Sida 1 av 2

*Löst* Felkoder på CVVT ventil, lambda x2. - Trots utbyte

Postat: ons 28 dec 2016, 13:17
av Hawkis
V70 - 00 (classic), B5244S 170 Hk, Manuell.

Har en tid haft motorlampan lysande. Har varit på Mekonomen och fått felkoderna utlästa, har dock bara dem muntligen, ej själva koderna.

Felaktig signal kamställningsventil, lambdasond främre, lambdasond bakre. Besiktigade efter detta, nästan inget lambdavärde (0.1) och avgasvärdena åt helvete

Har därefter bytt ut alla dessa delar. Beg kamställningsventil (15000 mil) från skroten med garanti, ny denso modellanpassad främre lambda, beg bakre orginal volvo lambda från skroten med garanti. Bytte även olja i samma veva.

Övriga symptom: Tomgången sjunker ner till ca 500 rpm efter belastning, i synnerhet när bilen är kall.

Har verkligen inte råd att felsöka mer och byta ut delar som ändå kanske fungerar. Förslag? Elfel?

Skulle uppskattas mycket med hjälp här!

Re: Felkoder på CVVT ventil, lambda x2. - Trots utbyte

Postat: ons 28 dec 2016, 15:26
av MickeM
Här är extremt viktigt med exakta koder.

Det finns massor av felkoder rörande lamdasonderna, som bara är att dom protesterar. Dvs gör sitt jobb som dom ska.
Dom koderna byter många sond efter, med oförändrat resultat. (Så klart!)
Pengar i sjön och dyrköpt läxa tyvärr.

Du måste ha exakta felkoderna, helst i volvos form (ECM xxxx) men även i ISO-form funkar. Dvs (P0xxxx)
Annars vet man inget alls.

Med så otroligt lågt lamdavärde går den väldigt fett. Dvs för mycket soppa.
Kan vara gasspjäll, LMM, totaltätt luftfilter, dåliga spridare, tokhögt bränsletryck, en cyl som inte tänder, felaktig/defekt lamda, helkass katalysator, mm, mm.....

Re: Felkoder på CVVT ventil, lambda x2. - Trots utbyte

Postat: ons 28 dec 2016, 18:10
av Hawkis
Har inte mätt upp lambdavärdena efter utbyte.

Skall CVVTn ha 12v kontinuerligt? Har mätt på kontakten fram nu, ingen spänning vare sig med motorn igång eller enbart tändning.

Re: Felkoder på CVVT ventil, lambda x2. - Trots utbyte

Postat: ons 28 dec 2016, 19:05
av Lucif3r
En kass VVT påverkar inte motorn så mycket. Man får några felkoder och bilen kan kännas lite tröttare under vissa omständigheter, men mer än så är det inte. Finns hur många som helst som åker runt med kass VVT utan att ens veta om det.

Och ja, utan felkoder så siar vi bara i kaffet....

Re: Felkoder på CVVT ventil, lambda x2. - Trots utbyte

Postat: ons 28 dec 2016, 19:38
av Hawkis
Skall kamställningsventilen ha någon form av spänningsmatning?

Vore bra för att utesluta att det är fel någonstans på kabelstammen.

Re: Felkoder på CVVT ventil, lambda x2. - Trots utbyte

Postat: ons 28 dec 2016, 20:11
av taxi
Jag rekommenderar starkt att ta reda på felkoderna först, sen kan vi börja med felsökning.

Re: Felkoder på CVVT ventil, lambda x2. - Trots utbyte

Postat: ons 28 dec 2016, 22:05
av Hawkis
Ok, will do.

Re: Felkoder på CVVT ventil, lambda x2. - Trots utbyte

Postat: ons 28 dec 2016, 22:13
av Hawkis
Ecm-640a tror jag att det var.

Kan någon svara angående spänningsmatning till kamställningsventilen så länge?

Re: Felkoder på CVVT ventil, lambda x2. - Trots utbyte

Postat: tor 29 dec 2016, 13:08
av MickeM
ECM 640A är mycket riktigt omställningsventilen till VVT. "Orimlig signal".
Ett byte borde göra susen eftersom det handlar om magnetkretsen i den. Eller dess kablage.
Inte positionen på kamaxlarna.

Jag TROR att ECU'n skickar ut ström i impulser, så magnetventilen öppnar/stänger så flödet påverkas, och därmed hydrauliskt ställer drevet mer eller mindre beroende på impulserna.
Men nu gissar och spekulerar jag!

Det är nog "omöjligt" att mäta ett "bör-värde" i kablaget, eftersom den inte justerar annat än vid behov, beroende på belastning och motorvarv.
Säkert flera ggr/sek.

Men lamdafelkoderna då?

VVT'n ger inte dom absurda lamdanivåerna.
No way!

Re: Felkoder på CVVT ventil, lambda x2. - Trots utbyte

Postat: tor 29 dec 2016, 15:03
av Hawkis
Har haft en kille här med diagnostikprogram.

Efter några omstarter har felkoderna på lambdasonderna försvunnit.

Det som ligger nu, efter flera raderingar, är:

ECM-4000 Evap ventil
ECM-6400 Kamställningsventil dålig signal / orimligt värde

Vi har provat att byta evap ventil, samma resultat. Bytte ut alla 5 tändspolarna, ingen skillnad.
Provade att polvända CVVTn också. Samma resultat.
Ryckte ut LMM, bilen gick då ännu sämre. Borde innebära att den var funkis.

Fler förslag?