Sida 1 av 1

s70 -98 Frikopplingen i botten

Postat: tis 01 aug 2017, 11:12
av Kjella
Jag har en Volvo S70 -98. Den har bara gått 5200 mil (ja,det är säkert, min morbror och moster köpte den ny.) Nu har frikopplingen lagt av. På förmiddagen var jag ute och körde lite ärenden och jag märkte att dragläget närmade sig golvet mer och mer. Sedan, på kvällen när jag skulle köra ännu ett ärende, var dragläget nere i golvet så det gick inte att växla. Det gick att starta med växeln ilagd, men då drev bilen iväg på ettans växel och jag kunde inte växla upp (nej, jag försökte inte dubbeltrampa kopplingen, har aldrig varit bra på det).

Jag kan inte tänka mig att det är lamellerna som är slut så snart, snarare är det hydrauliken. Men innan jag lämnar in den på verkstad vill jag testa den här tanken: I ett annat forum läste jag att V70 har ett litet plaströr mellan hydraulcylindrarna. Detta plaströr har en luftnippel, vars o-ringar torkar och kan bli otäta med tiden. En skribent uppgav sig ha bytt omkring 200 nipplar och på så sätt räddat bilägarna från betydande kostnader. Fråga: Har S70 samma rör och nippel?

Re: s70 -98 Frikopplingen i botten

Postat: tis 01 aug 2017, 11:50
av Lucif3r
Hur upplevs pedalen? motståndslös ner till dragläget/golvet, svampig eller normal?

Det första du bör göra är att kontrollera bromvätskenivån. Det är snudd på omöjligt att SE, så för att kontrollera det får man helt enkelt överfylla bromsvätskan så det rinner över till kopplingskammaren. Bromsvätskebehållaren är nämligen delad i 2 kammare, en för broms och en för koppling, och för att fylla på kopplingskammaren måste man överfylla bromskammaren.

Nästa steg är att kolla om du har extern eller intern slavcylinder. Det syns tydligt om du följer rören. Har du intern slav så går rören in i växellådan, och har du extern så går dom till en cylider på sidan av lådan som trycker på en klassisk kopplingsarm.
Det är inte superovanligt att slavarna kan börja läcka med åren - bilen är ju ändå 19år och knappt körd(som faktiskt inte är sådär jättebra för bilens mående).
Har du "tur" att ha en extern slav så är det enkelt att byta den - om det är den som läcker. Intern slav så måste lådan ner.

Det där plaströret du pratar om har jag aldrig hört talas om.

Re: s70 -98 Frikopplingen i botten

Postat: tis 01 aug 2017, 12:23
av MickeM
Den interna slaven har mycket riktigt ett plaströr med luftnippeln på, som är själva övergången mellan hydrualslangen från karossen, och själva slavcylindern. Den har O-ringar som kan spöka, men det borde synas om man tittar noga.
Det röret kan bytas utifrån, men det är en riktig högoddsare.

Här syns en begagnad intern slavcylinder inkl röret ifråga:
Till en v70N förvisso, med det såg lika ut på 1997'ans S70 jag hade.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -31259445/
(Kopiera adressen. Fattar inte varför länken blir knas)

Men gör som Lucif3r säger först.
Fyll så det är ändå upp, dvs kraftigt överfyllt, och tryck sen ner kopplingen åtskilliga ggr.
Ligger pedalen kvar på golvet, kan det behöva luftas, annars luftar det sig själv riktigt bra, om du har interna slaven.
Du bör känna en förbättring efter bara några urkopplingar.

Sen när kopplingen känns och fungerar bra, får du ösa/suga ur till max-markeringen i koppen.

Ha alltid bromsvätska med i bilen, för (om) det händer igen. (Något alla borde ha, tillsammans med en lit kylvätska)
Det brukar kännas märkligt i pedalen, innan, det inte går att frikoppla längre.
Då är det dags att fylla....

Gör detta INNAN du bokar nån tid på verkstaden.
Med vätska med i bilen, kan du ju tom fylla vid vägkanten i spöregn, om så krävs, och om det inträffar igen relativt snart, så är det verkstads-dags...
Annars, ligg lågt med bromsvätska redo i bilen.

Re: s70 -98 Frikopplingen i botten

Postat: tis 01 aug 2017, 13:45
av Kjella
Tack Lucif3r och Micke M. Jag hade redan fyllt på bromsvätskan en gång, men så gjorde jag det en gång till och det lyckades. Efter att ha pumpat pedalen några gånger hade jag dragläget en bit ovanför golvet. Det är fortfarande långt ned, men jag hoppas, som Micke säger, att det blir självjusterande. Nästa blir macken för att köpa en flaska bromsvätska till, den jag hade räckte precis. Sedan får vi se hur det går, om det behöver fyllas fler gånger. Men vi tar en svårighet i taget. Tack igen!