Byte av fjäderben - problem, samt ryckig motorgång V70 99
Postat: lör 02 dec 2017, 16:41
av An1000
Två problem/funderingar. V 70 -99
1. Har brecis bytt fjäderben. Köpte ett på skroten som suttit på en s 70 antingen -97 eller -99. Till skillnad från det fjäderben som satt på så har detta fjäderben en toppbult med ”hål” för Torxnyckel. Efter att ha monterat fjäderbenet hördes ett klunkande ljud. Såg då att toppbulten inte var åtdragen alls. Har försökt dra åt den, men den snurrar bara. Håller jag emot med torx är det stumt och det går inte att dra åt. Är det tanken? Är det fel fjäderben?
2. För tredje gången på två år vägrade bilen starta. Efter första gången var tändkablarna slut (brännhår i tändhatten) så dessa byttes. Det har hänt en gång helt random och en gång efter tvätt, efter att kablarna byttes. Bor på västkusten så det är fuktigt i luften nu. Efter fjäderbensbytet vägrade bilen starta. Tände inte. Sedan startade den men, gick jämnt på tomgång men bläddrade på gaspådrag. Lät den stå på tomgång i några minuter, la foten på gasen och då dog bilen. Suck.
Tacksam för svar och tankar kring detta.
Re: Byte av fjäderben - problem, samt ryckig motorgång V70 99
Postat: lör 02 dec 2017, 16:46
av An1000
Film på fjäderbenets toppbult.
Re: Byte av fjäderben - problem, samt ryckig motorgång V70 99
Postat: lör 02 dec 2017, 18:06
av Marlboroman
Det är väl det att du drar runt kolven på stötdämparen när du inte håller emot. Det sitter ju en speciell mutter under dom håller i själva dämparen. Klonkandet kan ju komma från fjäderbensstag, fjäder som sätter sig eller dåliga bärarmsbussningar.
Re: Byte av fjäderben - problem, samt ryckig motorgång V70 99
Postat: lör 02 dec 2017, 18:13
av An1000
Okej, jag har aldrig bytt fjäderben tidigare, eller skruvat i sådana för den delen.
En skillnad mot det tidigare fjäderbenet (som inte har torxfäste i mitten) är att på det så flexar det i själva fjädern när man försökte spänna muttern. Det vill säga att den satt stumt och gick inte att dra runt som den nya. Vet inte om min beskrivning är begriplig? Men när man försökte spänna den tidigare så såg man på fjädern att den flexade och det kändes även i hyllsnyckeln som flexade tillbaka om man försökte dra åt och sedan släppte tillbaka.
Re: Byte av fjäderben - problem, samt ryckig motorgång V70 99
Postat: lör 02 dec 2017, 19:33
av Hilmer
Lossa toppmuttern helt, lyft av brickan, därunder sitter det ytterligare en mutter liknande ett kors, dra åt denna och håll emot i torxen.
Detta spänner fjäder/fjädersätet på plats på stötdämparen, sen är det bara dit med brickan igen och dra åt med muttern.
Anledningen till att det bara flexar (och att det glappar) är helt enkelt för att fjädersätet inte är fastspänt mot dämparen.
Re: Byte av fjäderben - problem, samt ryckig motorgång V70 99
Postat: sön 03 dec 2017, 09:22
av An1000
Okej, kan jag göra det med fjäderbenet monterat på bilen utan att hissa upp den?
Jag var nog lite otydlig: på den sida som filmen visar, alltså där muttern snurrar om jag inte håller emot torxen, men är stum om jag håller emot torxen, där är frågan egentligen om den muttern ska vara så hårt åtdragen att det inte ska gå att dra runt den när man inte håller emot torxen?
Re: Byte av fjäderben - problem, samt ryckig motorgång V70 99
Postat: sön 03 dec 2017, 10:00
av Hilmer
Ja du kan göra detta utan att lyfta bilen eller demontera fjäderbenet.
Anledningen till att du kan vrida på det alls är för att "korsmuttern" inte spänner fjädersätet tillräckligt hårt mot stötdämparen, om denna är åtdragen ordentligt så kan du inte dra runt det mer än några millimeter, det ska kännas lite "fjädrande/gummiaktigt" men inte mer än så.
Så lossa toppmuttern, av med brickan, dra åt korsmuttern och håll emot med torxen tills det bottnar ordentligt, lägg sedan tillbaks brickan och spänn toppmuttern.
Korsmuttern är den som håller ihop fjäderbenet (fjäder, säte och stötdämpare), toppmutter/bricka håller i princip "bara" fjäderbenet kvar i lagret.
Re: Byte av fjäderben - problem, samt ryckig motorgång V70 99
Postat: sön 03 dec 2017, 16:24
av An1000
Tack för tipset, nu verkar det vara löst. Gick bara att dra korsmuttern ett kvarts varav och det går fortfarande att dra runt toppmuttern men det låter inget?
Även problemet med ryckig/ojämn gång och svårstartad är åtgärdat: ordentligt med smuts och beläggning på rotor och i fördelarlock.
Självklart uppstod dock ett nytt problem: tänkte på att byta bromsbelägg bak. Får inte dit de nya beläggen för jag kan inte få in kolvarna i oket igen. Har oket gjort sitt eller finns det något knep?
Re: Byte av fjäderben - problem, samt ryckig motorgång V70 99
Postat: mån 04 dec 2017, 07:23
av SubMarine
Prova att trycka lite lätt på bromspedalen så att kolvarna har en chans att räta ut sig ifall de blivit intryckta snett och nypit i oket. Tänk på att de kan åka ut om du trycker för mycket på pedalen!
Re: Byte av fjäderben - problem, samt ryckig motorgång V70 99
Postat: mån 04 dec 2017, 18:42
av LOB
Om du inte får in kolven med en polygrip så har den hamnat ur spår. Ställ då bilen med sidan med problemoket 50-100 cm från en vägg. Ta en 40 cm x 10 cm planka och tryck in kolven genom att ta spjärn mot väggen och tryck med händerna på var sin ände av plankan.