Sida 1 av 1
Misständer /rycker till vid gaspådrag *LÖST*
Postat: mån 08 maj 2017, 23:18
av Volvo 850 AWD
Volvon har senaste månaderna börjat rycka till rätt kratfigt vid gaspågrag, kraftigare eller full accelereation.
Motorn är en B5254T med LT på 193 hk på en AWD. Stift och luftfilter är bytta. Motorn har gått ca 53000 mil
Några ideer vart man skall börja leta?. Jag har bytt en del vacumslangar.
//amund
Re: Misständer /rycker till vid gaspådrag
Postat: tis 09 maj 2017, 01:44
av Lucif3r
Fördelare+rotor.
Re: Misständer /rycker till vid gaspådrag
Postat: tis 09 maj 2017, 08:27
av Kena
Lucif3r skrev:Fördelare+rotor.
.... och tändkablar....
Re: Misständer /rycker till vid gaspådrag
Postat: tis 09 maj 2017, 20:43
av Volvo 850 AWD
Hej igen. Bytte tändkablarna+ fördelare / rotor för endast 4000 mil sedan. Självfallet med Volvo original. Tittade inuti fördelare och på rotorn och det såg helt bra ut. Finns det någon annat som man lätt kan kolla? //Amme
Re: Misständer /rycker till vid gaspådrag
Postat: tis 09 maj 2017, 20:52
av roh66
Hej!
Original? Det finns inte! Jag slår vad med en bullpåse på att det är kablarna ändå.
Är det fel på kablarna så kan jag rekommendera feltemas kablar. Billiga, ryck fria men med en aning dålig passform.
Mvh.R.
Re: Misständer /rycker till vid gaspådrag *LÖST*
Postat: sön 14 maj 2017, 00:18
av Volvo 850 AWD
Efter tagit beaktning de tips jag fick så insåg jag ngt illa. I min iver att byta det mesta på bilen,har jag bytt i princip allt. (utom motor) Började kolla när jag senast bytte tändstift, för nästan 16000 mil sedan. Så nu är det gjort. Det var ngt vita :lol: . Nu kört 40 mil och iget ryckande. Får hoppas det var detta. __//Amme
Re: Misständer /rycker till vid gaspådrag *LÖST*
Postat: mån 15 maj 2017, 17:22
av Roy
Jag hade ngt liknande, med min S70 1998 100 kW.
Efter att ha bytt bl.a. tändstift, ja gjorde 435 000 km service.
Då ville motorn hacka vid lägre varv och försiktigt gaspådrag.
Jag snyggade till de gamla stiften, tvättade med aceton stålborstade och ställde in gnistgap till 0,8 mm.
Då såg jag att på två av de gamla stiften fattades packningen.....
Det visade sig att det var dubbla packning på två ställen med de nya stiften.
Med de gamla renoverade stiften och en packning per cylinder går motorn nu som en DRÖÖÖÖÖM nu. Kör på 5:an i 30 km/h utan vidare. Mjuk följsam och aggressiv om man trycker med högerfoten.
Frågan är om skälet var de dubbla packningar eller om något av de stift som motorn gick dålig med kan ha ngt fel, spricka eller så. Men de ser perfekta ut.
Jag renoverar alltid stiften och har därför två uppsättningar. Aceton löser sot och maskinstålborsen gör dem som nya.
Med lite kopparpasta på gängorna fastnar de aldrig.
Jag minns att förr lämnade man in stiften för blästring, och fick så gott som nya stift tillbaka.
Roy