Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chickensalad
Hej!

Min v70 -99 är väldans låg i bakvagnen. Så låg att skärmkanten nästan går ner över däcket.

Fjädrarna är bytta någongång innan jag införskaffade bilen - 2,5 år sedan - men dom ser nya ut (lämnade in den för däckbyte och bad dom slänga ett öga) - antar att men ser det pga avsaknade av rost och fin yta? Även klisterlappen sitter kvar :)

Dämparna (dock påverkar dom inte höjden om jag förstått det rätt) verkar också vara i gott skick - den slutar gunga nästan direkt om man trycker till den.

Har ni nån aning om vad det kan vara som är fel? Finns det nåt annat som kan påverka höjden så mycket?
Mekanikerna sa att det kan vara någon bussning? Kan nån peka mig i rätt riktning så blir jag tacksam!

Mvh Johan
av MickeM
Finns ingen bussning som påverkar höjden på bilen.
Lutningen på hjulet möjligen om det är illa.

Vanliga stötdämpare lyfter inget.

Men det finns fjädrar som påverkar höjden.
Monterades standardfjädrar, eller sänkfjädrar.

Internetbutiker kan leverera fel också
Särskilt en, vars namn kan vara synonym till "vrickat"....
av SubMarine
Det är normalt att man har ett mindre gap mellan däck och skärmkant bak än i fram då själva skärmkanten är lägre i bak. Du har ingen bild på det så vi får en bättre uppfattning?
Användarvisningsbild
av chickensalad
Tack för svaren!

Fjädarna är Volvos orginal - bilen har varit servad på volvo verkstad hela sitt liv innan jag köpte den. Men visst finns det en risk att dom har tagit fel - kan se om jag hittar nåt artikelnummer på fjädern.

Läste på någon tråd här om en annan med liknande problem som köpt extra hårda fjädrar och på så sätt fått lite mer höjd. Är det en bra ide tros? Det känns inte riktigt rätt rent spontant, problemet ligger ju säkert någon annanstans - men jag är allt annat än kunnig.
Det hade varit gött att få upp baken lite då jag kör en del på sämre skogsvägar, behöver min markfrigång :wink:

Här kommer bilder (olastad, endast hundbur)

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av js1
Tycker den ser normal ut. Köp förstärkta fjädrar, det gjorde jag till min. Den kom upp några cm och kändes betydligt fastare (positivt) att köra.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ser helt normalt ut bak, möjligtvis att den kanske är lite hög fram? Eller så kanske dom jag tittat på haft lite småtrötta dämpare fram...
Som redan nämnts så är skärmkanterna högre fram än bak, och därmed ger intrycket av att bilen ser "baktung" ut.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag skulle vilja påstå att det ser ut som om där sitter en sänkningsfjäder bak.
Om man kikar på c/c på navet och jämför med nederdelen på bakdörren så ligger denna på ungefär samma nivå som min gör med 40mm sänkning. På Hustruns bil så är c/c på navet i samma höjd som nederdelen på dörren, men den har förvisso nivåmatic så den är ju något högre än om man har standarddämpare.
Så jag anser att den är minst 20mm för låg om den är obelastad på bilden.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Obelastad är den ju inte, det är nå trälåde-aktigt i skuffen som säkert väger sina kilon(min uppskattade vikt är ca 20-25kg).
Krävs inte mycket för att halv-trötta fjädrar ska säcka ihop lite.

Om man drar en rak linje längst med tröskeln så ser man att nivån är tämligen exakt lika bak och fram, med förhållande till det som finns i bagaget.
V70 är lite småroliga, för stötfångaren fram är någon/några cm högre än tröskeln, så den kan du inte gå efter när du jämnför centrum på sista bilden.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Den ska inte sjunka 20-30mm för att där är en hundbur i skuffen så jäkla tunga är dom ju inte, det måste vara något mer som gör att den är låg.
Jag jämför endast bak, ett rakt streck som följer bakdörrens underkant och sen rakt över hjulet, där har du var navets centrum är i förhållande till dörren. På min bil med 40mm sänkning så låg den ganska så exakt lika så som på bilderna ovan medans frugans med nivomatic ligger navets centrum strax under linjen som blir om man drar längst hela bakdörren.
Efter att fått fjäderbrott på båda bak så har jag nu originalfjädrar bak, men även om dessa är kortade ett varv så ligger min bil högre än bilen ovan. Så jag anser att den är alldeles för låg för att ha relativt nya originalfjädrar.

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.

Men läsaren visar ju massa felkoder,vilka &au[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]