Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v16v
Tändningsnyckeln hakar vid läge 1, det är problem att komma förbi läge 1.
Kan det vara låscylindern eller något annat?
av MickeM
Låter som slitet lås, tändkontakt eller nyckel.
Testa den andra nyckeln.

Smörja kan funka, MEN (!!!!) kan få det att helt sluta fungera också, om det är väldigt slitet.
Några låsbleck som blir att röra sig nån tiondel till när det går lätt, och slår stopp.
Egen erfarenhet.

Är rattlåset i kan det truga lite.
En del människor vrider i rattlåset varje gång de kliver ur = tigga om tändlåstrubbel.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
MickeM skrev:En del människor vrider i rattlåset varje gång de kliver ur = tigga om tändlåstrubbel.

Hehe ja, det kan jag typ skriva under på... 945an var nästan omöjlig att få ur rattlåset på. Man fick verkligen slita i ratten samtidigt som man 'försökte' vrida om tändningslåset.
Nu slår jag ju aldrig i rattlåset frivilligt, men ibland händer det ju av olycka. Speciellt när man hissat upp bilen och vrider på hjulen(för att känna på styrstag eller liknande), och sen kommer på i efterhand att tändningen inte är på = rattlåset går in :lol:
Aldrig haft problem att få ur låset på V70in dock, dom 2-3 gånger jag lyckats slå i det.

Men ja, att slå i rattlåset stup i kvarten är ingen bra idé, det tjänar inget till - låset går in ändå om någon försöker vrida på ratten/hjulen utan nyckeln och fyller sin funktion även om man själv inte slår i rattlåset när man kliver ur bilen..
av v16v
Jag brukar inte dra på rattlåset så det är inte det och det är lika med båda nycklarna. Kan det vara ett låsbleck som krånglar? Hur sitter rattlåset fast och går det att ta isär den? Fungera det att ta ett begagnat från skrotet och att den fungerar med min nyckel?

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]