Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ahberg
#1169067
Hej

har en v70-99 med abs problem.

över 40km/h aktiveras abs systemet och så fort man lägger foten på bromspedalen börja det pulserar och abs pumpen jobba.
Pedalen blir stenhård
Innan 40km/h är det som normalt. mjuk och fin pedal

ABS kransarna fram+bak är hela, Mätt abs givarna ca 1500ohm.
Hydraulagg med styrenhet är bytt. med tracs
haft nere o smörjt upp bromsarna,

finns inga felkoder i bilen, har varvtal på alla givarna och dom följer varandra.
ser inget annat lustigt med burken uppkopplad.

Jag blir knäpp på detta bil nu.
av SubMarine
#1169084
Om du kör över 40 km/h och har symptomen och sedan bromsar ner till 30 km/h och släpper bromspedalen, upplever du då problemet nästa gång du trycker på bromspedalen? Fungerar farthållaren som den ska?
av SubMarine
#1169152
Funderar lite på om det kan vara nåt med lägesgivaren till bromspedalen, fast det känns inte helt troligt. Av någon anledning tror ju styrenheten att något hjul håller på och låser sig. Verkar ABS-kablaget till givarna schysst? Har du VIDA och tillgång till live-data?
av ahberg
#1169202
Lägesgivaren är nästa steg jag själv är inne på min inte hunnit felsöka på.

Vida har jag inte tillgång till, men
Har autocom/delphi och den kan jag se live värden med.

Kan dock lösa vida om det behövs.

Ja det känns som styrenheten verka tro nåt hjul är pågång att låsa sig. Detta fel har jag aldrig varit ute för.


Skickat från min E5823 via Tapatalk
av Kena
#1169240
"över 40km/h aktiveras abs systemet och så fort man lägger foten på bromspedalen börja det pulserar och abs pumpen jobba"
Menar du att den börjar jobba utan att du tar på bromspedalen? Eller menar du att felet börjar uppträda över 40 km/h?

Det jag kan tänka mej är att du har smutsiga abs kransar. Om det är smuts på dem så minskar avståndet mellan tänderna och givaren får jobbigare att skilja på tand och inte tand när hastigheten ökar det skulle kunna förklara varför felet är hastighetsberoende.
av ahberg
#1170740
SubMarine skrev:Har du kikat på live-värdena under körning samtidigt som felet uppstår? Hur ser bromspedalspositon ut då samt hjulhastigheter?
Japp och ser inget konstigt förutom att felet inte är där då. Precis som pumpen stängs av. Pluggar jag ur burken så kmr felet tillbaka. Men andra ord så länge jag har datorn uppkopplad i abs systemet fungerar bilen och bromspedalen känns bra..

Skickat från min E5823 via Tapatalk
av MickeM
#1170766
ahberg skrev:
SubMarine skrev:Har du kikat på live-värdena under körning samtidigt som felet uppstår? Hur ser bromspedalspositon ut då samt hjulhastigheter?
Japp och ser inget konstigt förutom att felet inte är där då. Precis som pumpen stängs av. Pluggar jag ur burken så kmr felet tillbaka. Men andra ord så länge jag har datorn uppkopplad i abs systemet fungerar bilen och bromspedalen känns bra..

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Stänger inte modulen ner själva ABS funktionen när den är i diagnosläge?
Jag har inte loggat ABS under färd på en volvo, då jag saknar utrustining för det (bara felkoder), men däremot har jag gjort det på åtskilliga VAG modeller.
Alla data visas, som hastighet/hjul osv, men bromsar man hårt, så hasar det. Dvs ingen ABS funktion.

Någon som gjort detta på Volvo som vet hur de beter sig?
Kan vara en ledtråd!
Tex ABS-enheten som fått spader.....

@ahberg
Har du gjort det tidigare, innan dessa problem kom, och testat om ABS fungerar i diagnosläget?
Just nu är ju systemet inte ok, och kan bete sig annorlunda.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]