Sida 1 av 1
Oljud spännare kamrem 855-512 (GL)-94
Postat: lör 01 okt 2016, 18:50
av Matsini
Har ett rasslande, skorrande, skramlande (stenkross) oljud från kamremspännaren.
Det är varvtals- och temp.relaterat. Desto varmare motor, desto lägre varvtal då oljudet börjar.
Spänner jag extra med tryck, dorn, så reduceras oljudet.
FRÅGA:
Byta eller reparera?
Om rep. finns det sprängskiss att ladda ner?
Köpte den med 40.000 på mätaren, besiktade den och tog en resa på 150 mil, utan det minsta tanke på åldern! Kalasbil! Grabben min ska få den som förstabil.
Re: Oljud spännare kamrem 855-512 (GL)-94
Postat: lör 01 okt 2016, 18:55
av MickeM
Menar du kamremmen nu, och inte multiremmen?
Multiremmens spännare är åtkomlig, men spännhjulet till kamremmen kommer du inte åt utan att demontera multirem och plastkåpor.....
Om multiremmens spännare skär, så stannar generator, servopump, och AC. Dvs inget kafastrofhaveri, och du kan fortsätta resan nån mil..
Om kamremmens spännare skär, så blir det ventilsallad och du blir omedelbart ståeende. Motorn totalskrot.
Re: Oljud spännare kamrem 855-512 (GL)-94
Postat: lör 01 okt 2016, 18:56
av Lucif3r
Byt.
Re: Oljud spännare kamrem 855-512 (GL)-94
Postat: mån 03 okt 2016, 12:24
av Matsini
NÅ! ..."multirem" låter nog bra...bäst

Det är den yttre enheten, motor vänster NEJ INTE VÄNSTER! ...den är ju tvärställd! Framåt då, två vertikala skruvar.
Den är det!
Är den renoveringsbar?
Re: Oljud spännare kamrem 855-512 (GL)-94
Postat: mån 03 okt 2016, 13:15
av MickeM
Det är viktig skillnad mellan remmarna, vad man än kallar dom.
Den kan ser utan att demontera nått är multiremmen som driver generator, mm.
På HÖGER sida av bilen!
(Alltid som ifrån sittande på förarplatsen)
Det finns ingen färdig renoveringssats till den, men en som är "om sig och kring sig" kan nog byta lagret i den. Enkelt är det nog inte, men har aldrig provat.
Förbered dig på nyköp av spännaren...
Re: Oljud spännare kamrem 855-512 (GL)-94
Postat: mån 03 okt 2016, 19:57
av TommyP86
Byt. Det sitter en plastskiva mellan ytorna som rör sej, den slits, och spännaren lägger sej fel över remmen för att sedan slita ut remmen.