Min 850 från -93 har nyligen börjat bråka. Den går i stort sett som den ska då motorn är nystartad och kall men då den börjar nå arbetstemp så tvekar det på kraftigare gasprådrag. Har man växel i så dör den och vägrar starta förrän motorn är kall igen, detta har hänt två gånger. Första gången det hände var jag optimistisk och tänkte att det bara var is i tanken som kommit in i ledningarna då den stått längre tid och det har blivit kallt här i Luleå. Tankade fullt och körde en vecka men bilen fortsatte bråka. Nu är den inte körbar. Dör alltid på dragläget om man inte varvar jäveln och vill bränna kopplingen.
Jag har kollat felkoder utan att hitta något(väsentligt), testat dra ut lufttempgivaren, förändrar inget. Tänkte rotor osv innan jag upptäckte att den gick bra kall och på högre varv.
Bifogar ett klipp när jag gasar på tomgång så får ni ett hum om hur den beter sig.
Det rasslande ljudet ska bara vara ett avgasfäste som sitter lite löst
Tips?
Tack på förhand!
//Joakim
Re: B5252S Tvekar på gas
Postat: ons 23 nov 2016, 21:56
av Kena
Kolla igenom allt som har med tändning att göra och byt helst om du är osäker på skicket. Byte av allt från rotor till tändstift är en billig start på felsökning. Det har ju förresten regnat en hel del här de sista dagarna så det kan ju påverka om tex tändkablar är i dåligt skick.
Re: B5252S Tvekar på gas
Postat: tor 24 nov 2016, 22:50
av stenudden
Kena skrev:Kolla igenom allt som har med tändning att göra och byt helst om du är osäker på skicket. Byte av allt från rotor till tändstift är en billig start på felsökning. Det har ju förresten regnat en hel del här de sista dagarna så det kan ju påverka om tex tändkablar är i dåligt skick.
Skall göras! Erfarenhet av biltemas grejer? Kollades laitis (autoexperten) och då skulle allt landa på ungefär 2200 sek! Kändes orimligt för de delarna, speciellt till en så gammal bil...
Re: B5252S Tvekar på gas
Postat: tor 24 nov 2016, 23:20
av Kena
Brukar handla på auto ojanperä eller bildelaronline24. Billigare märkesgrejor än biltema :D
Re: B5252S Tvekar på gas
Postat: lör 26 nov 2016, 02:35
av stenudden
Mot min förmodan så var det rotor/fördelarlock som var dåligt. Bytt nu och bilen går som en klocka! :D
Re: B5252S Tvekar på gas
Postat: sön 18 mar 2018, 13:46
av stenudden
Sjukaste bumpen, men bilen har börjat bete sig likadant trots ny rotor och fördelarlock förra vintern och tändkablar precis bytta.... Endast köpt Bosch dessutom.
Vet ärligt inte var jag ska fortsätta leta. Mottager gärna tips!
Mvh
Re: B5252S Tvekar på gas
Postat: sön 18 mar 2018, 14:30
av Rådlös
Luftfilter och bränslefilter t.ex. Har du vårdat bilen med sedvanlig service enligt schema? (Förutom att du bytte tänddelar för mer än ett år sedan)
Re: B5252S Tvekar på gas
Postat: sön 18 mar 2018, 15:38
av stenudden
Rådlös skrev:Luftfilter och bränslefilter t.ex. Har du vårdat bilen med sedvanlig service enligt schema? (Förutom att du bytte tänddelar för mer än ett år sedan)
Luftfilter byttes för två år sedan (~1500 mil), bränslefilter vet jag inte när det är bytt. Har själv funderat på det men tvekar i och med att den bara går dåligt när motorn är i arbetstemp. Oljebyten med tillhörande filter är gjort varje sommar.
Värt att nämna är att jag hade in den på verkstad där de påstår att det inte är något som helst fel på bilen.... Väl spenderade 1000 kr :(
Re: B5252S Tvekar på gas
Postat: sön 18 mar 2018, 19:41
av Rådlös
En metod att kolla bränslefiltrets eventuella tilltäppning är att mäta bränslepumpens strömåtgång. Men då måste man veta vad den ordinarie strömförbrukningen skall vara. Blir det högre strömåtgång så är filtret tätt.
Re: B5252S Tvekar på gas
Postat: fre 04 maj 2018, 01:46
av stenudden
Hej!
Bilen fortsätter att krångla men har en rimlig teori, bara en fråga till det..!
Har bytt bränslefilter och kollat bränsletryck, allt ok. Bilen har gnista och bra komp. Jag misstänker nu att det är tempgivaren. Detta efter att jag upptäckte att den är mycket svårstartad när den är varm, går oftast tillslut igång efter mycket om och men, men då går den som en påse skit. Det enda som får mig att tvivla på att det är tempgivaren är att instrumenteringen verkar funka bra, tempmätaren visar inge som helst tendens till galenskap. Antar att datorn och instrumenteringen delar mätare så kan det verkligen vara tempgivaren? Tempgivaren på bilen är en 2-polig, så en krets.