Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1110363
Jag skulle nog låta Volvo läsa ut felkoderna åt dig så att du får riktiga koder (Volvo koder) förutsatt att dom inte ska ha en förmögenhet för att göra en utläsning.

Ja du får ner med fläkten (väldigt enkelt) sen bort med tryckröret till gasspjället och sen lossa dom fyra skruvarna som håller spjället och kontakten, tänk på att byta packningen mellan gasspjället och insuget annars så står du där snart med nya felkoder om lambdareglering.
#1110486
Nu har jag plockat bort gasspjället, Jag har detta spjäll. se länk= https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... 47/?page=6
Jag tror själv inte att rengöring skulle hjälpa, för rent ytligt ser det inte konstigt ut och mekaniskt fjädrar spjället helt okej så det sitter nog i elektroniken i så fall? Kan Volvoverkstad koppla in sig mot enbart spjällhuset och se att det är fel på det?
Helt andra kontakter i Bocsh spjällen vilket gör att jag utgår från att dessa inte passar, trots att det sitter på samma motortyp som min B5244T med undantaget för efterföljande 3;a! som jag först trodde jag kunde ersätta med, se länk= https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... 66/?page=4

:idea: Kan någon utröna varför mitt spjäll skulle funka så bra vid kallstart och sedan även vid körning, aldrig några konstigheter vid körning, går rent och fint men så fort jag stängt av och försöker starta igen nu när motorn som sagt är varm så tänder den inte, vad i spjället skulle orsaka just detta problem men aldrig annars, borde den inte gå orent även under körning när motorn väl är varm? är det helt enkelt som med ett relä som är dålig att när det är varmt så blir kontaktytor eller liknande dåliga i kontakter inne i spjället då det är ett elektroniskt styrt spjällhus men att det inte spelar någon roll när den väl har startat :?:
#1110491
Motorn ska starta och gå även om spjället är totalt skrot, du ska även vad jag vet kunna rycka ur kontakten till spjället och kunna starta motorn dock så lär den ju gå ganska konstigt men den ska iaf tända till.
#1110496
Tack DayDreamer, Men då sitter alltså inte problemet i spjällhuset i alla fall, fasen vad förvirrad man blir, skulle nog gjort som du rekommenderade att börja med att läsa ut felkoder, men hade svårt att låta bli att pilla vidare när man väl satt igång, man vill ju så gärna försöka själv ibland :roll:
Du har inga högst kvalificerade gissningar/tips :idea: på var felet kan sitta med tanke på vad jag har bytt ut redan och hur jag beskrivit problemet :?:
#1110500
Jag tycker iaf att det låter konstigt att motorn inte skulle starta om det vore fel på gasspjället. Du kan ju prova med att rycka ur kontakten till den när bilen är kall och se ifall den tänder till.
#1110532
Men vad fasen kan det vara för fel då? ingen som har en kvalificerad gissning som inte är allt för svävande och som skulle vara ganska typisk för ett sådant här problem!, inte för att jag fått dåliga tips eller förslag men de har gjort mig ännu mer förvirrad!
#1110540
Lucif3r skrev:Om spjället skulle vara så kasst att bilen inte skulle starta, så skulle den inte starta punkt. Dvs den skulle inte starta kall heller.
Mjaaa, jag skulle kalla det osannolikt, men möjligt.
Det är absolut inte typiska symptomet på kasst gasspjäll.

Men FELKODER!!!
Annars gissas det bara!

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]