Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stenudden
#1127690
Hej!

Min 850 från -93 har nyligen börjat bråka. Den går i stort sett som den ska då motorn är nystartad och kall men då den börjar nå arbetstemp så tvekar det på kraftigare gasprådrag. Har man växel i så dör den och vägrar starta förrän motorn är kall igen, detta har hänt två gånger. Första gången det hände var jag optimistisk och tänkte att det bara var is i tanken som kommit in i ledningarna då den stått längre tid och det har blivit kallt här i Luleå. Tankade fullt och körde en vecka men bilen fortsatte bråka. Nu är den inte körbar. Dör alltid på dragläget om man inte varvar jäveln och vill bränna kopplingen.

Jag har kollat felkoder utan att hitta något(väsentligt), testat dra ut lufttempgivaren, förändrar inget. Tänkte rotor osv innan jag upptäckte att den gick bra kall och på högre varv.

Bifogar ett klipp när jag gasar på tomgång så får ni ett hum om hur den beter sig.

Det rasslande ljudet ska bara vara ett avgasfäste som sitter lite löst

Tips?

Tack på förhand!

//Joakim
av Kena
#1127699
Kolla igenom allt som har med tändning att göra och byt helst om du är osäker på skicket. Byte av allt från rotor till tändstift är en billig start på felsökning. Det har ju förresten regnat en hel del här de sista dagarna så det kan ju påverka om tex tändkablar är i dåligt skick.
Användarvisningsbild
av stenudden
#1127910
Kena skrev:Kolla igenom allt som har med tändning att göra och byt helst om du är osäker på skicket. Byte av allt från rotor till tändstift är en billig start på felsökning. Det har ju förresten regnat en hel del här de sista dagarna så det kan ju påverka om tex tändkablar är i dåligt skick.
Skall göras! Erfarenhet av biltemas grejer? Kollades laitis (autoexperten) och då skulle allt landa på ungefär 2200 sek! Kändes orimligt för de delarna, speciellt till en så gammal bil...
av Kena
#1127916
Brukar handla på auto ojanperä eller bildelaronline24. Billigare märkesgrejor än biltema :D
Användarvisningsbild
av stenudden
#1239670
Sjukaste bumpen, men bilen har börjat bete sig likadant trots ny rotor och fördelarlock förra vintern och tändkablar precis bytta.... Endast köpt Bosch dessutom.

Vet ärligt inte var jag ska fortsätta leta. Mottager gärna tips!

Mvh
av Rådlös
#1239673
Luftfilter och bränslefilter t.ex. Har du vårdat bilen med sedvanlig service enligt schema? (Förutom att du bytte tänddelar för mer än ett år sedan)
Användarvisningsbild
av stenudden
#1239692
Rådlös skrev:Luftfilter och bränslefilter t.ex. Har du vårdat bilen med sedvanlig service enligt schema? (Förutom att du bytte tänddelar för mer än ett år sedan)
Luftfilter byttes för två år sedan (~1500 mil), bränslefilter vet jag inte när det är bytt. Har själv funderat på det men tvekar i och med att den bara går dåligt när motorn är i arbetstemp. Oljebyten med tillhörande filter är gjort varje sommar.

Värt att nämna är att jag hade in den på verkstad där de påstår att det inte är något som helst fel på bilen.... Väl spenderade 1000 kr :(
av Rådlös
#1239735
En metod att kolla bränslefiltrets eventuella tilltäppning är att mäta bränslepumpens strömåtgång. Men då måste man veta vad den ordinarie strömförbrukningen skall vara. Blir det högre strömåtgång så är filtret tätt.
Användarvisningsbild
av stenudden
#1247850
Hej!
Bilen fortsätter att krångla men har en rimlig teori, bara en fråga till det..!
Har bytt bränslefilter och kollat bränsletryck, allt ok. Bilen har gnista och bra komp. Jag misstänker nu att det är tempgivaren. Detta efter att jag upptäckte att den är mycket svårstartad när den är varm, går oftast tillslut igång efter mycket om och men, men då går den som en påse skit. Det enda som får mig att tvivla på att det är tempgivaren är att instrumenteringen verkar funka bra, tempmätaren visar inge som helst tendens till galenskap. Antar att datorn och instrumenteringen delar mätare så kan det verkligen vara tempgivaren? Tempgivaren på bilen är en 2-polig, så en krets.

Uppskattar hjälp!
Mvh Stenudden

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]