Sida 1 av 1

kontakt lamdasond

Postat: lör 05 nov 2016, 12:01
av leffeson
hej köpte en lamdasond på skroten när jag hade monterat den så såg jag att kontakten inte var lika
jag har två spår på min kontakt på vänstersida den andra har på högersida
klippte av ena spåret så den passade men det kanske är olika lamdasonder för motorlampan tänds när man startar om bilen efter man har raderat koderna fel koden jag får är P0135 O2-sensorvärmare (bank 1, sensor 1)
en v70 99a

Re: kontakt lamdasond

Postat: lör 05 nov 2016, 12:09
av MickeM
leffeson skrev:hej köpte en lamdasond på skroten när jag hade monterat den så såg jag att kontakten inte var lika
jag har två spår på min kontakt på vänstersida den andra har på högersida
klippte av ena spåret så den passade men det kanske är olika lamdasonder för motorlampan tänds när man startar om bilen efter man har raderat koderna fel koden jag får är P0135 O2-sensorvärmare (bank 1, sensor 1)
Ja, lamdasonden skall vara exakt rätt.
Fick du rätt sond då?
Eller fick du en Sond2, dvs analyssonden....

Re: kontakt lamdasond

Postat: lör 05 nov 2016, 17:48
av DayDreamer
Enklaste, hur många kablar har sonden? 4st då har du fått en bakre sond (diagnossond) 5 kablar eller fler så har du en främre sond (reglersond) Det är väldigt viktigt att du får rätt lambdasond en biltema sond eller en sond för en annan motor fungerar ej, sondens originalnummer måste stämma överens med den "nya" sonden.

Re: kontakt lamdasond

Postat: lör 05 nov 2016, 18:31
av v16v
Min främre sond har 4 kablar 2 vita 1 svart och 1 grå, gamla sonden har följande nummer Bosch 0 258 005 097 Volvo 9125580 nya köpt på Volvo 9202719.

Re: kontakt lamdasond

Postat: sön 06 nov 2016, 13:17
av DayDreamer
Ok det kanske är som så att det bar är turbomotorn som har 5 kablar på främre sonden. Ok så du fick en sond med ett annat original nummer från volvo? I så fall är det volvo som har tabbat sig och gett dig fel lambdasond om det nu inte var en ersättnings sond, dvs den gamla sonden har blivit ersatt mot en nyare.

Re: kontakt lamdasond

Postat: sön 06 nov 2016, 19:50
av v16v
Mest troligt att den blivit till ett nytt nummer eller annat utförande. Jag byte den 2010-04-11 och kört 161178 km med den. Bilen har fungerat väldigt bra hela tiden.

Re: kontakt lamdasond

Postat: sön 13 nov 2016, 20:27
av Peter2017
Ny här på forumet, jag bytte lambdasond på min 850 -93 idag. 4 trådar, köpte ny Bosch över 1800kr på Mekonomen prutade ner den men dyr iallafall. Gick rätt lätt att lossa den under bilen med hjälp av CRC Rost Flash (dyrt men funkar bra). Kontakten var bökig att få dit fick ta bort vänsterhjulet för att komma åt. Det finns bara en sond på min -93:a som sitter precis framför katalysatorn.

Re: kontakt lamdasond

Postat: sön 13 nov 2016, 22:33
av DayDreamer
Peter2017 skrev:Ny här på forumet, jag bytte lambdasond på min 850 -93 idag. 4 trådar, köpte ny Bosch över 1800kr på Mekonomen prutade ner den men dyr iallafall. Gick rätt lätt att lossa den under bilen med hjälp av CRC Rost Flash (dyrt men funkar bra). Kontakten var bökig att få dit fick ta bort vänsterhjulet för att komma åt. Det finns bara en sond på min -93:a som sitter precis framför katalysatorn.
Av med hjulet hade du inte behövt, räcker med att man tar bort luftfilterburken i motorrummet så kommer man åt kontakten/kontakterna till lambdasonden. Stämmer bra det dom tidiga 850 har bara en lambdasond.