Sida 1 av 3

KAMMREM GICK AV

Postat: tor 28 dec 2006, 17:04
av volvo_850.se
HEJ IGEN volvo s70 tdi 99-a har gått 22000mil. Kammrem är bytt vid 12700mil i volvo bilcity i göteborg. de var så här de hela hände;
när ja var ute på stan började bilen låta (skramla) i motor de slutade skramla när an gasar lite över 2000rpm tidlingen har spänrulle som har gett sig eller not sånt. När jag kom hem öpnade motorhuve för att kolla va var de som lät så mycke. under tiden när jag skulle kolla varifrån kommer ljudet de var från kammremen då hel pletsligt dör bilen såm aldrig förr.Jag öpnade den locket som sitter på kammremen och mörkte att kammremen är lös den är inte spänd kanske har de gått av vet ej än .Idag bokserade jag bilen till bilia verstad och dom sa att dom ska byta kammrem för att börja hela kalaset har man tur då är de bara de som ska bytas om de int ehänt not med motor annars blir de dyrt renovera eller byta ventiler topplocket osv men dom ska börja med bilen på tisdag efter ny år nu till riktiga fråga
TROR NI ATT MOTOR ÄR HELT KASS ELLER ÄR BARA KAMMREM SÅM SKA BYTAS m.v.h diesel
_________________

Postat: tor 28 dec 2006, 21:36
av Frigge
På en Diesel räcker det med att remmen hoppar 1-2 kugg så tar ventilerna i kolvarna. Ventilerna är oxå placerad rakt ner mot kolvarna vilket gör att det slår i ordentligt när det väl slår i., problemet är att toppen och kamaxeln kan knäckas av detta, på en bensinmotor sitter ventilerna snett ner mot kolven och kröker sig "bara". Normalt sett räcker det med topp, kamaxel och ventiler men i värsta fall motorbyte.

Postat: tor 28 dec 2006, 22:00
av Daniel Nilsson
Frigge skrev:På en Diesel räcker det med att remmen hoppar 1-2 kugg så tar ventilerna i kolvarna. Ventilerna är oxå placerad rakt ner mot kolvarna vilket gör att det slår i ordentligt när det väl slår i., problemet är att toppen och kamaxeln kan knäckas av detta, på en bensinmotor sitter ventilerna snett ner mot kolven och kröker sig "bara". Normalt sett räcker det med topp, kamaxel och ventiler men i värsta fall motorbyte.
Å andra sidan så kan det vara en fördel att ventilerna går rakt ner mot kolvarna, jag vet en som fått kamdrevsras (kilen på vevaxeldrevet släppt...), som klarade sig med att byta 2st tryckare, och behövde därför inte ens lyfta toppen.

Men då ska man nog ha tur...

Postat: tor 28 dec 2006, 23:41
av volvo_850.se
Daniel Nilsson skrev:
Frigge skrev:På en Diesel räcker det med att remmen hoppar 1-2 kugg så tar ventilerna i kolvarna. Ventilerna är oxå placerad rakt ner mot kolvarna vilket gör att det slår i ordentligt när det väl slår i., problemet är att toppen och kamaxeln kan knäckas av detta, på en bensinmotor sitter ventilerna snett ner mot kolven och kröker sig "bara". Normalt sett räcker det med topp, kamaxel och ventiler men i värsta fall motorbyte.
Å andra sidan så kan det vara en fördel att ventilerna går rakt ner mot kolvarna, jag vet en som fått kamdrevsras (kilen på vevaxeldrevet släppt...), som klarade sig med att byta 2st tryckare, och behövde därför inte ens lyfta toppen.

Men då ska man nog ha tur...
var var de för bil han hadde ?

Postat: fre 29 dec 2006, 06:26
av Daniel Nilsson
En V70 TDI -97

Postat: fre 29 dec 2006, 17:58
av volvo_850.se
Daniel Nilsson skrev:En V70 TDI -97
ok
jag fick idag min bil från bilia och de hände faktist inget med motor dom bytte kammrem vatten pump fläktremm spännrulle ja allting gick till 6590:-
man kan säga att jag hadde tur :lol:

Postat: fre 29 dec 2006, 18:13
av CarMan
låter helt otroligt!

Postat: fre 29 dec 2006, 18:24
av ankman
volvo_850.se skrev:
Daniel Nilsson skrev:En V70 TDI -97
ok
jag fick idag min bil från bilia och de hände faktist inget med motor dom bytte kammrem vatten pump fläktremm spännrulle ja allting gick till 6590:-
man kan säga att jag hadde tur :lol:
Du ... :shock: Mitt tips är ju att du inte ska köpa en triss på ett tag för du har nog förbrukat din tur för ett tag fram över :lol:

Postat: fre 29 dec 2006, 19:33
av Frigge
CarMan skrev:låter helt otroligt!

Håller med, helt jävla otroligt.

Postat: fre 29 dec 2006, 20:58
av CarMan
Frigge skrev:
CarMan skrev:låter helt otroligt!

Håller med, helt jävla otroligt.
tänker direkt på an av mitsubichis motorer.
deom har en modell som man måste låsa kammarna på när man byter kamrem, för annars vrider den ana kammansig (ventilfjädrarna trycker på dryckarna så kamman kommer i annat läge)
detta är tilräckligt för att kröka några ventiler.