Sida 1 av 1

Motorolja S70 2.4 Bensin -00 Automat

Postat: tor 22 sep 2016, 09:43
av axxen80
Tja, köpte en gammal s70 2.4 automatare i somras som gått strax över 27000 mil.
Har tänkt att jag ska byta motoroljan i den innan vintern är här, men hittar inte instruktionsboken till den.

Vad för olja passar bäst att köra i? :D
Har kollat runt men tycker det är många olika besked...

T

Re: Motorolja S70 2.4 Bensin -00 Automat

Postat: tor 22 sep 2016, 10:38
av Rådlös
Det här är ur en några år yngre instruktionsbok, men kolla om du har en sådan dekal någonstans i motorrummet.

Bild

Re: Motorolja S70 2.4 Bensin -00 Automat

Postat: tor 22 sep 2016, 11:10
av 800serien

Re: Motorolja S70 2.4 Bensin -00 Automat

Postat: tor 22 sep 2016, 16:35
av Lucif3r
0W-40, 5W-40 eller 10W-40

Har du bilen ute på vintrarna så är nog 5W eller t om 0W, om du bor riktigt kallt, mer lämpligt än 10W.

Re: Motorolja S70 2.4 Bensin -00 Automat

Postat: tor 22 sep 2016, 20:42
av LOB
Svedol har Q8-Oils helsyntetisk 5w-40 för ca 60kr/l i 20 l dunk.

Re: Motorolja S70 2.4 Bensin -00 Automat

Postat: tor 22 sep 2016, 22:59
av DayDreamer
10W fungerar inte alls vid -18 grader den är då så seg så att den är alldeles trådig när man drar upp oljestickan, 5W fungerar vid -18 vet dock inte gränsen för den.

Re: Motorolja S70 2.4 Bensin -00 Automat

Postat: fre 23 sep 2016, 17:35
av volvov702002
som föregående skrivare, så har swedol oljan , och den har jag kört med i både 850in och v70n i många många år nu, fungerar utan konstigheter.

Re: Motorolja S70 2.4 Bensin -00 Automat

Postat: fre 23 sep 2016, 18:25
av Lucif3r
DayDreamer skrev:10W fungerar inte alls vid -18 grader den är då så seg så att den är alldeles trådig när man drar upp oljestickan, 5W fungerar vid -18 vet dock inte gränsen för den.

Nja, det vet jag inte om jag kan hålla med om. Jag körde 10W i 945an, och den stod ute titt som tätt. Och nog för att oljan var seg, men inte SÅ seg.

Däremot skulle jag aldrig köra 10W i en turbo :roll:

Re: Motorolja S70 2.4 Bensin -00 Automat

Postat: lör 24 sep 2016, 00:39
av 800serien
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:10W fungerar inte alls vid -18 grader den är då så seg så att den är alldeles trådig när man drar upp oljestickan, 5W fungerar vid -18 vet dock inte gränsen för den.

Nja, det vet jag inte om jag kan hålla med om. Jag körde 10W i 945an, och den stod ute titt som tätt. Och nog för att oljan var seg, men inte SÅ seg.

Däremot skulle jag aldrig köra 10W i en turbo :roll:
Riktigt onödigt slitage att köra med 10W, finns ingen anledning till att köra så tjock olja när man bor i Sverige.

Absolut inget jag skulle tänka mig att hälla i en vitblock. 18 minus är inte så himla kallt heller. Tänk att ha 10W i en aluminiummotor i Norrland vid 35 minus och du blir tvingad att kallstarta utan motorvärmare. Inget som rekommenderas. :)