Sida 1 av 3
Svårstartad C70 vid kall väderlek + motorlampa
Postat: mån 14 nov 2016, 12:58
av C70kallstart
Hej!
Jag har en c70 från 2001 2,4 T 193hk
gått ca 22 000 mil.
För en vecka sedan, när det började bli kallt fick jag återkommande problem med att starta bilen, startmotorn går runt och den tänder till emellanåt men dör direkt ( som att den inte får nog med bränsle) efter 5-15 försök startar den sedan och går utan problem samt startar direkt när den är varm.
Provade byta tändstift och gick även igenom spolar och tändkablar allt ser bra ut, även batteriet är nytt och funkar prima.
Efter 2-3 dagar av startproblem tändes även motorlampan som nu lyser konstant. Någon vänlig själ som har en aning om vad problemet kan vara??
Med vänlig hälsning!
Re: Svårstartad C70 vid kall väderlek + motorlampa
Postat: mån 14 nov 2016, 13:18
av Lucif3r
Se till att få felkoder utlästa så slipper vi gissa.
Re: Svårstartad C70 vid kall väderlek + motorlampa
Postat: mån 14 nov 2016, 18:29
av C70kallstart
Nu har jag fått en avläsning på felkoderna!
Dessa två poppade upp på skärmen.
2000 Motortemperaturgivare (ECT) felaktig signal
-intermittent
9300 Kopplingspedalgivare felaktig signal
-intermittent
Vad innebär dessa? Någon vänlig som vet?
Mvh!
Re: Svårstartad C70 vid kall väderlek + motorlampa
Postat: mån 14 nov 2016, 18:47
av SubMarine
Har för mig att vid fel på motortempgivaren så antar styrboxen en temperatur på 90 grader. Då blir bilen svårstartad. Mät upp givaren och om den är kass så byt den.
Re: Svårstartad C70 vid kall väderlek + motorlampa
Postat: mån 14 nov 2016, 18:52
av Lucif3r
Är givaren helt kass så startar inte bilen öht.

(plus att kylfläkten går igång så fort man vrider på tändningen)
Re: Svårstartad C70 vid kall väderlek + motorlampa
Postat: mån 14 nov 2016, 19:37
av C70kallstart
Hur mäter man upp en givare?
Är den svår/dyr och byta?? Låter som att de där med 90 C förklarar varför den är svårstartad vid kall väderlek.
Re: Svårstartad C70 vid kall väderlek + motorlampa
Postat: mån 14 nov 2016, 22:40
av DayDreamer
Dom nyare styrsystemen ME7 mm så går bilen att starta utan motortempgivaren, när motortempgivaren inte fungerar så kommer motorstyrdonet att gå på lufttemperaturgivaren som sitter i laddluftröret.
Från VIDA.
ECM-2000 Motortemperaturgivare. Felaktig signal, för låg signal, för hög signal. B5254T
Villkor.
Om styrenheten får en signal från motortemperaturgivaren som motsvarar en temperatur lägre än -47C eller högre än 143C tolkar styrenheten detta som ett fel och ECM-2000 sätts. Från motorstart beräknas temperaturen teoretiskt. Om den beräknade temperaturen överstiger motortemperaturgivarens signal, tolkar styrenheten detta som ett fel och felkod ECM-2000 sätts för felaktig signal.
Ersättningsvärde. En beräknad motortemperatur används, insugnigslufttemperaturen används som startvärde. El kylfläkten går på halvfart.
Felorsak felaktig siganl. Defekt temperaturgivare, defekt kylvätsketermostat.
Felsymptom, miljölampa tänd.
Givaren mäter du upp med en multimeter inställd på resistansmätning (ohm) Vid en temperatur på 0 grader ska du ha en resistans på 5740 ohm, vid 10 grader 3700 ohm, 20 grader 2450 ohm.
Re: Svårstartad C70 vid kall väderlek + motorlampa
Postat: tis 15 nov 2016, 06:45
av C70kallstart
Okej tror jag hänger med på banan, men är det inte bäst att bara byta ut givaren mot en ny? Någon som gjort detta? sitter den jävligt till?
Mvh!
Re: Svårstartad C70 vid kall väderlek + motorlampa
Postat: tis 15 nov 2016, 08:04
av C70kallstart
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... 4-530304sv
Är det den givaren? De heter lite olika på olika ställen??
Re: Svårstartad C70 vid kall väderlek + motorlampa
Postat: tis 15 nov 2016, 08:06
av DayDreamer
Ja visst kan du göra det och hoppas på att det hjälper, förmodligen är det givaren som är kass. Givaren sitter precis under den övre kylarslangen, kontakten till givaren sitter på servopumpen. Så den är inte alls svår att byta :)