Sida 1 av 2
Diesel vs Bensin??
Postat: sön 28 aug 2016, 12:27
av LennartL
Hej! Ska köpa en Volvo V70 (letar efter) och vill få lite tips om bla. vilken motor som är bäst. Deisel eller bensin.
Kommer att köra ganska långt med den eftersom jag bor i Spanien.(men är i Sverige just nu)
Den kommer att omreggas till spanska plåtar när vi kommer ner.
Modellår är tänkt någonstans mellan 2001 - 2005 pris ca 20000:-
Tacksam för tips.
Har detta inlägg hamnat i fel "grupp" så får moderatorerna gärna flytta på den.
LennartL
Re: Diesel vs Bensin??
Postat: sön 28 aug 2016, 13:38
av MickeM
Vilken motor är bäst?
Helt omöjligt att svara på, eftersom det helt hänger på ägarens personlighet och/eller behov.
Ingen av motorerna är dålig eller dras med massor av typfel.
Men rent generellt gäller ju alltid, och för allting:
"Ju mer kringutrustning, ju mer möjliga felkällor".
Dvs Diesel och Turbo har ju fler saker som ev KAN haverera, men dåliga är dom verkligen inte.
Men ska den bli Spansk i framtiden, så skulle jag kolla upp vad som gäller i Spanien.
Då kanske 140hk, 170hk, turbo, eller diesel har en helt annan ekonomisk innebörd....
Skatter, försäkringar, osv....
Det kan vara dyrare att äga en importerad, än en spansksåld också......
Re: Diesel vs Bensin??
Postat: sön 28 aug 2016, 13:59
av DayDreamer
Skulle nog satsa på en bil med bensinmotor dels för att dom går mycket mjukare och tystare så man slipper diesel tjattrandet under huven.
Re: Diesel vs Bensin??
Postat: sön 28 aug 2016, 14:07
av LennartL
Diesel är billigare i Spanien.
Där går det mest dieselbilar.
Att regga om en bil i Spanien kostar runt ca 10000:-
Vad det gäller reparationskostnader på diesel vet jag inte.
Står i valet o kvalet att reparera min 855 -97a bensin, automat
som i motor och växellåda går bra MEN den har nu gått över 50000 mil.
behöver byta drivaxlar, bromsskivor, bromsbackar, handbromsvajrar, kompressor till AC,n.
Men som sagt 10000:- att regga om i Spanien (+ inköpspriset för annan volvo) eller kanske 15000 att reparera 855,an.
Hur jag än vänder o vrider på det hela så hamnar priserna bra över värdet på bilen.
Ska nämna att Volvo är dyra att köpa i Spanien även begagnat.
En 2002,a får man ge ca 6000€ för.
Re: Diesel vs Bensin??
Postat: sön 28 aug 2016, 16:27
av MickeM
Jösses, är de så dyra i Spanien?
Jag gav 25,000kr för min 140hk V70 -05 i felfritt normalskick med 27,000mil, nu i våras.
Då skulle jag köpa en V70 runt -98 med 144hk motorn, med låga mil för det är nog stabilaste designen runt de åren.
Mekaniskt gasspjäll, enklare elektronik, endast en lamdasond osv.....
Men lite törstigare.
Kolla efter oljeläck mellan motor och låda.
Gäller alla årgångar och motorer på Volvo.
Riktigt dyrt att laga.
Re: Diesel vs Bensin??
Postat: sön 28 aug 2016, 19:29
av Lucif3r
Alla motorer är väl bra så att säga, alla har sina fel och brister, men i det stora hela så är dom bra.
Räknar man rena komponenter och pengar så är nog den dyraste motorn en 99+ med turbo. Då har man både ett elektroniskt spjäll som kommer gå sönder, en turbo som kommer gå sönder, separata tändspolar som kostar typ 600kr/st som kommer gå sönder och lite sånt. 92-98 har mekaniskt spjäll och fördelare+rotor+tändkablar.
Den enda motor jag starkt avråder dig från är 2.0 10V med otroliga 126hk...................... Då går det fortare att gå....
Re: Diesel vs Bensin??
Postat: mån 29 aug 2016, 11:47
av LennartL
Tack för alla goda råd. (vilket egentligen bara ger mig mer huvudbry)
Jag är 70 år och har inte råd att bli "lurad" vid köp.
Ska kanske nämna att den för 6000€ var på Volvo i Albacete i Spanien.
Att köpa privat i Spanien kan vara vanskligt. Där följer alla skulder typ p-böter, skatt och annat med bilen och inte ägaren. Så det är stor risk att köpa privat i Spanien.
Men vad jag förstått av råden som getts så är det alltså inte mekaniska spjäll efter 2000 vilket kan betyda dyrare reparationer.
Det är svårt att köpa begagnat.
LennartL
Re: Diesel vs Bensin??
Postat: mån 29 aug 2016, 12:37
av LennartL
Re: Diesel vs Bensin??
Postat: mån 29 aug 2016, 21:08
av valln
Lucif3r skrev:Alla motorer är väl bra så att säga, alla har sina fel och brister, men i det stora hela så är dom bra.
Räknar man rena komponenter och pengar så är nog den dyraste motorn en 99+ med turbo. Då har man både ett elektroniskt spjäll som kommer gå sönder, en turbo som kommer gå sönder, separata tändspolar som kostar typ 600kr/st som kommer gå sönder och lite sånt. 92-98 har mekaniskt spjäll och fördelare+rotor+tändkablar.
Den enda motor jag starkt avråder dig från är 2.0 10V med otroliga 126hk...................... Då går det fortare att gå....
Det enda jag kan hålla med dig om är att tändspolarna kan trilskas och behöva bytas.
Turbon går ytterst sällan sönder om du inte våldtrimmar eller extrema mil typ 40 000 plus.
Vad gäller gasspjäll är det så vitt jag vet bosch på bensinturbobilarna och det blir sällan fel på dem.
Re: Diesel vs Bensin??
Postat: mån 29 aug 2016, 21:32
av Lucif3r
valln skrev:Vad gäller gasspjäll är det så vitt jag vet bosch på bensinturbobilarna och det blir sällan fel på dem.
Alla spjäll 99-~03 är skrotspjäll som i regel går sönder mellan 20 och 30k mil. Vissa tidigare, och få lyckas överleva längre. Varför tror du vi har typ 2-3 trådar i veckan om dessa gasspjäll för..? :roll:
Turbon är slitagedel, efter 25k mil brukar dom börja vara rätt glappa, men fullt fungerande då. Men efter 25k så kan dom gå sönder lite när som helst. Men det varierar kraftigt beroende på hur motorn skötts och hur körstilen har varit.
Men det ändrar inte faktum att det är en slitage del som kommer gå sönder förr eller senare, och är en kostnad man bör ha med i beräkningarna när man köper en bil med turbo.