Sida 1 av 2
S70 2,4 -99 24' mil Knackar efter värmenyp.
Postat: sön 31 jul 2016, 16:28
av Fredrik_Sand
Bilen stod på tomgång under tiden min syster lastade i vinterdäcken i bagaget men efter en stund stannade motorn med ett dunk. Det luktade varmt och oljan rann ut under bilen. På verkstaden förklarade dem för henne att pga att bilen körts korta sträckor och stått stilla så bildades det en ispropp av kondensationsvatten vilket gjorde att oljan inte cirkulerade och tillslut skar motorn och det är bara ett motorbyte som kan få bilen att rulla igen.
Jag hämtade hem bilen med släpkärra och nu har den stått hemma hos föräldrarna i några år och beslutet att sälja den har varit svårt den den är i väldigt fint skick både in och utvändigt.
Ett desperat försökt så skruvade vi ur tändstiften och hällde i lite olja i varje cylinder och lät detta vara en dag och när vi vred på nyckeln så rörde sig kolvarna. Vi satte dit tändstiften och provade igen och efter en stunds malande så startade motorn, dock så knackar den väldigt mycket. Motorn startar nu utan problem, jämn tomgång osv. men den knackar. Ett tändstift av fem ser oanvänt ut men de andra är mörkare.
Någon som har ide´ vad som är problemet?
Re: S70 2,4 -99 24' mil Knackar efter värmenyp.
Postat: sön 31 jul 2016, 17:33
av MickeM
Vänta nu:
Var kom oljan under bilen ifrån?
Knäckt topp, packning, eller rent av ett hål i blocket är möjligt efter detta.
Har du fyllt med ny olja, som inte läcker ut längre?
Kylväskan då?
Knackar efter nyp av oljebrist, tja, vevlager, ramlager, kolvknack, böjd vevstake, osv....
Den motorn är nog inte värd att rädda, om inte skruvande är en hobby.
Knappast bilen heller, då den är värd ca10,000kr (om den nu är finare än normal S70) när den är fullt fungerade, och i trafik, men det är era pengar...
Re: S70 2,4 -99 24' mil Knackar efter värmenyp.
Postat: mån 01 aug 2016, 06:20
av Fritzell
Strypta oljekanaler till hydraullyftarna?
Re: S70 2,4 -99 24' mil Knackar efter värmenyp.
Postat: mån 01 aug 2016, 07:23
av rid54
Ispropp i smörjsystemet? Hm. Inte omöjligt men troligen inte vanligt. Det borde dessutom märkts direkt, tycker man för man skulle ju misstänka att det inte blev nåt oljetryck.
Om du vill ha tips, måste nog mer info komma upp här. Vad rann ut? Är det utrunna ersatt med nytt och det har inte runnit ut igen? Det är ju avgörande om motorn behåller sin olja och sin kylvätska.
Knackningar är oftast inte nåt bra tecken, men det kan ju vara olika allvarligt beroende på vad det är som knackar...
Om motorn är körbar så finns det ju en del undersökningar som kan vara värda att göra. Om den kan gå tills den blir varm, har den fortfarande oljetryck? Går den på alla cylindrar? Hur är kompressionen? Med ett stetoskop kan man försöka avgöra om det är underdelen eller överdelen som låter och då öppnar sig ytterligare möjligheter att undersöka (ett eller flera vevlager? ventilmekanismen?).
Men, som sagt, vad var det som rann ut och varför rann det ut och är det problemet fixat är nog steg 1.
Re: S70 2,4 -99 24' mil Knackar efter värmenyp.
Postat: mån 01 aug 2016, 16:21
av Lucif3r
En motor som nypt klarar sig aldrig oskadd....
Re: S70 2,4 -99 24' mil Knackar efter värmenyp.
Postat: mån 01 aug 2016, 17:35
av Alfredo
Om bilen är annars riktigt bra skick, Skulle fundera att byta motor. Får man jobbet för 4000 kr om man inte kan själv kr?
Re: S70 2,4 -99 24' mil Knackar efter värmenyp.
