855 GLT -97 felsöka stillastående kupéfläkt
Postat: mån 19 sep 2016, 00:02
lång version: vid en besiktning 2013 sa dom att ena dränerings slangen inte satt i nedanför vindrutan, dom rekommenderade mig att vid nästa service åtgärda detta.
vid nästkommande verkstadsbesök i annat ärende bad jag dom fixa detta, men dom fiskade då bara upp den gamla slangen som var igensatt, så under två störtskurar 2014 (bilen parkerad) när vattnet inte kunde rinna undan snabbt nog då kom vattnet in via luftintaget för kupén, det hördes då hur det plaskade om kupéfläkten, första gången gick det bra, satt och körde på högsta värmen en varm sommardag så att det skulle torka ur. Men efter andra gången så började det gnissla om fläkten, jag körde med detta gnissel i ett år men det blev bara värre och värre, jag läste att fläktmotståndet kunde gå sönder av detta så jag körde bara fläkten avstängd eller på 100% på slutet.
jag köpte sedan en ny fläkt på skruvat av märket "Professional parts of Sweden" Med denna fläkt fungerade det fint i två veckor, den fungerade när jag parkerade bilen men när jag startade den nästa gång då blinkade lamporna på ECC enheten och fläkten var helt död.
jag tänkte först att det var den nya fläkten som gått sönder men innan jag ville ge mig på att reklamera den så testade jag med den gamla fläkten igen, för den skulle ju fungera men gnissla, även den gamla fläkten vägrade nu röra på sig. jag köpte då ett nytt fläktmotstånd men det gör ingen skillnad.
alla säkringar är kontrollerade.
jag har nu även provat med en annan fungerande ECC styrenhet men det blir samma resultat, blinkande lampor och fläkten snurrar inte.
jag har nu slut på idérer, man kan ju inte köra en bil utan kupéfläkt på vintern (går bra på sommaren, ställ in låg temperatur och kör fort så trycks luften in i kupén utan fläkt)
kort version:kupéfläkten står helt stilla, AC och REC lampan blinkar, har bytt:
kupéfläkt
fläktmotstånd
ECC styrenheten
fungerar fortfarande inte, vad göra?
vid nästkommande verkstadsbesök i annat ärende bad jag dom fixa detta, men dom fiskade då bara upp den gamla slangen som var igensatt, så under två störtskurar 2014 (bilen parkerad) när vattnet inte kunde rinna undan snabbt nog då kom vattnet in via luftintaget för kupén, det hördes då hur det plaskade om kupéfläkten, första gången gick det bra, satt och körde på högsta värmen en varm sommardag så att det skulle torka ur. Men efter andra gången så började det gnissla om fläkten, jag körde med detta gnissel i ett år men det blev bara värre och värre, jag läste att fläktmotståndet kunde gå sönder av detta så jag körde bara fläkten avstängd eller på 100% på slutet.
jag köpte sedan en ny fläkt på skruvat av märket "Professional parts of Sweden" Med denna fläkt fungerade det fint i två veckor, den fungerade när jag parkerade bilen men när jag startade den nästa gång då blinkade lamporna på ECC enheten och fläkten var helt död.
jag tänkte först att det var den nya fläkten som gått sönder men innan jag ville ge mig på att reklamera den så testade jag med den gamla fläkten igen, för den skulle ju fungera men gnissla, även den gamla fläkten vägrade nu röra på sig. jag köpte då ett nytt fläktmotstånd men det gör ingen skillnad.
alla säkringar är kontrollerade.
jag har nu även provat med en annan fungerande ECC styrenhet men det blir samma resultat, blinkande lampor och fläkten snurrar inte.
jag har nu slut på idérer, man kan ju inte köra en bil utan kupéfläkt på vintern (går bra på sommaren, ställ in låg temperatur och kör fort så trycks luften in i kupén utan fläkt)
kort version:kupéfläkten står helt stilla, AC och REC lampan blinkar, har bytt:
kupéfläkt
fläktmotstånd
ECC styrenheten
fungerar fortfarande inte, vad göra?