Sida 1 av 2
Turbo problem(laddtryck) s70 2.5t.
Postat: tor 06 jul 2017, 16:44
av Frungen
Hej, det är något skumt med bilen jag nyss köpt, det är en volvo s70 2.5t.
När jag köpte den var lmm trasig och bilen laddade 0.5 bar. Köpte en ny lmm och bilen laddade då 1.3 bar, men efter man åkt ungefär 17 mil så laddar den bara 0.5 igen. För att få den att ladda 1.3 igen måste man bryta strömmen i nån timme sen laddar den normalt igen. Bilen är chippad, vet inte vad för chip, tacksam för hjälp.
Mvh Frans
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Turbo problem
Postat: tor 06 jul 2017, 18:17
av kebabpizza
Låter som att någon skyddsfunktion går in, läs ut felkoder.
(1.3bar i en övrigt original 2.5T? Ett ras av något slag kommer att inträffa, det är en sak som är säker.)
Re: Turbo problem
Postat: tor 06 jul 2017, 19:22
av Frungen
Okej, får leta på någon med felkodsläsare, men jag kan väll inte ens sänka laddet med magnetventil? Eller går det? Hur mycket ladd vågar man ha? Och lät man chippa om då? Ursäkta för att jag ställer så många frågor
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Turbo problem
Postat: tor 06 jul 2017, 20:38
av kebabpizza
Det kan ju vara något fel på t.ex. magnetventilen eller något annat som har med laddtrycksregleringen att göra som gör att trycket skenar.
Därav klipper elektroniken av när massflödet går utanför värdena i mappningen.
Re: Turbo problem(laddtryck) s70 2.5t.
Postat: fre 07 jul 2017, 01:00
av Nexus
Vad är det för årsmodell på kärran?
Re: Turbo problem(laddtryck) s70 2.5t.
Postat: fre 07 jul 2017, 01:33
av TobbeViktor
Om du har nån form av vanligt chip/trim steg 1 så borde den nog inte ladda mer än 0,8-0,9 bar.
Standard laddtryck på en LTT är nog runt 0,5.
En sak som kan ge lattjo laddtryck, är en kass laddtrycksgivare. Vet inte om de sitter på de äldre årsmodellerna, men på 99 och framåt med elektriskt gasspjäll, så kan de ställa till en del.
Re: Turbo problem(laddtryck) s70 2.5t.
Postat: fre 07 jul 2017, 12:43
av Lucif3r
96-98(motronic 4.4) har ingen laddtrycksgivare. Den kalkylerar istället laddet med hjälp av andra värden, såsom luftintag, gas, bränslemängd, atmostpfärtryck osv.
Atmospfärstrycksgivaren(som ironisks nog bara är en MAP sensor monterat fristående) kan iofs ställa till lite problem - men inte i sverige. Vi har inte tillräckligt stora nivåskillnader för att det ska göra varken till eller från.
1.3 i en orginalmotor är f.ö. åt helvete för högt, även om det hade varit en 2.3a. Vill minnas att steg 2-3 till 2.5t ger ungefär 0.7-0.8 i ladd, dvs ungefär lika mycket som en orginal T5a. Mycket högre än så ska man definitivt inte gå.
Re: Turbo problem(laddtryck) s70 2.5t.
Postat: tis 11 jul 2017, 20:12
av Frungen
Nexus skrev:Vad är det för årsmodell på kärran?
98
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Turbo problem(laddtryck) s70 2.5t.
Postat: tis 11 jul 2017, 20:14
av Frungen
Hehe, jag ska köpa en ny magnetventil och kollar om det blir någon skillnad, tack för alla svar [WHITE SMILING FACE]️
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Turbo problem(laddtryck) s70 2.5t.
Postat: tis 11 jul 2017, 20:21
av kebabpizza
En enkel sak att kolla är så att alla luftslangar, tunna som grova, är i bra skick, en torrsprucken slang kan lätt ställa till det.