Postat: mån 01 aug 2016, 17:59
av Lucif3r
4000 för ett helt motorbyte...? Med tanke på att nedplockning av växellådan kostar nästan dubbelt så mycket på verkstad så knappast, om man inte får tag på någon lokal/privat person som är villig att göra det. Men jag skulle iaf INTE byta en hel motor på en 85x70 för ynka 4000(ev. undantag bekant/släkt), det är det på tok för mycket jobb för.
Hade det varit en rödblockare/rakställd motor så hade det varit betydligt enklare och billigare, då man istortsett bara behöver lossa kardan, lossa 2 motorfästen, rycka ur den lilla el som finns, bort med kylarslangar och avgas och lite småskit, sen bara lyfta ur skiten. Inga jobbiga drivaxlar som måste ur osv...
Re: S70 2,4 -99 24' mil Knackar efter värmenyp.
Postat: mån 01 aug 2016, 18:03
av gnestakalle
Har du rätt verktyg, hyfsad mekvana och tillgång till lyft så är det fullt görligt att fixa med motorbytet själv. Går även utan lyft men då blir det knöligare.
Mvh GK
Re: S70 2,4 -99 24' mil Knackar efter värmenyp.
Postat: tis 02 aug 2016, 18:37
av Fredrik_Sand
MickeM skrev:Vänta nu:
Var kom oljan under bilen ifrån?
Knäckt topp, packning, eller rent av ett hål i blocket är möjligt efter detta.
Har du fyllt med ny olja, som inte läcker ut längre?
Kylväskan då?
Knackar efter nyp av oljebrist, tja, vevlager, ramlager, kolvknack, böjd vevstake, osv....
Den motorn är nog inte värd att rädda, om inte skruvande är en hobby.
Knappast bilen heller, då den är värd ca10,000kr (om den nu är finare än normal S70) när den är fullt fungerade, och i trafik, men det är era pengar...
Ja oljan kom underifrån och verkstaden fyllde på ny olja. Oljan ser fortfarande ljus och fin. Kylvätskenivån är också bra och den har inte någon fyllt på.
Re: S70 2,4 -99 24' mil Knackar efter värmenyp.
Postat: tis 02 aug 2016, 19:22
av Fredrik_Sand
rid54 skrev:Ispropp i smörjsystemet? Hm. Inte omöjligt men troligen inte vanligt. Det borde dessutom märkts direkt, tycker man för man skulle ju misstänka att det inte blev nåt oljetryck.
Om du vill ha tips, måste nog mer info komma upp här. Vad rann ut? Är det utrunna ersatt med nytt och det har inte runnit ut igen? Det är ju avgörande om motorn behåller sin olja och sin kylvätska.
Knackningar är oftast inte nåt bra tecken, men det kan ju vara olika allvarligt beroende på vad det är som knackar...
Om motorn är körbar så finns det ju en del undersökningar som kan vara värda att göra. Om den kan gå tills den blir varm, har den fortfarande oljetryck? Går den på alla cylindrar? Hur är kompressionen? Med ett stetoskop kan man försöka avgöra om det är underdelen eller överdelen som låter och då öppnar sig ytterligare möjligheter att undersöka (ett eller flera vevlager? ventilmekanismen?).
Men, som sagt, vad var det som rann ut och varför rann det ut och är det problemet fixat är nog steg 1.
Ja motoroljan kom underifrån och verkstaden har fyllt på med ny olja som fortfarande är ljus. Vi har varmkört bilen flera gånger och det lyser ingen oljelampa eller någon annan varningslampa. Skulle jag tippa utifrån storleken på fläcken som blev på parkeringsplatsen så rann det nog ut ca 1,5 liter olja.
Jag håller på att leta efter kvittot från verkstaden men jag har inte hittat något ännu så jag tänkte slå en signal till verkstaden och höra om de har kvittot kvar. Vi har försökt att lyssna var knackande kommer ifrån och vi tycker att det låter som det kommer framifrån där grenröret sitter mot motorn, men det är jättesvårt att lokalisera.