Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
#1221418
Fick "bra att veta" vid senaste besiktningen.
Volvo S70 1998, 2,5

Han skrev: "Stomme sidobalk yttre, båda sidor, rostskadad".

Bilen börjar ju bli till åren och rosten vrakar börja komma så sakteliga.
Han petade med en mejsel underifrån vid trösklarna.

Någon på forumet som vet vad detta innebär? Är det möjligt att laga? komplicerat? Dyrt?
Jag svetsar inte själv. Men gör det mesta för övrigt.

Förr bytte man ju hel tröskellådor vid liknande angrepp.


Roy
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1221430
Omöjligt att kunna säga hur svårt det är att laga utan att veta hur det ser ut. Men antagligen så har väl rosten börjat komma där plåt och plast möts i underkant av trösklarna.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1221488
Plocka bort " kjolarna" så får du en uppfattning om hur mycket som behöver svetsas. Fördelen med kjolarna är ju att det behöver ju inte vara toppen snyggt lagat de döljer ju det mesta.
av kebabpizza
#1221515
Det är väl som med allt annat som behöver repas på en så gammal bil, man måste kunna göra det själv eller typ ha polare som fixar för fikapengar, annars är det inte lönt.
När rosten dessutom har börjat krypa så, så är det bara toppen på isberget du ser.
Användarvisningsbild
av Roy
#1221615
Tack för bra svar.
Kjolarna ja, visst är det så, jag det tänkte jag inte på, yttre trösklarna är plast det ser man i dörrtrösklarna.
Någon som vet hur man tar bort dessa plastkjolar????

Sen är väl inre delen av sidobalkarna den som vätter in i bilen med mattan limmad?

Ja vi får väl se om det är bara dessa rostskador vid nästa besiktning, om det har blivit till ombesiktning då om 11 månader.....
Är det bara detta kanske det kan löna sig att laga så går det ännu ett år.....

Bilen i övrigt är ju i nyskick med vara 435 000 km...

Kanske man kan skruva dit, eller popnita dit nya plåtar, det syns ju inte utan känns bara när besiktningsman sticker in en mejsel underifrån.


Gott Nytt År på er!

Roy
Användarvisningsbild
av Nexus
#1221644
På 98 har jag för mig det sitter skruvar under plastlocken på ovansidan kjolen. Se får du lossa poppnitarna i hjulhuset och så sitter det ett antal " plastfästen" undertill. Slå in piggen i mitten på dessa eller försök få ut den bakifrån.
av MickeM
#1221705
Roy skrev:Kanske man kan skruva dit, eller popnita dit nya plåtar, det syns ju inte utan känns bara när besiktningsman sticker in en mejsel underifrån.
Roy
Nej nej, ingen popnit!
Det ser dom, och då blir det ajabaja, och bara extrajobb vid riktiga lagningen.

Jag tycker du ska ta bort all plast och blotta skadan och se omfattningen.
Sen åka till mindre verkstad, så svetsar dom ganska billigt. Du har ju redan gjort mycket av jobbet nu.
Det är ju bara att bränna ihop. Inget spacklande och slipande.
Man kan ju svetsa "bergkedja", när det ska en plast över, och detta passar vilken klåpare med svets som helst.
Brandskydd bara!

Svets, rejält med rostskydd, och sen dit med plasten och det är klart!
Användarvisningsbild
av SRT
#1221713
Många år sedan nu men hade en gång i tiden en gammal rostig 144 som fick nya plåtar popnitade på underredet och som på den tiden var klart godkänt om det täckte den rostiga delen.
Användarvisningsbild
av Roy
#1221858
Ja det blir väl att försöka ta bort kjolarna och se vad som behöver göras.
Men inte går det att se om man popnitar plåtar som väl täcker det skadade området. Med plasten på syns ju inget.
Det går bara att peta med mejsel och känna om det är hål.
Men som nämnts, med plasten borta är det lätt och kanske inte så dyrt att få någon at svetsa dit lite plåt.

Jag har lärt mig viktiga saker, och vi får se vad som händer vid nästa besiktning.

Roy
Användarvisningsbild
av Nexus
#1222099
Golv är inte lika noga som laga trösklar. Trösklarna är ju enligt mig en del av det bärande i karossen . Det vill man ha svetsat så det är stabilt.
Kanske bara behöver lappas på några dm plåt. Inte hela världen. Snart gjort även för en amatör med svets :roll: :lol:
Jag har svetsa golv, framvagnsbalk, tröskel, länkarmsinfästning mm på amatör nivå och fått klart godkänt på besiktningen.
Ju mera man svetsar ju duktigare blir man.

Sen är det enkelt lossa kjolarna. Det klarar du utan problem. :-)-)

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...