Sida 1 av 1

Diagnostisering av blårök, V70 2.5T

Postat: sön 24 jul 2016, 21:53
av SubMarine
Hej,

V70:in bråkar lite så tänkte se om man kan bolla lite idéer här.

Problemställning: Efter att ha motorbromsat en längre tid (fuel-cut) och sedan ger gas så får jag ett litet moln med blårök bakom bilen.

Lite info om objektet i fråga:
V70 2.5T 1999 ME7
36000 mil
Manuell
1L olja / 200-500 mil (innan turborenovering, oklart hur mycket den drar nu)

Scenario: Kör på motorvägen, 5e växeln, 2500 rpm. Ska ta en avfart och släpper gasen och motorbromsar från 2500 rpm ner till ca 1200 rpm. Detta tar kanske 15-20 sekunder. När jag därefter ska växla ner och kickar till gasen för att matcha varvtalen så kommer blåröken.

Försöker klura ut vilken komponent det är som ger upphov till att detta. Hade tidigare en teori om att olja sögs ur turbon på kompressorsidan (hade oljefilm i tryckrören) men efter renovering av turbon så ser jag fortfarande blårök. De två troligaste återstående komponenterna känns som ventiltätningar eller vevhusventilationen. Jag ser ingen blårök bakom bilen (från förarplatsen) när jag kör med jämn gas eller när jag accelererar utan det är endast efter att ha motorbromsat och sedan ger gas igen.

Om felet vore ventiltätningar, borde jag då inte se blårök medan jag motorbromsar och inte efteråt? Eftersom röken kommer när trotteln öppnas tycker jag att oljan som förbränns borde finnas före trotteln, vilket ju går emot teorin om ventiltätningar då oljan borde sugas in i cylindern direkt. Eller kan oljan sugas in i cylindern men inte förbrännas förrens trotteln öppnar och ECUn skickar på bensin igen?

Vevhusventilationen då. Ingen rök från oljestickans rör, nippeln som ansluter precis framför inloppet till turbon är ren. Vevhusventilationens oljeavskiljare byttes för 10000 mil sedan och den gamla såg helt okej ut, var endast lite sludge i nedersta röret från avskiljaren men långt ifrån stopp. Nedre kanalen i motorblocket var även ren då. Vilken väg tar oljan in i motorn om vevhusventilationen är kass? Vid inloppet till turbon?

Verkar mina slutsatser rimliga eller har jag missat nåt? Finns det något ytterligare jag bör kontrollera?

Re: Diagnostisering av blårök, V70 2.5T

Postat: sön 24 jul 2016, 22:52
av Lucif3r
Kan vara så simpelt som att det är olja som lagrats i IC'n som far med.

Re: Diagnostisering av blårök, V70 2.5T

Postat: sön 24 jul 2016, 23:57
av SubMarine
Lucif3r skrev:Kan vara så simpelt som att det är olja som lagrats i IC'n som far med.
Har lossat den nedre slangen till ICn och känt med fingrarna inuti och jag kunde inte känna att det är flytande olja där i alla fall.

Re: Diagnostisering av blårök, V70 2.5T

Postat: mån 25 jul 2016, 00:16
av DayDreamer
Oljan orkar nog aldrig antändas/förbrännas då du motorbromsar, gasar du så har du ju bensinen som antänds och därav även antänder oljan. Är vevhusventilationen i ordning så är det förmodligen ventiltätningarna.