Sida 1 av 2

Nybörjarfråga ang. 2,4l 20v

Postat: sön 16 okt 2016, 17:06
av Face
hej! jag blir tokig, denna slang, Dvs slangen som går in i insuget, den smala! vad gör den? den går till vad jag kan se någon sorts vakuumventil, sedan ner och under bakåt. den var alldeles trasig och jag fick felkod på det, satte dit en ny slang och ett par slangklammer, men, vad GÖR den? vart GÅR den? tusen tack på förhand! Mvh//Robin :D

Re: Nybörjarfråga ang. 2,4l 20v

Postat: sön 16 okt 2016, 19:32
av Fritzell
Bränsleångsåterföring från tanken, om slangen efter magnetventilen går vidare ner till en stor cistern framför vänster framdäck.

Re: Nybörjarfråga ang. 2,4l 20v

Postat: sön 16 okt 2016, 20:05
av Face
Fritzell skrev:Bränsleångsåterföring från tanken, om slangen efter magnetventilen går vidare ner till en stor cistern framför vänster framdäck.

det tror jag inte, den går till en liten svart pryl, som efter googlande verkar vara en vakuumventil. sedan en slang ifrån den ner under bilen, men inte till en cistern,

Re: Nybörjarfråga ang. 2,4l 20v

Postat: sön 16 okt 2016, 20:15
av Hilmer
Svårt att se på den lilla bilden, men jag skulle också gissa på att den går via en ventil till just kolkanistern vid vänster framhjul.

Re: Nybörjarfråga ang. 2,4l 20v

Postat: sön 16 okt 2016, 20:41
av sensonic
Instämmer med Hilmer. Du ser kolkanistern om du lägger dig under bilen och tittar upp framför vänster framhjul, på motsvarande ställe där spolarbehållaren sitter på högra sidan.

Re: Nybörjarfråga ang. 2,4l 20v

Postat: sön 16 okt 2016, 20:49
av Face
allright, att den slangen var av, kan det ge den felkod jag fick? Nu minns jag inte vilken, men den indikerade vakuumläckage efter långt googlande,
sedan en annan fråga, kan trasig eller ihopkläggad vevhusventilation ge samma felkod?

Re: Nybörjarfråga ang. 2,4l 20v

Postat: sön 16 okt 2016, 21:27
av sensonic
Svårt att gissa vilken kod du haft, men vakuumläckage hänger (mig veterligen) inte alls ihop med vevhusventilation.

Du kan ju dra av slangen och se om koden kommer tillbaka.

Vad gäller vevhusventilation finns det ett enkelt test med en plastpåse. Ta av oljestickan. Starta motorn. Trä en 2 liters plastpåse över oljestickans rör, täta mot rörets sida med fingrarna.

Om påsen sakta dras ihop är allt som det ska. Blåses påsen upp behöver vevhusventilationen fixas snarat, annars får du dyra oljeläckage.

Låt nu inte motorn dra in plastpåsen i röret bara....

Re: Nybörjarfråga ang. 2,4l 20v

Postat: sön 16 okt 2016, 21:42
av Lucif3r
Beror väl på... Har någon slang spruckit så blir det ju läckage, oavsett om det är en slang från vakuumträdet eller vevhusventilationen....

Re: Nybörjarfråga ang. 2,4l 20v

Postat: mån 17 okt 2016, 10:41
av Face
givetvis var det tryck i systemet, satte en plasthandske på oljepåfyllningen som blåstes upp, även lite rök ur oljestickan när jag kollade... xD
är det detta kit jag ska beställa? http://vparts.se/se/vevhusventilationsk ... ensin.html

Re: Nybörjarfråga ang. 2,4l 20v

Postat: mån 17 okt 2016, 11:01
av Face
Beställde inte det kitet. Beställde det större helt kompletta. Har tid på verkstan den 27e. Så nu jäklar!