Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
#1373368
Nu har det gått tre ytterligare besiktningar, sen han klagade på rost under kjolarna.
Så tydligen är detta med rostiga tröskellådor inte lika farligt som förr.
Så nu går det 15 månader igen.
Kanske sista året, och då slapp man laga detta.
Tack för alla svar i alla fall.

roy
av III
#1373438
Inte popnin. Det är inte för besiktningen du lagar. Det är för din skull, krockskydd och vridstyvhet. Snyggt spelar ingen roll men bra är viktigt.
av MickeM
#1373496
Roy skrev: mån 06 apr 2020, 12:51 Nu har det gått tre ytterligare besiktningar, sen han klagade på rost under kjolarna.
Så tydligen är detta med rostiga tröskellådor inte lika farligt som förr.
Så nu går det 15 månader igen.
Kanske sista året, och då slapp man laga detta.
Tack för alla svar i alla fall.

roy

Det är bara för att dom missat det, helt enkelt.
Eller, så var första bedömningen onödig.
Det kanske inte var hål, utan behov av översyn.
Du fick ju bra att veta. Inte anmärkning.

Är det rosthål kan man undra om du haft tur eller ej.
Kör du bilen till den skrotas utan olycka är det tur.
Blir du påkörd från sidan hade du otur, för bilen är ganska kraftigt försvagad.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1373510
Sen kan man väl iofs sia hur mycket som helst hurvida rost i en tröskellåda påverkar deformationszonerna nämnvärt(balkar är däremot en annan 5a)...
Jag vill nog påstå att ett litet rosthål varken gör till eller från i en sidokollision. Jag tror nog att en dålig lagning gör mer negativ inverkan just i den situationen än om man hade låtit det vara, då hårdhet, spänst, osv förändras negativt.

Dock så sprider sig rost som cancer, så gör man inget åt det är snart halva underredet infekterat, och DÅ får man problem.
Så... fixa rosten innan den blir värre är alltid att rekommendera starkt. Även om funktionen/säkerheten på bilen inte är nämnvärt påverkad nu så kommer den bli det senare, och då kräver det en rejäl reparation som inte blir så billig på verkstad. Ett litet rosthål i en tröskel kostar däremot inte många kronor att få fixat. Jag fick ett område utbytt som hade tendenser att börja bli mjukt(=början till rost) för ett par hundra. Helt klart värt att få det åtgärdat innan det spred sig vidare.
Tänk på att rost, speciellt under bilen, nästan aldrig syns(iom rostskydd, underredsmassa osv), så även om det ser bra ut är det inte alls säkert att plåten under är frisk.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]