Sida 1 av 2
Byta flexrör 850 2.5 10V
Postat: mån 29 aug 2016, 12:11
av Linkus
Tjenare,
Mitt flexrör har som topic säger gått sönder, och jag är medveten om att man måste kapa samt svetsa dit ett nytt flexrör, dock är jag lite osäker på om jag måste demontera hela grenröret för att göra detta, eller kan man låta grenröret sitta kvar på motorn?
Samt om jag nu måste demontera grenröret, har pinnbultarna en tendens att gå av som tändstickor eller brukar de hålla? Bilen har gått ish 30-32k mil.
Tack så mycket på förhand
//Linus
Re: Byta flexrör 850 2.5 10V
Postat: mån 29 aug 2016, 12:21
av DayDreamer
Möjligt att det går utan att ta ner grenröret men det kommer bli trångt, samt risken finns att svetsströmmen kan bränna styrenheterna i bilen. Så jag hade plockat ner grenröret, har gjort det själv på min bil och där så släppte alla bultar utan problem ingen pinnbult gick av :)
Re: Byta flexrör 850 2.5 10V
Postat: mån 29 aug 2016, 12:34
av Linkus
DayDreamer skrev:Möjligt att det går utan att ta ner grenröret men det kommer bli trångt, samt risken finns att svetsströmmen kan bränna styrenheterna i bilen. Så jag hade plockat ner grenröret, har gjort det själv på min bil och där så släppte alla bultar utan problem ingen pinnbult gick av :)
Det låter JÄVLGIT dåligt att bränna styrboxar i bilen xD tror jag får ta och montera ner det då istället :)
Visst är det även så att man inte kan återanvända grenrörspackningarna?
Re: Byta flexrör 850 2.5 10V
Postat: mån 29 aug 2016, 13:08
av DayDreamer
Linkus skrev:DayDreamer skrev:Möjligt att det går utan att ta ner grenröret men det kommer bli trångt, samt risken finns att svetsströmmen kan bränna styrenheterna i bilen. Så jag hade plockat ner grenröret, har gjort det själv på min bil och där så släppte alla bultar utan problem ingen pinnbult gick av :)
Det låter JÄVLGIT dåligt att bränna styrboxar i bilen xD tror jag får ta och montera ner det då istället :)
Visst är det även så att man inte kan återanvända grenrörspackningarna?
Ja, det är inte säkert att det händer något alls men det kan hända.
Precis du får köpa en ny grenrörspackning, osäker på om det är en hel eller om det är 5 st :???: Turbo grenröret har iaf 5 st.
Re: Byta flexrör 850 2.5 10V
Postat: mån 29 aug 2016, 13:10
av Linkus
DayDreamer skrev:Linkus skrev:DayDreamer skrev:Möjligt att det går utan att ta ner grenröret men det kommer bli trångt, samt risken finns att svetsströmmen kan bränna styrenheterna i bilen. Så jag hade plockat ner grenröret, har gjort det själv på min bil och där så släppte alla bultar utan problem ingen pinnbult gick av :)
Det låter JÄVLGIT dåligt att bränna styrboxar i bilen xD tror jag får ta och montera ner det då istället :)
Visst är det även så att man inte kan återanvända grenrörspackningarna?
Ja, det är inte säkert att det händer något alls men det kan hända.
Precis du får köpa en ny grenrörspackning, osäker på om det är en hel eller om det är 5 st :???: Turbo grenröret har iaf 5 st.
Men precis jag tror det är 5st små lösa rackare på min med!
Re: Byta flexrör 850 2.5 10V
Postat: mån 29 aug 2016, 15:54
av DayDreamer
Så länge pinbultarna stannar kvar i blocket så är det ju inga problem med dessa packningar :)
Re: Byta flexrör 850 2.5 10V
Postat: mån 29 aug 2016, 16:05
av Linkus
DayDreamer skrev:Så länge pinbultarna stannar kvar i blocket så är det ju inga problem med dessa packningar :)
haha nä men precis! det är pinbultarna jag är rädd för att dem ska tjonga av

blir till att känna försiktigt och en jäkla massa smörj!
Re: Byta flexrör 850 2.5 10V
Postat: mån 29 aug 2016, 17:02
av DayDreamer
Linkus skrev:DayDreamer skrev:Så länge pinbultarna stannar kvar i blocket så är det ju inga problem med dessa packningar :)
haha nä men precis! det är pinbultarna jag är rädd för att dem ska tjonga av
blir till att känna försiktigt och en jäkla massa smörj!
Det jag menade var att hela pinbulten gängar ur sig ur blocket vilket dom brukar vilja göra, inte att dom går av. Går dom av så har du ju iaf att göra ett tag framöver :mrgreen: men får du bara på med rostlösning och låter det verka över natten så ska dom nog att släppa så fint så :D
Re: Byta flexrör 850 2.5 10V
Postat: mån 29 aug 2016, 21:17
av Lucif3r
Att svetsa på plats låter, ursäkta ordvalet, idiotiskt. Lite som att skjuta sig själv i foten inför ett maraton lopp :lol:
Visst kan man lyckas loppa dit ny flex på plats men, det är knappast kul och rätt svårt att få det helt tätt. när det är så trångt. Sen alla gnistor som flyger och kanske landar på något mindre lämpligt ställe...
Och sen har vi ju problemet med strömmen från svetsen som i värsta fall kan skada saker, som day skrev.
Näe, plocka bort grenröret istället så du får det ordentligt gjort utan att riskera att skada något i onödan :)
Re: Byta flexrör 850 2.5 10V
Postat: mån 29 aug 2016, 21:20
av Linkus
Lucif3r skrev:Att svetsa på plats låter, ursäkta ordvalet, idiotiskt. Lite som att skjuta sig själv i foten inför ett maraton lopp :lol:
Visst kan man lyckas loppa dit ny flex på plats men, det är knappast kul och rätt svårt att få det helt tätt. när det är så trångt. Sen alla gnistor som flyger och kanske landar på något mindre lämpligt ställe...
Och sen har vi ju problemet med strömmen från svetsen som i värsta fall kan skada saker, som day skrev.
Näe, plocka bort grenröret istället så du får det ordentligt gjort utan att riskera att skada något i onödan :)
Kanoners! Japp jag tar och plockar ned grenröret istället! Japp skada något är jäkligt dumt att göra på den ända bil man har haha