Smällde en älg här om dagen. Svängde det som gick men älgen tog bakre passagerarrutan och bagageutrymmet samt stolparna.. har någon erfarenhet från att byta rutor, kan man köpa betade någon stans?
Problem 2. Efter krocken körde jag vidare ca 50 mil. Stannade någon gång på vägen och bilen gick som den skulle. När jag var framme och hade parkerat skulle jag flytta bilen. När jag startade och började köra gick motorn orent och det vibrerade i ratt och avgassystem. Se video nedan! Vad kan vara felet? Efter att ha kört motorn ett tag skruvade jag ut alla stift och inget av dem var blöta. Det låter som att den inte går på alla cylindrar? Tomgång är hyfsat normal men inte vid gaspådrag.
Bilen går att köra. Den skakar vibrerar vid kraftigare gaspådrag.
Tacksam för svar!
Re: Två problem, älgkrock och motor som går orent
Postat: lör 09 jul 2016, 12:26
av Nexus
Måste vara en tidig 99 då du fortfarande har fördelarlock och rotor. Börja med kolla de sakerna. Rutan på bakdörren är inge konstigheter byta. Däremot är rutan i "bagaget" limmad och inget man gör själv..
Re: Två problem, älgkrock och motor som går orent
Postat: lör 09 jul 2016, 12:30
av An1000
Nexus skrev:Måste vara en tidig 99 då du fortfarande har fördelarlock och rotor. Börja med kolla de sakerna. Rutan på bakdörren är inge konstigheter byta. Däremot är rutan i "bagaget" limmad och inget man gör själv..
Ja det stämmer, det är motorn utan elektroniskt gasspjäll.
Tänker jag fel men eftersom stiften inte var blöta så tänder alla cylindrar alternativt inte får bränsle?
Jag har ett uttag för felsökning i mittkonsolen, syns ett sådant fel där?
Kan man så att säga felsöka fördelarlock/rotor eller är det bara att byta?
Re: Två problem, älgkrock och motor som går orent
Postat: lör 09 jul 2016, 12:50
av An1000
Det kan tilläggas att bilen någon gång då och då den senaste tiden, när jag startat den, dött precis när den tänt.
När jag vridit nyckeln har den tänt direkt, svängt upp mot 1500 varv (som vanligt när man startar alltså) men sedan inte lagt sig på 900 utan istället dött. Det har inte hänt ofta men tre gånger dagen innan den började gå dåligt. I övrigt startar den alltid lätt.
Re: Två problem, älgkrock och motor som går orent
Postat: lör 09 jul 2016, 14:51
av DayDreamer
Hmm kanske ett bränslepumps relä som håller på att ge sig :???: Det du beskriver att den stannar direkt efter att den startat kan vara en antenn ring som är dålig (inget ovanligt problem) Kolla och gör ren fördelaren+rotorn.
Re: Två problem, älgkrock och motor som går orent
Postat: lör 09 jul 2016, 16:27
av Lucif3r
An1000 skrev:Jag har ett uttag för felsökning i mittkonsolen, syns ett sådant fel där?
Kan man så att säga felsöka fördelarlock/rotor eller är det bara att byta?
Ja, det borde väl sätta någon felkod om bilen går så kasst. Antar att du har 140hk-motorn, då lär du bygga egen läsare med ett par kablar, en diod och en knapp....
Ja, skruva loss fördelaren och kolla i den... Den ska vara fri från ärg och bränmärken., likaså rotorn. Det är inget man lagar om det är kasst, utan det byter man isf. Inga stora pengar.
Re: Två problem, älgkrock och motor som går orent
Postat: lör 09 jul 2016, 16:53
av An1000
Lucif3r skrev:
An1000 skrev:Jag har ett uttag för felsökning i mittkonsolen, syns ett sådant fel där?
Kan man så att säga felsöka fördelarlock/rotor eller är det bara att byta?
Ja, det borde väl sätta någon felkod om bilen går så kasst. Antar att du har 140hk-motorn, då lär du bygga egen läsare med ett par kablar, en diod och en knapp....
Ja, skruva loss fördelaren och kolla i den... Den ska vara fri från ärg och bränmärken., likaså rotorn. Det är inget man lagar om det är kasst, utan det byter man isf. Inga stora pengar.
Hmm finns det någon tråd om hur man gör en sådan/går att köpa på biltema? Jag ska kika på fördelarlock och rotor.
Re: Två problem, älgkrock och motor som går orent
Postat: lör 09 jul 2016, 16:58
av Lucif3r
Finns X antal trådar om det... sök lite :roll: Tror t om det finns i den klistrade tråden...
Re: Två problem, älgkrock och motor som går orent
Postat: lör 09 jul 2016, 17:08
av DayDreamer
An1000 skrev:
Lucif3r skrev:
An1000 skrev:Jag har ett uttag för felsökning i mittkonsolen, syns ett sådant fel där?
Kan man så att säga felsöka fördelarlock/rotor eller är det bara att byta?
Ja, det borde väl sätta någon felkod om bilen går så kasst. Antar att du har 140hk-motorn, då lär du bygga egen läsare med ett par kablar, en diod och en knapp....
Ja, skruva loss fördelaren och kolla i den... Den ska vara fri från ärg och bränmärken., likaså rotorn. Det är inget man lagar om det är kasst, utan det byter man isf. Inga stora pengar.
Hmm finns det någon tråd om hur man gör en sådan/går att köpa på biltema? Jag ska kika på fördelarlock och rotor.
Japp det ska finns ett antal trådar om hur man gör en sådan skulle jag tro :mrgreen: Har försöt att söka upp en men jag går bet :shock: jag använder väl fel sökord eller något :roll:
Re: Två problem, älgkrock och motor som går orent
Postat: tor 14 jul 2016, 14:18
av An1000
Felet identifierat! Bränd tändhatt, ett litet hål.
Är det någon vits med att byta alla tänd kablar eller bara den med bränd hatt?