Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvistxxl
Tjena!
Det är så att jag har ett problem likt många andras, brytaren som sitter i förardörren på min S70 som ska göra så att kupébelysningen släcks har blivit fruktansvärt seg och jag måste smälla igen dörren för att den ska fungera.
Men jag har en V70 som är precis samma årsmodell samt motor som jag fick köpa billigt där brytaren i dörren verkar fungera perfekt. Nu till min fråga, går det att ta brytaren från V70:n och sätta in i min S70? Eller är det inte värt mödan? ;-//
av kvistxxl
robinb3rgsten skrev:De ska gå men ingen aning om hur mkt arbetsinsats som krävs men kan väl inte va nåt jättejobb
Hmmm, okej...
Var ute och tittade innan, är förmodligen lättast att byta hela låskistan när man ändå är igång.
Dock ser det ut som att någon redan varit och pillat på förardörren för det är inga gängor kvar på ena skruven till kistan. Passar kistan från passagerarsidan eller någon av de andra dörrarna tro? ??:-/
Användarvisningsbild
av Hilmer
Låskistan (ja hela dörren) är densamme så det går bra att byta, men det är lite pyssel att genomföra.
Hittade en video som beskriver det (har dock inte själv tittat på den så jag hoppas den är bra).
av Saibot
Haft samma problem på min v70. Klipp till en liten bit av ett kreditkort och limma fast på ytan där mikrobrytaren trycks ihop. Har funkat perfekt i isch 4 månader nu, gjort det på 3 dörrar hittills. Dock ett helvete att få bort låskistan på förardörren, men va även första gången jag pillade med det. :roll:
av SubMarine
Haft samma problem på den högra bakdörren på min bil. Limmade dit en plastbit som fixade problemet och det var typ 7 år sedan och funkar fortfarande :)
av MickeM
Jag har demonterat och monterat några dörrlås, och så svårt är det inte.
Men inget jag skulle göra ute, på en parkering i snålblåst och mörker. Sommartid =ok.
Kräver bra belysning, och inga kalla valhänta fingrar.
Plastclips går sönder mycket lättare i kyla också.
av kvistxxl
Tackar ödmjukast för alla svar, förmodligen blir det att limma dit en liten plastbit så länge och se hur länge det håller. Funkar det inte så bra byter jag hela låskistan! :-)-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Låskistan byter man på 10 minuter och knappt det när man har gjort det några gånger. Det gäller bara att hitta det där läget på lås kistan så att man får den ur dörren, gör man det första gången så kan det vara svårt.

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]