V70 -00 tändspole + kabel trasig.
Postat: sön 02 apr 2017, 21:50
Tjenare, ny på forumet!
Hoppas på lite hjäp här..
Jag har då en volvo v70 -00 kombi, som helt plötsligt började gå dåligt och vibrera och motorlampan tändes.
Misstänkte att den inte gick på alla cylindrar och jag kollade koderna och ja, fick 2 koder: missfire on multiple cylinder och missfire cylinder 2.
Bpockade isär allt idag, och provade att lossa kontakterna på varje tändspole och det var mycket riktigt nr 2 som va paj (motorgången ändrades inte när jag rykte denna, men alla andra gjorde att motorn gick sämmre när jag ryckte) cylinder 2 är förövrigt andra från vänster.
Hur som helst tänkte att jag byter plats på spole 1 och 2 , och konstaterar då att ingen av dem ger gnista, provar då att byta mellan kontakterna och då får jag gnista på spole 1 (som nu sitter i 2a cylinder, alltså kontakt 1) men fortfarande ingen gnista på spole 2 (som sitter i 1:a cylindern.)
Alltså är både tändspolen på cylinder 2 och kontakten pajj!? så följde tändkablarna (eller vad det kallas) för att kolla skador, och från spole 2 fins det 2 gamla lagningar(som jag tycker ser bra ut) men sprättar iaf upp och kikar och det ser ut att alla sladdar har kontakt med varandra.
Dock ser kablarna överlag jävligt risiga ut, så jag tänkte att jag beställer en spole + nya kablar och stift så blir det bra, men jag hittar fan inte vart man köper dessa kablar, för vad jag har förstått så är det inga "tändkablar, utom det styrs med nån dator. försökte få en uppfattning om hur man byter dem, men hittar inget på nätet och om man följer dem så går dem ihop med insprutnings kablarna sen försvinner dem långt ner under luftburken och ser ut att va en jävla massa kablar som går ihop i samma stam!? är detta svårt att byta? fins det att köpa? vart kopplas dem in? ska jag försöka nått annat? hade ju vart så jävla lätt å bara byta tändkabel lixom, men detta verkar lite knepigare. kan det va datorn som inte skickar ut ström till spole 2, eller är det av någonstans på vägen?
Tacksam för hjälp och tips!
/J
Hoppas på lite hjäp här..
Jag har då en volvo v70 -00 kombi, som helt plötsligt började gå dåligt och vibrera och motorlampan tändes.
Misstänkte att den inte gick på alla cylindrar och jag kollade koderna och ja, fick 2 koder: missfire on multiple cylinder och missfire cylinder 2.
Bpockade isär allt idag, och provade att lossa kontakterna på varje tändspole och det var mycket riktigt nr 2 som va paj (motorgången ändrades inte när jag rykte denna, men alla andra gjorde att motorn gick sämmre när jag ryckte) cylinder 2 är förövrigt andra från vänster.
Hur som helst tänkte att jag byter plats på spole 1 och 2 , och konstaterar då att ingen av dem ger gnista, provar då att byta mellan kontakterna och då får jag gnista på spole 1 (som nu sitter i 2a cylinder, alltså kontakt 1) men fortfarande ingen gnista på spole 2 (som sitter i 1:a cylindern.)
Alltså är både tändspolen på cylinder 2 och kontakten pajj!? så följde tändkablarna (eller vad det kallas) för att kolla skador, och från spole 2 fins det 2 gamla lagningar(som jag tycker ser bra ut) men sprättar iaf upp och kikar och det ser ut att alla sladdar har kontakt med varandra.
Dock ser kablarna överlag jävligt risiga ut, så jag tänkte att jag beställer en spole + nya kablar och stift så blir det bra, men jag hittar fan inte vart man köper dessa kablar, för vad jag har förstått så är det inga "tändkablar, utom det styrs med nån dator. försökte få en uppfattning om hur man byter dem, men hittar inget på nätet och om man följer dem så går dem ihop med insprutnings kablarna sen försvinner dem långt ner under luftburken och ser ut att va en jävla massa kablar som går ihop i samma stam!? är detta svårt att byta? fins det att köpa? vart kopplas dem in? ska jag försöka nått annat? hade ju vart så jävla lätt å bara byta tändkabel lixom, men detta verkar lite knepigare. kan det va datorn som inte skickar ut ström till spole 2, eller är det av någonstans på vägen?
Tacksam för hjälp och tips!
/J