Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#1191932
Hej!

Tänkte ge mig på att försöka få igång ACn på vår v70 ifrån 97.
Köpte bilen 2015, då sa säljaren att den kylde lite dåligt, bara att fylla på gas...
Men nu vet jag att den inte kyler, blir då aldrig kallt inne i kupén trots full kyla.

Jag har kollat felkoder med Vol-FCR och fått fram EFI-225 Air conditioning (A/C) pressure sensor signal. Har även en felkod på ECC. ECC-414 Fan motor pass comp temp sensor, faulty signal.

Vad blir nästa steg i felsökningen? Prova bygla kompressorn och se om man får den till att kicka igång? Ohm mäta tryckgivaren?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1191938
Börja med att mäta spelet på kompressorn. Är det för stort slår kompressorn aldrig till och vidare felsökning kan vara svårt. Optimalt ska spelet ligga på ca 0.2-0.3mm om jag inte minns galet. Brukar fungera hyffsat upp till ~0.6mm, större än det så kommer kompressorn slå av i tid och otid, och 1mm+ så slår den inte till öht.
av nissesvolvo
#1192013
Sen kan man lokalisera vart lågtrycksporten sitter. På V70 99 sitter den mellan servobehållaren och själva servupumpens hjul. En sexkantig svart skyddshatt som är gängad (märk . MAX 6Nm). Skruva av hatten där under sitter den en ventil. Likadan som det finns på däcken fast större. Tryck lite försiktigt och snabbt på mittendelen av ventilen och du kommer du märka om det finns gas i överhuvudtaget. Så länge det är övertryck i systemet så är det iaf hyfsat tätt, vilket är bra för då har det ju inte kommit in någon fukt....

P.S va försiktig när du trycker på ventilen, ha iaf inte ansiktet precis över ventilen iaf...
Lycka till.
Användarvisningsbild
av andreasw
#1192063
Hej igen!

Nu har jag schimsat magnetkopplingen så jag har drygt 0,3-0,35mm spel. När jag byglar kontakten vid torpedväggen på vänster sida (framför bilen) så startar kylfläkten, samt att magnetkopplingen drog i kanske 0,5 sekunder. Sen slutade den. Mätte även på "sensorn" där kontaktstycket är inkopplat och fick inget utslag på multimetern. Alltså måste den vara kass? Men den kan vi väl utesluta i den här felsökningen tills vidare.

Sen öppnade jag upp AC-Reläet och tvångskörde magnetkopplingen, då fungerade det hela tiden. Men det verkar vara något som gör att den inte vill skicka signal till reläet.

Har ni något tips? Kan det vara så att det är slut på gas? Ska prova öppna och tvärtrycka, se om det händer någonting.

EDIT:
Nu har jag ohm mätt på givaren vid torkfiltret också (bakom passagerarlyktan). Den visade 744 ohm mellan stift 1 och 2, 700ohm mellan 2 och 3 samt 500 mellan 1 och 3. Någon som vet vilka värden det skall vara?

Det jag hittat då:
*Lågtrycksgivaren inget utslag när jag ohm mäter. Trasig?
*Högtrycksgivaren visar mellan pinn 1 och 2 744 ohm, mellan 2 och 3 700 ohm, och mellan 1 och 3 500 ohm. Trasig?
*Tryck i systemet finns.
*Om jag byglar vid Lågtrycksgivaren startar kylfläkten och magnetkopplingen drar kompressorn i 0,5 sekunder. Sen aldrig mer.
*Om jag manuellt slår igång reläet drar magnetkopplingen hela tiden.
*Har schimsat magnetkopplingen till 0,3-0,35mm glapp.
*Lilla röret blir kallt om jag tvångskör kompressorn genom reläet.
av Kena
#1192140
*Om jag manuellt slår igång reläet drar magnetkopplingen hela tiden. Kommer det fram spänning till spolen på reläet?
av MickeM
#1192246
Vänta nu här!

Nr1. För stort spel i magnetkopplingen gör att sen inte drar när motorn blir varm. Spänningen sjunker något då, så magneten blir svagare samt materialutvidgning gör spelet än större. Problemen börjar vid dryga 1mm.

Spelet gör aldrig att den släpper och startar oftare.
Det dör helt, och en väntetid och omstart kan få igång det en stund

Om nu spelet är under millimeter och den drar när man tvångskör, så kan kopplingen uteslutas.

Dags att fokusera på Felkoden som är om trycket.
Att det finns tryck är ju jättebra, för då läcker det inte.
Men:
Nr2
Hur mycket köldmedia finns?
Det går inte att avgöra med tryck
Jämför gasolflaska. Fullt tryck till den är tom.
Gasol har samma.egenskaper som köldmedia

Det måste pumpas ur och vägas och då ev kompletteras.

Nr3. Trasig givare förekommer. Men dom är 0 och 1. Dvs slutade eller brytande. Ingen avläsande givare.
Den känner av om trycket sjunker dramatiskt när pumpen går, och en annan om det blir för högt. Högtryck och lågtryck när kompressorn jobbar kan avgöra köldmediemängd.
Men kräver stor kunskap.

Om jag inte minns fel, kan man bygla lågtrycksvakten och se om den startar. (precis som du gjort)
Isf kan det vara för dåligt med media.
Men kan minnas fel....

Felkoden om fläktmotorn är aspireringsfläkten för kupetemperaturgivaren i "lilla gallret" instrumentbrädan.
Om värmejusteringen fungerar i övrigt, så har den inte med ac funktionen att göra, men regleringen skulle fungera bättre med den fungerande.
Kan vara trasig eller blockerad av skräp.
av Kena
#1192366
andreasw skrev:
Kena skrev:*Om jag manuellt slår igång reläet drar magnetkopplingen hela tiden. Kommer det fram spänning till spolen på reläet?
Det mätte jag inte. Men den slog till en väldigt kort stund när jag satte in gemet i kontakten vid torpedväggen. Så jag antar att det inte kommer ström till reläet.
Nä det var det jag gissade. Kommer det inte fram spänning till spolen så kan det ju vara tempgivaren i kupen som inte tycker att det behöver kylas. Därav felkoden "ECC-414 Fan motor pass comp temp sensor, faulty signal" du har. Kolla upp den givaren till att börja med.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1192460
Lågtrycksgivaren behöver inte vara trasig, för lite gas i systemet gör så att motståndet blir oändligt i givaren. Köper du en helt ny givare och mäter på den innan du sätter in den i systemet så kommer den också att visa oändligt motstånd. AC-systemet klarar av att gå utan högtrycksgivaren men den är fullt beroende av lågtrycksgivaren, dock lär ju inte AC-systemet arbeta med full kapacitet om högtrycksgivaren är trasig.

Spelet ska förövrigt i magnetkopplingen vara mellan 0,2-0,4 eller om det var 0,3-0,5 lite osäker där men du ligger iaf inom gränsvärdet där oavsett :)
Användarvisningsbild
av andreasw
#1254945
Återupplivar den här tråden igen, vill verkligen få igång ACn i sommar, hemskt varma sommardagar utan :-) Jag kunde ju tvinga igång kompressorn om jag byglade reläet. Så det verkar ju vara att den inte får någon styrspänning. Kan det bero på för lite gas i systemet? Eller kan det vara ECC panelen som är trasig?

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]

Volvo 340 orange motorlampa

Enligt den nedärvda erfarenheten är thin[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]