Sida 1 av 3
Komma in i v70 -99
Postat: mån 17 okt 2016, 18:38
av hagfeldt
Hej, jag håller på och försöker hjälpa en kompis som har en V70 som har stått i ca 1½ år utan att dom har kunnat låsa upp den. (batteriet är helt urladdat ) Låsen på förarsidan och bagaget har inte använts på många år så dom var helt ihopkärvade och dom har provat att spraya i alla möjliga olika medel utan resultat. Jag provade iallafall om man kunna förse bilen med ström och öppna den via dosan, så jag jordade bilen och gav ström genom extraljusen ifrån ett batteri men det hände ingenting, domljusen börja lysa så stöm fick ju bilen iallafall. Jag gjorde så här på en 960 jag hade förut och det gick hur bra som helst att ge bilen ström genom blinkerskontakterna och låsa upp via dosan. Iallafall så provade vi sen att försöka bryta oss in med en stålvajer och dra upp dörrplopparna på varje dörr, men det värkar vara någon spärr som gör att man inte skall kunna göra på det sättet, för vi fick upp plopparna men dörrarna var fortfarande låsta... Så hur skall man kunna göra i nästa steg? Vi funderar på att knacka ruta, men då kommer vi väl ändå inte att kunn öppna någon dörr när det inte funkar att öppna dom med plopparna uppdragna??
Summa sumarum, Båda låsen (förarsida och bagage) fungerar inte alls, dom har inte blivit använda på många år tydligen och jag antar att dosan och bilen inte känner igen varandra efter att den har stått så länge och dörrarna går inte att låsa upp via dörrplopparna.... om man nu skulle krossa en ruta så kommer man väl ändå inte att kunna öppna bilen?
Det handlar alltså om en -99 års V70.
=)
Re: Komma in i v70 -99
Postat: mån 17 okt 2016, 18:57
av Lucif3r
85x70 har blockerat låsläge som går in ~30sec efter att bilen låst, som just är till för att man inte bara kan pilla upp pinnen och kliva in i bilen. Så den metoden kan ni glömma.
Sen är väl extraljusen inte den bästa placeringen, speciellt inte om man inte vet hur dom är kopplade. Normalt sett går dom via ett relä, som givetvis är öppet utan spänning från spaken, dvs dom är fysiskt urkopplade från batteriet när dom är avstängda. Att det fungerade på en 960 tyder bara på att dom var helknasigt inkopplade.
Bästa sättet är att häva dig under bilen, skruva loss motorskyddet om det sitter ett sånt, och försöka få tag på kabeln som går mellan generator och startmotor, eller startmotor och batteri. Det är trångt och jävligt, men fullt möjligt. Och den kabeln är både grov och konstant kopplad till batteriet.
ELLER, så kan det gå via draget om ett sånt finns, om det finns direktström kopplat till det(alla kopplar inte in den kabeln).
Re: Komma in i v70 -99
Postat: tor 20 okt 2016, 17:43
av Aotomaton
Hej!
Min dotter har just nu samma problem med sin V70 -99 som står i ett garage i Malmö och har laddat ur. Dörrlåset går ej använda, och inget händer med fjärrkontrollen, fast batteriet är bytt. Jag bor i norra Sverige och önkar jag kunde hjälpa henne att komma åt att få upp huven eller ladda batteriet på annat sätt. En lås-smed skulle ha 2000:- bara för att komma och titta... Funderar nu på att rekommendera henne att krossa en ruta, med specialhammare, ta sig in och sen öppna huven så batteriet kan laddas, sen åka på bilskrot och skaffa en hel beg, ruta. Vilken ruta ska vi ta? Billigast o enklast att sätta tillbaka? Bakrutan? Tacksam för råd.
När batteriet laddats ska en elektronisk laddare fastanslutas så man kommer åt den genom grillen.
Re: Komma in i v70 -99
Postat: tor 20 okt 2016, 17:58
av taxi
Om det blir rut-alternativet, så tror jag att någon av dörrarna är enklast. De övriga bör vara limmade. Tänk också på att de inre handtagen troligen är oanvändbara (blockerat låsläge).
