Sida 1 av 1
Eftermontera elhissar 850 -97
Postat: tis 12 jul 2016, 16:00
av Hilmer
Jag skulle eftermontera elhissar och speglar på en 855 (SE!?) -97 och eftersom allt är fördraget så skulle det ju inte vålla några problem, men ack vad fel jag hade...
Kontaktstycket vid konsolen där man kopplar in knappsatsen existerar inte på denna bil, efter lite efterforskningar så visar det sig att man är tvingad att byta främre kabelstocken med demontering av hela instrumentbrädan.
Hur kan det komma sig att detta inte är fördraget medan allt annat är det på 95-!?
Är det fler som stött på detta eller på annat sätt har vetskap i ämnet?
Har letat som en tok efter information i ämnet både här på forumet och google men utan att finna en vettig förklaring.
Re: Eftermontera elhissar 850 -97
Postat: tis 12 jul 2016, 16:20
av DayDreamer
Har absolut ingen aning, konstigt att det inte är fördraget då oftast det brukar vara det billigaste alternativet när dom tillverkar bilarna (endast en och samma kabelstam)
Re: Eftermontera elhissar 850 -97
Postat: tis 12 jul 2016, 16:25
av Hilmer
Det är ju den inställningen man haft när man jobbat med dessa bilar, men på denna existerar inte kontakten.
Och jag har kollat ordentligt, har dessutom varit på skroten och rivit ner en bil för att se hur det var draget och det är (även om man tycker det är konstigt) två olika kabelstammar...
Hade det nu varit min bil så hade man ju kunnat lägga lite tid på att riva panelen och byta härvan, nu är dock läget ett annat.
Re: Eftermontera elhissar 850 -97
Postat: tis 12 jul 2016, 16:35
av DayDreamer
Hilmer skrev:Det är ju den inställningen man haft när man jobbat med dessa bilar, men på denna existerar inte kontakten.
Och jag har kollat ordentligt, har dessutom varit på skroten och rivit ner en bil för att se hur det var draget och det är (även om man tycker det är konstigt) två olika kabelstammar...
Hade det nu varit min bil så hade man ju kunnat lägga lite tid på att riva panelen och byta härvan, nu är dock läget ett annat.
Ok mysko att dom gjorde två olika kabelstammar :shock:, ja det tar att en liten tid att riva hela instrumentbrädan det är ju inte svårt men tidskrävande som bara den :|
Re: Eftermontera elhissar 850 -97
Postat: tis 12 jul 2016, 16:37
av Lucif3r
Hah, fasen vad skumt... Ännu mer skumt att en -96a inte har elhissar :shock: Trodde det var standard efter typ -93 :roll:
Det går inte komma åt stammen bara genom att ta bort sparkskydden, handsfacket och överdelen av instrumentbrädan? Trångt kommer det ju säkert vara men...
Re: Eftermontera elhissar 850 -97
Postat: tis 12 jul 2016, 17:29
av Hilmer
Det är en -97a 144hk bensin/gas (VOLVO 855-516 S) som i princip inte har någon utrustning alls, det enda lyx där är på denna bil är servostyrning, automatlåda och AC.
Och ja det är konstigt att det inte är framdraget till detta, speglarna däremot fanns fördraget i konsolen, men fick byta kablaget i själva dörren. Har även monterat farthållare på denna och där var allt förberett.
Har svårt för att se att man skulle kunna byta hela den främre kabelstocken utan att demontera panelen, men jag tror ägaren lagt detta på is som det är nu.
Re: Eftermontera elhissar 850 -97
Postat: tis 12 jul 2016, 18:30
av DayDreamer
Hilmer skrev:Det är en -97a 144hk bensin/gas (VOLVO 855-516 S) som i princip inte har någon utrustning alls, det enda lyx där är på denna bil är servostyrning, automatlåda och AC.
Och ja det är konstigt att det inte är framdraget till detta, speglarna däremot fanns fördraget i konsolen, men fick byta kablaget i själva dörren. Har även monterat farthållare på denna och där var allt förberett.
Har svårt för att se att man skulle kunna byta hela den främre kabelstocken utan att demontera panelen, men jag tror ägaren lagt detta på is som det är nu.
Ännu mer mysko, Bensin/gas bilarna brukar vara utrustade till max :shock:
Re: Eftermontera elhissar 850 -97
Postat: tis 12 jul 2016, 19:35
av Hilmer
DayDreamer skrev:Hilmer skrev:Det är en -97a 144hk bensin/gas (VOLVO 855-516 S) som i princip inte har någon utrustning alls, det enda lyx där är på denna bil är servostyrning, automatlåda och AC.
Och ja det är konstigt att det inte är framdraget till detta, speglarna däremot fanns fördraget i konsolen, men fick byta kablaget i själva dörren. Har även monterat farthållare på denna och där var allt förberett.
Har svårt för att se att man skulle kunna byta hela den främre kabelstocken utan att demontera panelen, men jag tror ägaren lagt detta på is som det är nu.
Ännu mer mysko, Bensin/gas bilarna brukar vara utrustade till max :shock:
Inte i detta fallet, jag hade dessutom fel tidigare, den har inte ens AC... :lol:
Re: Eftermontera elhissar 850 -97
Postat: tis 12 jul 2016, 20:43
av DayDreamer
Hilmer skrev:DayDreamer skrev:Hilmer skrev:Det är en -97a 144hk bensin/gas (VOLVO 855-516 S) som i princip inte har någon utrustning alls, det enda lyx där är på denna bil är servostyrning, automatlåda och AC.
Och ja det är konstigt att det inte är framdraget till detta, speglarna däremot fanns fördraget i konsolen, men fick byta kablaget i själva dörren. Har även monterat farthållare på denna och där var allt förberett.
Har svårt för att se att man skulle kunna byta hela den främre kabelstocken utan att demontera panelen, men jag tror ägaren lagt detta på is som det är nu.
Ännu mer mysko, Bensin/gas bilarna brukar vara utrustade till max :shock:
Inte i detta fallet, jag hade dessutom fel tidigare, den har inte ens AC... :lol:
Haha vad är det för snikmodell :lol: :lol: har den ens en motor? :mrgreen:
Re: Eftermontera elhissar 850 -97
Postat: tis 12 jul 2016, 20:58
av Hilmer
DayDreamer skrev:
Haha vad är det för snikmodell :lol: :lol: har den ens en motor? :mrgreen:
Jodå, den går riktigt fint! :)