Sida 1 av 1
Vit rök
Postat: fre 12 jan 2007, 21:14
av Calleochlotta
Tja
Har ibland vit rök i avgaserna. Ingen blå alls, bara vit. har kollat kylarvätskan, är väldigt mörk men luktar inte avgas och jag ser inga oljeringar. Har inte sett något vatten på oljestickan heller. Vet att det kan vara topplockspackningen men har hört att det även kan vara turbon... Finns det något sätt att kolla vilket det är? (Det kanske kan vara något annat med?)
mvh Calle
Re: Vit rök
Postat: fre 12 jan 2007, 22:09
av Frigge
Calleochlotta skrev:Tja
Har ibland vit rök i avgaserna. Ingen blå alls, bara vit. har kollat kylarvätskan, är väldigt mörk men luktar inte avgas och jag ser inga oljeringar. Har inte sett något vatten på oljestickan heller. Vet att det kan vara topplockspackningen men har hört att det även kan vara turbon... Finns det något sätt att kolla vilket det är? (Det kanske kan vara något annat med?)
mvh Calle
Kan vara Turbon, kan vara toppackningen, kan vara vevhusventilationen som är täppt och motorn har ett övertryck den gör sig av med avgasvägen.
Re: Vit rök
Postat: fre 12 jan 2007, 22:20
av Calleochlotta
Frigge skrev:Calleochlotta skrev:Tja
Har ibland vit rök i avgaserna. Ingen blå alls, bara vit. har kollat kylarvätskan, är väldigt mörk men luktar inte avgas och jag ser inga oljeringar. Har inte sett något vatten på oljestickan heller. Vet att det kan vara topplockspackningen men har hört att det även kan vara turbon... Finns det något sätt att kolla vilket det är? (Det kanske kan vara något annat med?)
mvh Calle
Kan vara Turbon, kan vara toppackningen, kan vara vevhusventilationen som är täppt och motorn har ett övertryck den gör sig av med avgasvägen.
OK. Då kanske det är bäst att rengöra vevhusventen först när jag ändå byter packbox mellan vevaxel och lådan... Sen om han fortfarande ryker vitt så får jag väl kolla topplockspackningen. Kan det vara någon packning i turbon eller är det godset som är slut tro? Finns det nåt enkelt sätt att kolla om vevhusventen är öppen?
Postat: fre 12 jan 2007, 22:24
av Frigge
Vevhusventilationen kan man kolla genom att mäta trycket i oljesticksröret, det ska vara ett undertryck där. Om det är det är vevhusventilationen felfri.
Postat: lör 13 jan 2007, 00:03
av JimmyG
jag skulle nog satsa på turbon, mestadels för att jag när jag köpte min första 945 turbo köpte den med detta fel och det var bara turbobyte som hjälpte, men den rök väldigt mycket vitt och delvis blått
Postat: sön 14 jan 2007, 16:42
av Calleochlotta
Frigge skrev:Vevhusventilationen kan man kolla genom att mäta trycket i oljesticksröret, det ska vara ett undertryck där. Om det är det är vevhusventilationen felfri.
Jag kände med tummen för i oljestickshålet på tomgång och vid lite varv - inget sug. Ska det vara så att man kan känna det?
Re: Vit rök
Postat: sön 14 jan 2007, 20:06
av percy
Calleochlotta skrev:Frigge skrev:Calleochlotta skrev:Tja
OK. Då kanske det är bäst att rengöra vevhusventen först när jag ändå byter packbox mellan vevaxel och lådan...
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att en vanlig orsak till att den därninga packboxen pajjar är just felfunkis på vevhusventilationen?
// percy