Re: Komma in i v70 -99
Postat: tor 20 okt 2016, 18:34
av DayDreamer
Om jag minns rätt så kan man ta bort höger framblinkers man får med andra ord slita bort den, sen så ska man kunna komma åt låskistan till motorhuven sen ska det bara vara att försöka komma åt vajern som kommer från kupén till låskistan och dra i den och förhoppningsvis så öppnar sig motorhuven. Får du bara upp motorhuven så är det ju bara att ladda batteriet.
Re: Komma in i v70 -99
Postat: tor 20 okt 2016, 18:36
av MickeM
Aotomaton skrev:Hej!
Min dotter har just nu samma problem med sin V70 -99 som står i ett garage i Malmö och har laddat ur. Dörrlåset går ej använda, och inget händer med fjärrkontrollen, fast batteriet är bytt. Jag bor i norra Sverige och önkar jag kunde hjälpa henne att komma åt att få upp huven eller ladda batteriet på annat sätt. En lås-smed skulle ha 2000:- bara för att komma och titta... Funderar nu på att rekommendera henne att krossa en ruta, med specialhammare, ta sig in och sen öppna huven så batteriet kan laddas, sen åka på bilskrot och skaffa en hel beg, ruta. Vilken ruta ska vi ta? Billigast o enklast att sätta tillbaka? Bakrutan? Tacksam för råd.
När batteriet laddats ska en elektronisk laddare fastanslutas så man kommer åt den genom grillen.
Det måste väl för ändå vara enklare att lägga sig på marken, släppa plasten under, och fästa en typ mätinstrumentkabel med krokodilklämma till stora kabeln på startmotorn, och ladda, än att krasha en ruta? Vilken extrakostnad!!
Vilken ruta det än må vara. Fram, bak, och lilla fasta rutan på bakdörren är nog dyrast dock.
Hellre riva sönder blinkersen som föregående säger....
Sen som nr2, fixa dörrlåsets mekaniska del.
Också enklare än att dra ut elkablar genom grillen inför "nästa gång"....
Om fjärrkontrollen ger upp då? Öppna dörren innifrån är också "omöjligt" med dubbellåst dörr.
Osäker på om man kan använda låsknappen på dörren med tändningen på....kanske.....
Re: Komma in i v70 -99
Postat: tor 20 okt 2016, 18:36
av Aotomaton
Ja du har rätt, reglagen sitter nog fast.
Ja, det blir nog krossa-rutan-alternativet, förarsidan helst - ska kolla först att nån närliggande skrot har sådan framruta inne, kanske kan skroten sedan montera den för rimlig kostnad också.
Har skickat henne en CTEK-laddare jag hade över också - att montera under huven med kontakten åtkomlig utifrån. Undrar hur den funkar förresten - om den laddar utan att man väljer läge sen man kopplat strömmen; MC, bil, utomhus eller om väljarknappen måste vara åtkomlig också. Nåja,det ordnar sig, annars blir det två kablar med idolerade ändar man kan ta fram genom grillen för laddning, med laddaren utanför.
Re: Komma in i v70 -99
Postat: tor 20 okt 2016, 18:40
av DayDreamer
Visst krossa en ruta men räkna med att du lär få totalstäda bilen sedan, för fy satan vad man kan skära sig på glaskrosset som blir. Det är ju bättre att du sabbar blinkersen den lär du ju kunna köpa på skroten för en hundring jämfört mot vad en ruta kan kosta.
Re: Komma in i v70 -99
Postat: tor 20 okt 2016, 18:44
av Aotomaton
Tack för dina sypunkter Micke M. Ja, om jag kunde åka och hjälpa henne 150 mil bort skulle jag gräva underifrån som du säger, men jag vill inte att hon ska få en V70 över sig... Inte så lätt med blinkersalternativet heller för dottern, som är bra bilförare men aldrig mekat. Så glaskross är fortfarande levande alternativ, rutor verkar finnas på skrotar för ca 500 o uppåt.
Re: Komma in i v70 -99
Postat: tor 20 okt 2016, 18:50
av Aotomaton
Tack för bra blinkersråd förresten Daydreamer! Här strömmar tipsen in!
En tanke: Det är ingen av er som bor i Malmö - som jag kan betala för att hjälpa henne få upp huven? (Ja, bilen är bevisligen hennes...jag försöker inte rekrytera biltjuvar).