Sida 1 av 2
850 -95 Bytt övre bussning motorfäste - inte riktigt rätt
Postat: tis 25 okt 2016, 10:35
av FreddanO
Halloj!
Helt ny medlem här på forumet, och skulle behöva lite råd och dåd av er..
Gav mig på att byta bussningen till övre momentstaget/motorfästet i söndags kväll, vilket slutade i att jag höll på till kl. 2 på natten då det var HELT omöjligt att pressa i bussningen på plats för mig. Fick riva bort hela fästet och gå till skruvstädet, vilket också var en ordentlig brottningsmatch.
Det blev dock inte riktigt som jag tänkt mig.. Bussningen hade vridit sig lite i och med strulet att pressa i den, och jag fick inte riktigt in den lika långt som jag ville.
Som det är nu så sitter inte "ekrarna" riktigt klockan 6 och klockan 12, utan snarare klockan 5 och klockan 11.
Som ni säkert vet så är bussningen lite för "bred" för hålet, så det ska ju sticka ut någon/ett par mm av bussningen på vardera sida om fästet, jag fick inte riktigt in den tillräckligt långt så nu ligger bussningen kant i kant på ena sidan och sticker ut uppskattningsvis 3-4mm på andra sidan.
Tror ni att man kan leva med det? Är fruktansvärt omotiverad att göra om allting igen..
Är det för luddigt förklarat så säg till, så kan jag uppdatera med bild så fort jag kommer i närheten av bilen.
Tack på förhand!
Re: 850 -95 Bytt övre bussning motorfäste - inte riktigt rätt
Postat: tis 25 okt 2016, 11:10
av Perra83
En gång har ja pressat i en original bussning. Locket till en stål gasol flaska som mothåll, gängad stång och en hylsa lika stor som bussningen. Enklast är att montera en Powerflex bussning då dom är delade i två halvor.
Re: 850 -95 Bytt övre bussning motorfäste - inte riktigt rätt
Postat: tis 25 okt 2016, 11:20
av FreddanO
Perra83 skrev:En gång har ja pressat i en original bussning. Locket till en stål gasol flaska som mothåll, gängad stång och en hylsa lika stor som bussningen. Enklast är att montera en Powerflex bussning då dom är delade i två halvor.
Jo, jag har sett tipset med locket till gasolflaska, hade dock ingenting liggande. Hade faktiskt ingenting vettigt mothåll alls, utan fick såga till två träbitar och använda när jag pressade i skruvstädet.
Absolut, har jobbat lite med polybussningar förut, men tyvärr så brukar det ju resultera i lite obekvämare färd i och med vibrationer etc..
Re: 850 -95 Bytt övre bussning motorfäste - inte riktigt rätt
Postat: tis 25 okt 2016, 12:38
av Marlboroman
Ingen fara att ha bussningen lite vriden. Var ju folk som satt dem vridna ett kvarts varv för några år sedan i hopp om att det skulle funka som ett mellanting mellan original och powerflex. Och det lär inte vara hela världen att den inte sitter helt i mitten heller.
Re: 850 -95 Bytt övre bussning motorfäste - inte riktigt rätt
Postat: tis 25 okt 2016, 13:18
av FreddanO
Marlboroman skrev:Ingen fara att ha bussningen lite vriden. Var ju folk som satt dem vridna ett kvarts varv för några år sedan i hopp om att det skulle funka som ett mellanting mellan original och powerflex. Och det lär inte vara hela världen att den inte sitter helt i mitten heller.
Skönt att höra! Anledningen till att jag blev lite fundersam är för att jag har märkt av ett remslir på tomgång och fullt rattutslag och vid dragläge när bilen är kall, och det tyckte jag förvärrades den korta bit jag rullade efter bytet. Ska se om jag kan skjuta in den sista biten bara.
Re: 850 -95 Bytt övre bussning motorfäste - inte riktigt rätt
Postat: tis 25 okt 2016, 14:27
av Lucif3r
Bussningen slits ju ut på 10mil ändå så, så spela roll :roll:
Re: 850 -95 Bytt övre bussning motorfäste - inte riktigt rätt
Postat: tis 25 okt 2016, 14:46
av Hilmer
FreddanO skrev:
Anledningen till att jag blev lite fundersam är för att jag har märkt av ett remslir på tomgång och fullt rattutslag och vid dragläge när bilen är kall, och det tyckte jag förvärrades den korta bit jag rullade efter bytet. Ska se om jag kan skjuta in den sista biten bara.
Bussningen kan omöjligt påverka detta!
Ljudet kan komma från en slirande rem naturligtvis, eller så är det kopplingen som låter precis i dragläget.
Lucif3r skrev:Bussningen slits ju ut på 10mil ändå så, så spela roll :roll:
Min bussning är lite sprucken men annars i helt okej skick och gör fortfarande sitt jobb bra, jag har haft bilen de sista 16k milen och bilen har nu rullat 30k.
Så hur illa ska man egentligen köra för att köra slut på bussningen på 10mil!??
Re: 850 -95 Bytt övre bussning motorfäste - inte riktigt rätt
Postat: tis 25 okt 2016, 16:49
av FreddanO
Hilmer skrev:FreddanO skrev:
Anledningen till att jag blev lite fundersam är för att jag har märkt av ett remslir på tomgång och fullt rattutslag och vid dragläge när bilen är kall, och det tyckte jag förvärrades den korta bit jag rullade efter bytet. Ska se om jag kan skjuta in den sista biten bara.
Bussningen kan omöjligt påverka detta!
Ljudet kan komma från en slirande rem naturligtvis, eller så är det kopplingen som låter precis i dragläget.
Läste i någon annan tråd att det kunde bero på att motorn rörde sig mer vid belastningen i dragläge p.g.a. dåliga bussningar, men då avfärdar vi det. :)
Re: 850 -95 Bytt övre bussning motorfäste - inte riktigt rätt
Postat: tis 25 okt 2016, 18:26
av MickeM
FreddanO skrev:Hilmer skrev:FreddanO skrev:
Anledningen till att jag blev lite fundersam är för att jag har märkt av ett remslir på tomgång och fullt rattutslag och vid dragläge när bilen är kall, och det tyckte jag förvärrades den korta bit jag rullade efter bytet. Ska se om jag kan skjuta in den sista biten bara.
Bussningen kan omöjligt påverka detta!
Ljudet kan komma från en slirande rem naturligtvis, eller så är det kopplingen som låter precis i dragläget.
Läste i någon annan tråd att det kunde bero på att motorn rörde sig mer vid belastningen i dragläge p.g.a. dåliga bussningar, men då avfärdar vi det. :)
Motorn rör sig mer, ja.
Men remmen sitter ju enbart på motorn, som rör sig som en enhet.
Remmen går inte mellan motorn och karrosen.. ...
Re: 850 -95 Bytt övre bussning motorfäste - inte riktigt rätt
Postat: tis 25 okt 2016, 18:42
av 800serien
Marlboroman skrev:Ingen fara att ha bussningen lite vriden. Var ju folk som satt dem vridna ett kvarts varv för några år sedan i hopp om att det skulle funka som ett mellanting mellan original och powerflex. Och det lär inte vara hela världen att den inte sitter helt i mitten heller.
Hur funkar det då, gör det någon skillnad mot att ha den som vanligt?