Sida 1 av 2

Fråga ang. Tändspolar (ni som vet vad ni snackar om kika hit

Postat: ons 02 aug 2017, 13:40
av vvaallee
Tjena, har en V70 2,5T som går något ryckigt på låga varv samt tomgång, precis som den misstänker för någon millisekund!

Jag var gjort lite research och misstänker att det kan vara någon av tändspolarna som börjar bli kassa, vill höra med er om kassa tändspolar kan ge dessa symptom?!

Problemet uppstår endast när bilen varit igång en stund och börjar bli varm, kan det vara en kass tändspole? Har hört att dem kan bli väldigt varma när dem blir kassa, kan detta vara stämma? :)

Re: Fråga ang. Tändspolar (ni som vet vad ni snackar om kika hit

Postat: ons 02 aug 2017, 13:49
av Marlboroman
En spole som börjar ge sig blir varmare än normalt. Så tar man bort kåpan över tändstiften och känner så kan man i vissa fall känna om en spole är dålig. Men den metoden är osäker. Sen bör man ju ha i åtanke att tändnings- och bränsleproblem kan ge samma symptom. Så det är värt att kika på när bränslefiltret byttes senast. Ett igensatt filter kan också ge upphov till små ryck.

Re: Fråga ang. Tändspolar (ni som vet vad ni snackar om kika hit

Postat: ons 02 aug 2017, 15:46
av vvaallee
Okej tack för tipset ska försöka felsöka lite när jag har tid, värt att tillägga är att den går hur fint som helst på lite högre varv dvs allt över 2500 är fritt från ryck, är det någon information som gör att det går att lokalisera problemet ytterligare?

Re: Fråga ang. Tändspolar (ni som vet vad ni snackar om kika hit

Postat: tor 03 aug 2017, 06:15
av Nexus
Bara en fråga? När byttes stiften senast och är de " original stift"?.
Ryckningarna kan ju oxå ha lite med gasspjället att göra. Hur långt har billen rullat? Är spjället bytt någon gång?

Har du testat flytta om tändspolarna för se om det blir någon skillnad? Märk upp de så du vet vilken som satt vart :D

Re: Fråga ang. Tändspolar (ni som vet vad ni snackar om kika hit

Postat: tor 03 aug 2017, 10:55
av SubMarine
Upplever samma problem med min bil och såg att tre av mina tändspolar hade små sprickor längst ned på gummikroppen mot tändstiften. Har införskaffat tre bättre beg spolar som jag tänkte byta idag. Kan försöka återrapportera om några dagar när jag hunnit köra lite.

Re: Fråga ang. Tändspolar (ni som vet vad ni snackar om kika hit

Postat: tor 03 aug 2017, 12:35
av vvaallee
Nexus skrev:Bara en fråga? När byttes stiften senast och är de " original stift"?.
Ryckningarna kan ju oxå ha lite med gasspjället att göra. Hur långt har billen rullat? Är spjället bytt någon gång?

Har du testat flytta om tändspolarna för se om det blir någon skillnad? Märk upp de så du vet vilken som satt vart :D
Bilen har rullat nära 29k mil, har inte ägt den mer än någon månad och har inte bytt mer än olja på den, så mistänker stiften inte är särskilt nya och gasspjället tror jag inte är så fräscht det iheller haha, räcker det att man rengör ett spjällhus för att få bort ev sot och liknande eller måste man byta delar på det? :)

Re: Fråga ang. Tändspolar (ni som vet vad ni snackar om kika hit

Postat: tor 03 aug 2017, 12:36
av vvaallee
SubMarine skrev:Upplever samma problem med min bil och såg att tre av mina tändspolar hade små sprickor längst ned på gummikroppen mot tändstiften. Har införskaffat tre bättre beg spolar som jag tänkte byta idag. Kan försöka återrapportera om några dagar när jag hunnit köra lite.
Skulle uppskattas enormt om du skulle kunna återkomma här så fort du provat :)

Re: Fråga ang. Tändspolar (ni som vet vad ni snackar om kika hit

Postat: tor 03 aug 2017, 13:40
av Lucif3r
Något som fungerar i felsökningssyfte på dom äldre bilarna med fördelare och klassiska tändkablar är att linda eltejp runt plaströren som går ner till stiften.
Det är inte ovanligt att det blir små små sprickor i rören med åren, tillräckligt för att gnistan ska hoppa över till motorblocket istället för enbart stiftet. Eltejpen isolerar rören och förhindrar det beteendet.

OBS att detta enbart är för felsökning, dvs blir det bättre så ska kablarna(eller spolarna i ditt fall) BYTAS, eltejpen är INGEN reparation.
Blir det noll och ingen skillnad med eltejpen så ska tejpen tas bort då också, för då är rören hela och tejpen är överflödig, samt gör det svårare att upptäcka när rören faktisk spricker.

Re: Fråga ang. Tändspolar (ni som vet vad ni snackar om kika hit

Postat: tor 03 aug 2017, 14:19
av vvaallee
Lucif3r skrev:Något som fungerar i felsökningssyfte på dom äldre bilarna med fördelare och klassiska tändkablar är att linda eltejp runt plaströren som går ner till stiften.
Det är inte ovanligt att det blir små små sprickor i rören med åren, tillräckligt för att gnistan ska hoppa över till motorblocket istället för enbart stiftet. Eltejpen isolerar rören och förhindrar det beteendet.

OBS att detta enbart är för felsökning, dvs blir det bättre så ska kablarna(eller spolarna i ditt fall) BYTAS, eltejpen är INGEN reparation.
Blir det noll och ingen skillnad med eltejpen så ska tejpen tas bort då också, för då är rören hela och tejpen är överflödig, samt gör det svårare att upptäcka när rören faktisk spricker.
Tackar för ett väldigt klyftigt tips, skall definitivt prövas! :D

Re: Fråga ang. Tändspolar (ni som vet vad ni snackar om kika hit

Postat: tor 03 aug 2017, 20:06
av MickeM
Lucif3r skrev:Något som fungerar i felsökningssyfte på dom äldre bilarna med fördelare och klassiska tändkablar är att linda eltejp runt plaströren som går ner till stiften.
Det är inte ovanligt att det blir små små sprickor i rören med åren, tillräckligt för att gnistan ska hoppa över till motorblocket istället för enbart stiftet. Eltejpen isolerar rören och förhindrar det beteendet.

OBS att detta enbart är för felsökning, dvs blir det bättre så ska kablarna(eller spolarna i ditt fall) BYTAS, eltejpen är INGEN reparation.
Blir det noll och ingen skillnad med eltejpen så ska tejpen tas bort då också, för då är rören hela och tejpen är överflödig, samt gör det svårare att upptäcka när rören faktisk spricker.
Samma trick funkar på diektverkande tändspolar också!
I felsökningssyfte!
Men det syns bättre på dom, än tändkablar, om de har sprickor.