Sida 1 av 2
Övre främre fjäderbensfäste kassa varför?
Postat: lör 07 okt 2017, 11:45
av BGA
Som rubriken säger. Varför ser de ut så här? 30 tusen mil, ser exakt lika dåliga ut på båda sidor, är original. Volvos jämna dåliga kvalite? Konstruktionsfel?

Re: Övre främre fjäderbensfäste kassa varför?
Postat: lör 07 okt 2017, 12:10
av robinb3rgsten
Det är väl inget konstigt att de är slitna på 30 tusen mil?
Re: Övre främre fjäderbensfäste kassa varför?
Postat: lör 07 okt 2017, 13:11
av MickeM
Hahaha!
Fjädersäte höll "bara" 30,000mil och 18år eller mer.
Vad är fel?
Jo, FÖRVÄNTNINGARNA!
Köp en Fransk eller Engelsk bil, så får du se på dålig livslängd på saker.....
Erfarenhet talar.
Re: Övre främre fjäderbensfäste kassa varför?
Postat: lör 07 okt 2017, 14:51
av kebabpizza
Slitdelar, helt normalt alltså, troligen var de helt slut vid 20000 mil
Re: Övre främre fjäderbensfäste kassa varför?
Postat: lör 07 okt 2017, 15:11
av Nexus
Hoppas du skämtar! Dina stötdämpare var " slut" vid 20000 mil och du förväntar dig fjädersätena i gummi ska vara i toppskick efter 30000 mil....
Kör du med samma däck som bilen levererades med oxå?
Re: Övre främre fjäderbensfäste kassa varför?
Postat: lör 07 okt 2017, 17:17
av BGA
Jag jämför med 240, 740,940 som jag, släkt o bekanta kört 50 tusen mil o aldrig sett någonting så här dåligt.
Tror inte det är vanligt på 70 serien heller. Har varit runt på Returbilen i Malmö, Helsingborg + lokal stort självplock och letat friska övre fästen. Säkert kollat 50st V70 o S80 bilar - ingen såg ut som denna. Oftast var plåten (med de tre bultarna) sönderrostad eller lagret lät kast, men på ingen bil hade vulkningen runt röret släppt o glappat upp som denna.
850 o V70 första modellen är ju för övrigt idiotkonstruktioner jämfört med de äldre Volvo modellerna. Hur f..n kan man få för sig att ställa motorn på styrväxeln (bakre motorfästet) eller montera kylaren underifrån?. Om någon av er som hånat mig är intresserade kan ni ju fråga Volvo vad det kostar att byta styrväxel och kylare på en 240 respektive V70-99.
Re: Övre främre fjäderbensfäste kassa varför?
Postat: lör 07 okt 2017, 18:45
av Marlboroman
BGA skrev:Säkert kollat 50st V70 o S80 bilar - ingen såg ut som denna.
Volvo ändrade lite på utförande/material från 850 / 1:a gen V70 till S60/V70N/S80. Dem senare är av högre kvalitet.
Re: Övre främre fjäderbensfäste kassa varför?
Postat: lör 07 okt 2017, 23:53
av Nexus
Idiotkonstruktioner på 850 \V70?
Kolla vad det kostar byta tex kupefläkt på 240\ 850.....
Riva halva bilen för komma åt fläkten det är bra konstruktion :-O)
Byta kylare på V70 tar inte så mycket längre tid en på 240\740.
Re: Övre främre fjäderbensfäste kassa varför?
Postat: sön 08 okt 2017, 00:45
av Lucif3r
Nejmenojdå, en gummidetalj höll bara ynka 30k mil och 17+ år! Volvo borde skämmas! Du borde absolut gå till volvo och slänga skiten på disken och ge dom en rejäl utskällning!
.......................
Byta kylare på 85x70 är ju f.ö. gjort på en pisskvart. Vill väl nästan påstå att det är mer jobb att byta kylare på 2/7/900-serien, speciellt dom som har höfläkt.
Re: Övre främre fjäderbensfäste kassa varför?
Postat: sön 08 okt 2017, 10:22
av BGA
Ingen kommentar om att ställa motorn på styrväxeln??
Nexus: håller med om 240 och fläkten + att placera en dålig värmeventilen inne i kupen. Tacka vet jag PVn o SAAB 96 - tre skruvar i motorrummet!
Lucif3r : Har du sett många fjädersätesgummi där vulkningen släppt runt stålröret? Jag har aldrig sett det. Jag var bara ute efter anledningen: Tillfälligt dålig leverans, bytt leverantör, felmontering mm.
V70 o kylaren. Beror väl lite på omständigheterna. Jag gör jobben hemma i garaget och har ingen lyft. På den tid det tar att ta fram garagedomkraft - lyfta - säkra med pallar, tar jag ut kylaren på 940in.
Jag har väl haft otur med V70 för nån skruv har alltid varit fastrostad o ställt till med problem.