att dessa ska låta tydligt vid ojämnheter. Inte för inte som de i allmänt tal kallas för "knirkstag" ;)

Torde inte ett sådant fel gå att hitta på en verkstad?
De sägs ha kollat allt som har med hjulupphängningen samt bak- och framvagn att göra samt avgassystemet och dess upphängning, men jag vet inte riktigt om jag ska lita på det? 4 besök på ca 2,5 timme vardera har alltså inte gjort annat än att dra pengar från mitt konto eftersom "det finns inget fel"...

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]