Sida 1 av 2
Feta värden?!
Postat: fre 05 aug 2016, 23:23
av Snowmanbandit
Co 8,2 (0,5)
Co2500 varv 3,9 (0,3)
Hc 305 (100)
Lamda 0,87 (0,96-1,4)
Bytt olja o filter
?!
Re: Feta värden?!
Postat: lör 06 aug 2016, 00:08
av TobbeViktor
Behövs nog lite mer info. Bilen går fett, men det kan finnas ganska många anledningar till det.
Typ av bil, motor, turbo, servad, tänddelar bytta, felkoder, motorelektroniklampa/miljölampa/lambdalampa som lyser?
Re: Feta värden?!
Postat: lör 06 aug 2016, 06:50
av Hilmer
Avgsasläcka innan lambdasonden.
Re: Feta värden?!
Postat: lör 06 aug 2016, 07:55
av Snowmanbandit
850 turbo 94
2,3 t 226hk
Ingen lampa lyser, bilen stått i två år
Turbon drar gött ingen rök
Inga avgasläckage, extremt lite isf vid sista burken
Har precis skaffat nya tändstift rotor o fördelarlock....
Lamda, kan den spöka?!
Re: Feta värden?!
Postat: lör 06 aug 2016, 08:21
av TommyP86
Ja. Och du måste kolla alla vakumslangar, och även tryckslangen vid gasspjället. Varför ställdes den ner i första hand?
Re: Feta värden?!
Postat: lör 06 aug 2016, 10:11
av Snowmanbandit
Den ställdes av pga kass Slavcylinder , köpte bilen o bytte den!
Funkar perfekt!
Bilen ska vi ha till skrotbilsrejset på Mantorp
Men den måste va besiktigad:)
Skrotbilsrejset.nu
Re: Feta värden?!
Postat: lör 06 aug 2016, 16:38
av Lucif3r
läs ut felkoder ...
Re: Feta värden?!
Postat: mån 15 aug 2016, 21:06
av Snowmanbandit
Felkod lambda, bytte lambdasond o rotor tändstift o fördelarlock
Åkte till besiktningen, innan mätningen ska bära säger besiktningsgubben, det luktar bränd katalysator!
Alla värden va ff mycket höga....
Då byter vi katten va??
Bilen misständer/ hugger till vid fullt gaspådrag vid typ 4000varv, har det samband??
Re: Feta värden?!
Postat: mån 15 aug 2016, 21:42
av TobbeViktor
Högt HC tyder ju på oförbränd bensin. Kan ju kanske bero på att den får fel luftmängd in i motorn.
Bränd katalysator? Om du stampar på och kör turbo och avgassystem riktigt varmt, alltså pressar bilen lite, så kommer det lukta/osa lite från katalysatorn. Det gör t.o.m min V60 om man kör offensivt.
Hade nog inte litat på en besiktningsman gällande reparationsförslag.
De vanligaste problemen kommer ju oftast från just tänddelar, trasiga vakuumslangar eller luftläckage på insugssida alternativt avgassidan. Lambdasonder verkar verkstäderna älska att byta, medan det vanligaste som pajar på sonderna är förvärmningen, inte att regleringen slutar funka.
Re: Feta värden?!
Postat: mån 15 aug 2016, 22:20
av Lucif3r
Felkod på lambdan, och givetvis byts lambdan.... ugh..... Böt du till biltema sond också eller?