Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baxtex
#1220601
På min S70 -99 så är alltid motortemperatur mätaren på strecket/nivån under mitten vid körning. Nu i dagarna har vi kört mycket och temperaturen utomhus har ju legat runt 10+ men ändå verkar inte motorn bli riktigt varm. Är det något jag ska bry mig om? Ska jag byta termostaten?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1220612
Man kan tycka att det inte gör så mycket att nålen hänger men motorn mår bättre av att nå driftstemp och värmen i kupén blir mycket bättre. Motorn går upp i temp snabbare.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1220682
Byt termostaten. Är ju bara 2 skruvar lossa :D
Min V70 gjorde lika dant. Köpte en ny termostat på Volvo och nu ligger den spik rakt upp vol:-)
av Baxtex
#1343170
Hmm, jag bytade termostaten för 2 år sedan och nu har jag samma fel igen. Kanske borde köpa en riktig från volvo istället om Biltemas bara håller i 2 år?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1343175
Ja. Personligen har jag haft strul med BT termostater. OBS vill inte starta nån Biltema debatt.
Sedan kan det ju vara någon givare kanske sitter tex en som går rakt in i termostathuset.
Användarvisningsbild
av 800serien
#1343217
Baxtex skrev: sön 20 okt 2019, 09:42 Hmm, jag bytade termostaten för 2 år sedan och nu har jag samma fel igen. Kanske borde köpa en riktig från volvo istället om Biltemas bara håller i 2 år?
Köp en Volvo original/Wahler, då vet du att det fungerar i måånga år.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1343221
Har bytt massor av termostater under åren på mina bilar och det verkar ibland som rena lotteriet att få en som funkar (både Volvos och Biltemas + andra). Den som sitter i just nu (min 745-a) funkar bra. Bytte i samband med att jag rengjorde och spolade hela kylsystemet förra hösten, köpte på www.mister-auto.se, fabrikat Vernet. Fördelen med www.mister-auto.se och liknande är att du kan välja fabrikat (kan du inte på Volvo och Biltema). Tror det skilde c:a 100 sek mellan dyrast och billigast, den jag köpte låg någonstans i mitten. Drygt 100 sek om jag mins rätt. En bra riktlinje, försök att hålla kvar 2 fingrar på motorblocket precis vid termostaten när du kört någon mil, kan du hålla kvar några sekunder är termostaten kass. Funkar det ska det vara minst 80° där då och det går inte att hålla fingrarna där.
av Erik Å
#1343222
Är det nån som har sett om det finns "vintertermostat" som passar till B5244-familjen att köpa?
Förr i tiden fanns det ju "vinter" (tror de var 92 grader) och "sommar" (86 eller 88)
Skulle vilja ha lite mer värme vintertid :-) Kör inte så hårt så jag har goda marginaler..
Eller kommer man i otakt med styrningen av kylfläkten om man höjer termostatens öppningstemperatur?
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]