Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo360_
#4865
Hej är i köpar tankar men kan inte bestämma mig för vilken man ska köpa, t5 / t5r vad skiljer dom åt? vad ska man tänka på.
mvh mattis
av Gabber
#4876
Om det är 850 du menar finns väll bara t5r har jag för mig. På v70 finns t5 och v70r det som skiljer r bilen mot t5:an är väll lite mer häst och ett förfinat chassi. Öhlinsdämpare m.m. Det man ska tänka på innan man köper är väll främst motorn och turbons kondition. Kolla framvagnen så inget glappar och drivknutar. Tänk oxå på att bilmodellen äter framdäck om man är lite glad på foten.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#4889
Lite info om Volvos R-modeller:
http://www.nordicr.com/historia.html

T5 är den "vanliga" turbon, 225 hk
av fransman
#5033
det kan va lite olika... jag kör själv v70 t5...97 mycket fin bil me t3 motorn på 240 vrålande kusar jag gav 115.000 kr på bilfirma kanske 15000kr för mycket men jag har åxå 6 mån garanti som vart tur för kopplingen slirade och abs styrenheten vart sönder...så de va bara för bilförsäljaren å betala å laga..

t3 motorn sitter även i 850/55 t-gul års 96-97 ca pris idag för en fin 100.000kr
850/55 t-röd har 250 hk ca pris idag för en fin 100.000kr

v70r har 265 hk har jag för mig års mod 97-98 ca pris idag för en fin mellan 100-150000kr

vanlig 850/55 t5 har 225 hk för års mod 95-97 ca 60.000kr

men som sagt billigast i längden blir ju mellan årsmod 94-98 för 99 börjades den byggas me mera data å ska man göra nåt sköjj me 99 så måste det chippas mm bara man vill sätta en dump

ja du ..vad man ska tänka på ...
kolla så det finnns motorolja och om inte kolla när den e servad sist...

kallstarta den...kommer det ett större än vanligt svart moln så e de tecken på att den tuggar olja ... då blir det 1 till 2 liter i månaden beroende på hur du kör...

kolla att packboxen mellan motor å växellåda inte läcker ... kanske inte så lätt me tanke på att den inte syns bakom svänghjulet så lättast att se är att kolla under motor att det inte springer ut motorolja vid drivaxlar eller mellan motor å växellåda

testa kopplingen ..gasa upp 2:an i 80-90 km/h snabbväxla mellan 2:an å 3:an stämpla full gas å lyssna och kolla på varvräknaren så den inte slirar å övervarvar..

kolla miltalet... inte över 20000mil turbobyte ska ske vid 16000mil de e en oskriven lag.... om de inte e en gubbe från vem vet var som e rädd för gasen då kan de ju vara lungnare..hehe

kolla bromsar bak ... att det inte trummar å tar ojämt... de e en sjukdom på alla dessa bilar..

ratta höger å vänster under körning för å kolla drivknutar


ja mer finns å säga men men

de e en tuff bil rolig å comfortabel jag ska ha min i många år framöver...eller tills man har råd å köpa xc90 v8

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]