onormalt trött 855 GLT
Postat: fre 26 aug 2016, 01:26
jag behöver råd över hur jag bör göra med min bil, blir snart tokig över hur slö den blivit.
Det är inte inbillning då jag 2014 toppade 223km/h (gps) 2015 200km/h (eventellt pga anliggande bromsar, samtliga bromsoken är dock nu bytta), juni 2016 180km/h (eventuellt ännu slöare nu)
jag blev dessutom frånkörd av en 140 hästare (jag har ju 170 motorn...)
för att göra en omkörning behöver jag nu en hel flygraka och mycket planering...
i alla fall, jag misstänker att det är katalysatorn som är problemet, men det vore ju synd att lägga ~dyra pengar på att byta den i onödan.
det som talar emot katalysatorn är 1. att den är äldsta "slitdelen" som till och med hade spruckit i röret nära halvsatsen (detta lagade Mekonomen med lite svetsarbete)
2. jag brukar få felkod P0422 (Main Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 1)) lite nu och då (någon gång i månaden eller mer sällan, det har dock varit så under flera år)
den ser dock helt ok ut, aldrig något problem med avgasvärden vid besiktning. Jag har dessutom bankat ordentligt på den utan att höra något, inget skrammel hörs från under bilen
om det nu inte är katalysatorn vad skulle det annars kunna vara?
övriga förutsättningar:
bilen har gått 26000 mil
jag har ägt bilen i exakt 6 år, kört 6500 mil, fullstämplad servicebok fram tills jag köpte bilen, därefter servad med helsyntetisk olja med kortare intervall än serviceboken säger.
bränslefilter bytt 2012
tändstift bytta 2014
luftfilter 2016
sportavgassystem Ferrita cat back 2011
grenrör 2012
oljefälla o vevhusventilation bytt 2014
nuvarande helsyntet olja har gått 1300 mil men slö redan för mycket tidigare än så.
normal bränsleförbrukning (går att köra på 0.7x om man inte gasar för mycket)
oljeförbrukning runt 1dl per 100 mil, liknande som den var 2010, var dock tillfälligt mycket högre 2014 innan jag bytte oljefällan
någon gång per år kommer felkod P0410 upp (Secondary Air Injection System Malfunction) om jag förstått det rätt så är det något som snabbare ska "tända" katalysatorn men helt oviktig i alla prestandasynpunkter?
en annan fundering, om luftmassemätaren skulle spöka, ger inte det felkod då? (har beställt en ny att prova med för att utesluta även detta...)
Det är inte inbillning då jag 2014 toppade 223km/h (gps) 2015 200km/h (eventellt pga anliggande bromsar, samtliga bromsoken är dock nu bytta), juni 2016 180km/h (eventuellt ännu slöare nu)
jag blev dessutom frånkörd av en 140 hästare (jag har ju 170 motorn...)
för att göra en omkörning behöver jag nu en hel flygraka och mycket planering...
i alla fall, jag misstänker att det är katalysatorn som är problemet, men det vore ju synd att lägga ~dyra pengar på att byta den i onödan.
det som talar emot katalysatorn är 1. att den är äldsta "slitdelen" som till och med hade spruckit i röret nära halvsatsen (detta lagade Mekonomen med lite svetsarbete)
2. jag brukar få felkod P0422 (Main Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 1)) lite nu och då (någon gång i månaden eller mer sällan, det har dock varit så under flera år)
den ser dock helt ok ut, aldrig något problem med avgasvärden vid besiktning. Jag har dessutom bankat ordentligt på den utan att höra något, inget skrammel hörs från under bilen
om det nu inte är katalysatorn vad skulle det annars kunna vara?
övriga förutsättningar:
bilen har gått 26000 mil
jag har ägt bilen i exakt 6 år, kört 6500 mil, fullstämplad servicebok fram tills jag köpte bilen, därefter servad med helsyntetisk olja med kortare intervall än serviceboken säger.
bränslefilter bytt 2012
tändstift bytta 2014
luftfilter 2016
sportavgassystem Ferrita cat back 2011
grenrör 2012
oljefälla o vevhusventilation bytt 2014
nuvarande helsyntet olja har gått 1300 mil men slö redan för mycket tidigare än så.
normal bränsleförbrukning (går att köra på 0.7x om man inte gasar för mycket)
oljeförbrukning runt 1dl per 100 mil, liknande som den var 2010, var dock tillfälligt mycket högre 2014 innan jag bytte oljefällan
någon gång per år kommer felkod P0410 upp (Secondary Air Injection System Malfunction) om jag förstått det rätt så är det något som snabbare ska "tända" katalysatorn men helt oviktig i alla prestandasynpunkter?
en annan fundering, om luftmassemätaren skulle spöka, ger inte det felkod då? (har beställt en ny att prova med för att utesluta även detta...)