Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1106350
Efter utläsning av felkoder på bilen, en S70 årsmodell 2000, fann jag att bilen rapporterar felkod ECM-3400. Översatt till ren svenska betyder det "Knacksensor -- för låg signal". Under körning upplever jag att bilen vid acceleration från låga varv, i synnerhet på första växeln, hackar, eller om man så säger, hostar, fram. Vet inte om symptomen under körningen är relaterade till felkoden, men i nuläget är det faktiskt ganska irrelevant, med tanke på att jag nu är fast besluten på att bilen skall bli ren från felkoder.

Åtgärder som har gjorts för att hantera åbäket är att:
  • Knacksensorn har avmonterats, varpå resistans mättes upp till i runda slängar 200k Ohm.
  • Knacksensorns funktion har testats genom att koppla mot en multimeter, och sedan lätt knackat på givaren med skruvmejsel. Multimetern registrerar spänningspulser. Även uppkoppling mot oscilloskop har gjorts, vilket också detta bekräftade givarens funktion.
Konstaterat är alltså att sensorn fungerar som den skall, då den gav konstaterat utslag vid "knackande med skruvmejsel", och hade inom ramarna korrekt internresistans. Vid montering i bilen igen, placerade jag den med en vinkel om pi/2 (det vill säga "rakt upp"), och drog åt med en fast nyckel så gott det gick.

Värt att nämna är att jag av-/monterar knackgivaren utan att montera bort något annat i motorrummet, vilket gör det ganska trångt, men ändå möjligt att dra åt och släppa. Har dålig (eller om man är krass, ingen) koll på hur stort moment jag drar fast givaren med, då jag använder en fast nyckel.

Spänningsmätning med knacksensorn monterad i bilen ger -- när bilen är igång -- ingen som helst reaktion, och utläses på mutlimetern görs 0.00 V. Har efter lite chansande, om givarens vinkelposition skulle ha betydelse, testat att montera fast den i i lite olika vinklar i intervallet [ -Pi/2 ; Pi/2 ] (det vill säga rakt nedåt, och rakt uppåt). I vissa lägen kunde jag notera vissa, sporadiska och synnerligen små spänningspulser.

Nu är jag uppgiven. Motorn vibrerar alldeles uppenbart, knacksensorn "skall" fungera, men varför fungerar de inte med varandra? Är knackgivarens monteringsvinkel viktig, och isåfall, i vilket läge skall den fästas? Hur viktigt är det med momentåtdragningen? Måste den vara 20Nm, eller fungerar min metod med att dra "lite lagom"?

Har även ännu en knacksensor som också denna "borde fungera". Denna ger dock samma fel som ovan, det vill säga en spänningsmätning om 0V vid fastmontering i motorn.
Senast redigerad av 1 Norfleet, redigerad totalt 0 gånger.
#1106478
Enligt VIDA så betyder felkoden ECM-3400 knacksensor, testpuls. För hög signal/för låg signal.

Vilkor:
Om styrenheten upptäcker ett fel i styrenhetens knackregleringskrets sätts felkod ECM-3400 inom 2 minuter.

Ersättningsvärde:
Säkerhetsneddragning av tändvinkeln.
Reducerat laddtryck.

Felorsak:
Defekt styrenhet.

Felsympton:
Miljölampa tänd.
#1106479
DayDreamer skrev:Enligt VIDA så betyder felkoden ECM-3400 knacksensor, testpuls. För hög signal/för låg signal.

Vilkor:
Om styrenheten upptäcker ett fel i styrenhetens knackregleringskrets sätts felkod ECM-3400 inom 2 minuter.

Ersättningsvärde:
Säkerhetsneddragning av tändvinkeln.
Reducerat laddtryck.

Felorsak:
Defekt styrenhet.

Felsympton:
Miljölampa tänd.
Det där är info för ME7 och inte Denso som trådskaparen har.
#1106483
Här är beskrivningen för Denso. Felkällan är t.ex. helt olika mellan ME7 och Denso i detta fallet.

Condition
Diagnostic trouble code (DTC) ECM-3400 is stored if the engine control module (ECM) registers that the signal from the knock sensor (KS) is higher than 3.75 V or below 1.25 V for a couple of seconds.

Substitute value
knock control is disabled
ignition retarded for safety reasons.

Possible source

Signal too high:
short-circuit to supply voltage in the signal cable
open-circuit in signal cable
loose connections in connector
defective knock sensor (KS).

Signal too low:
short-circuit to ground in the signal cable
defective knock sensor (KS).

Fault symptom[s]
Poor performance due to retarded ignition.
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]