- fre 02 sep 2016, 18:00
#1106350
Efter utläsning av felkoder på bilen, en S70 årsmodell 2000, fann jag att bilen rapporterar felkod ECM-3400. Översatt till ren svenska betyder det "Knacksensor -- för låg signal". Under körning upplever jag att bilen vid acceleration från låga varv, i synnerhet på första växeln, hackar, eller om man så säger, hostar, fram. Vet inte om symptomen under körningen är relaterade till felkoden, men i nuläget är det faktiskt ganska irrelevant, med tanke på att jag nu är fast besluten på att bilen skall bli ren från felkoder.
Åtgärder som har gjorts för att hantera åbäket är att:
Värt att nämna är att jag av-/monterar knackgivaren utan att montera bort något annat i motorrummet, vilket gör det ganska trångt, men ändå möjligt att dra åt och släppa. Har dålig (eller om man är krass, ingen) koll på hur stort moment jag drar fast givaren med, då jag använder en fast nyckel.
Spänningsmätning med knacksensorn monterad i bilen ger -- när bilen är igång -- ingen som helst reaktion, och utläses på mutlimetern görs 0.00 V. Har efter lite chansande, om givarens vinkelposition skulle ha betydelse, testat att montera fast den i i lite olika vinklar i intervallet [ -Pi/2 ; Pi/2 ] (det vill säga rakt nedåt, och rakt uppåt). I vissa lägen kunde jag notera vissa, sporadiska och synnerligen små spänningspulser.
Nu är jag uppgiven. Motorn vibrerar alldeles uppenbart, knacksensorn "skall" fungera, men varför fungerar de inte med varandra? Är knackgivarens monteringsvinkel viktig, och isåfall, i vilket läge skall den fästas? Hur viktigt är det med momentåtdragningen? Måste den vara 20Nm, eller fungerar min metod med att dra "lite lagom"?
Har även ännu en knacksensor som också denna "borde fungera". Denna ger dock samma fel som ovan, det vill säga en spänningsmätning om 0V vid fastmontering i motorn.
Åtgärder som har gjorts för att hantera åbäket är att:
- Knacksensorn har avmonterats, varpå resistans mättes upp till i runda slängar 200k Ohm.
- Knacksensorns funktion har testats genom att koppla mot en multimeter, och sedan lätt knackat på givaren med skruvmejsel. Multimetern registrerar spänningspulser. Även uppkoppling mot oscilloskop har gjorts, vilket också detta bekräftade givarens funktion.
Värt att nämna är att jag av-/monterar knackgivaren utan att montera bort något annat i motorrummet, vilket gör det ganska trångt, men ändå möjligt att dra åt och släppa. Har dålig (eller om man är krass, ingen) koll på hur stort moment jag drar fast givaren med, då jag använder en fast nyckel.
Spänningsmätning med knacksensorn monterad i bilen ger -- när bilen är igång -- ingen som helst reaktion, och utläses på mutlimetern görs 0.00 V. Har efter lite chansande, om givarens vinkelposition skulle ha betydelse, testat att montera fast den i i lite olika vinklar i intervallet [ -Pi/2 ; Pi/2 ] (det vill säga rakt nedåt, och rakt uppåt). I vissa lägen kunde jag notera vissa, sporadiska och synnerligen små spänningspulser.
Nu är jag uppgiven. Motorn vibrerar alldeles uppenbart, knacksensorn "skall" fungera, men varför fungerar de inte med varandra? Är knackgivarens monteringsvinkel viktig, och isåfall, i vilket läge skall den fästas? Hur viktigt är det med momentåtdragningen? Måste den vara 20Nm, eller fungerar min metod med att dra "lite lagom"?
Har även ännu en knacksensor som också denna "borde fungera". Denna ger dock samma fel som ovan, det vill säga en spänningsmätning om 0V vid fastmontering i motorn.
Senast redigerad av 1 Norfleet, redigerad totalt 0 gånger.