Sida 1 av 1

Startmotor klickar + kortslutning.. V70 GLT -98

Postat: mån 08 maj 2017, 16:38
av coldhand
Halloj!

Köpte en V70 GLT, 98 för något halvår sedan, rätt så snart märkte jag att det var vajsing med elektroniken, började med att batterilampan tändes och övrigt som halvljus, helljus, fläkt osv stängdes ner/blev svagare, nästa sekund var allt som normalt och så höll det på tills batteriet var urladdat, dvs generatorn laddade inte batteriet, bytte batteri och körde en hel dag, sen hände samma sak..

Lämnade in bilen och verkstaden löste det och sa att det var dålig kontakt mellan batteriets + och startmotorn, dom satte en ny kabel därimellan, hursomhelst så funkade detta prima i flera månader.. Trodde allt var grönt.

För någon vecka sedan märker jag att batterilampan började tändas/fladdra och släckas, 10 sekunder i stöten ungefär, gick att köra som vanligt dock, men det blev värre och värre tills den inte längre startar nu..

Bara klickar som fasen när jag vrider på nyckel samt nollar batteriet/klockan när jag gör detta, är sugen som fan på att sälja den som skrot och hitta något annat, tänkte bara kolla om någon har erfarenhet av liknande? är det värt att kolla om det är samma problem som förra gången, den har gått snart 43000 mil :]

Jag är inget proffs på el/felsökning :)

Re: Startmotor klickar + kortslutning.. V70 GLT -98

Postat: mån 08 maj 2017, 19:04
av Lucif3r
Det är väl generatorn som börjar tacka för sig. Alt. kablaget mellan generator och startmotor, eller någon av alla jordpunkter.
Kan även vara kabelskorna till batteriet som börjat ge upp - det är inte ovanligt.

Att startmotorn bara klickar och klocka osv nollas tyder ju på att det är slut på batteriet ;) Inget märkvärdigare än så.

Det du bör göra är att ladda upp batteriet, starta bilen och mäta spänningen på batteriet, och sen mäta spänningen på generatorn. I "normalslitet" skick bör spänningsfallet inte vara mer än max 0.5V mellan generatorn och batteriet. Generatorn bör ladda bortåt 14V om den är "frisk"(i förhållande till åldern...), och batteriet bör ligga på minst 13.3V på tomgång.
Laddar generatorn mindre så är det troligen dags att byta generatorn, alt. byta laddregulatorn med tillhörande kol. Laddar generatorn ok, men spänningen på batteriet är onormalt låg, ja då är det knas på anslutningarna mellan generatorn och batteriet.