Sida 1 av 3

Byta styrväxeldamask, S70 -98

Postat: sön 12 jun 2016, 13:17
av Patrik1975
Hej

Jag ska lyfta upp bilen och byta styrledsdamask höger fram som spruckit.
Innan jag ger mig på projektet tänkte jag kolla med kunniga här om jag kan använda samma teknik som i denna skf-video?


Alternativet är väl att skruva ur hela styrleden, men det blir ju lätt att hjulinställningen inte blir bra.

Tänker jag rätt nu? :-)

Tack!

Re: Byta styrväxeldamask, S70 -98

Postat: sön 12 jun 2016, 14:38
av Patrik1975
..och hur lossar jag spindelleden som sitter längst ut på armen? Jag har lossat muttern, men hur jag än bankar på underifrån verkar den inte vilja lossna?

Re: Byta styrväxeldamask, S70 -98

Postat: sön 12 jun 2016, 14:54
av Hilmer
Patrik1975 skrev:Hej

Jag ska lyfta upp bilen och byta styrledsdamask höger fram som spruckit.
Innan jag ger mig på projektet tänkte jag kolla med kunniga här om jag kan använda samma teknik som i denna skf-video?


Alternativet är väl att skruva ur hela styrleden, men det blir ju lätt att hjulinställningen inte blir bra.

Tänker jag rätt nu? :-)

Tack!
Den tekniken funkar ju endast om du har den typen av damask, har dock själv aldrig provat just detta!

Patrik1975 skrev:..och hur lossar jag spindelleden som sitter längst ut på armen? Jag har lossat muttern, men hur jag än bankar på underifrån verkar den inte vilja lossna?
Du slår med handslägga på den delen som hjulnavet sitter i, ALDRIG på själva styrleden eller dess gängor.
Ett par rejäla slag så ploppar den ut.

Re: Byta styrväxeldamask, S70 -98

Postat: sön 12 jun 2016, 14:55
av Patrik1975
Spindelledsavdragare såklart :)

Frågan är vilken som passar? Längd 50 eller 70mm?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000019461/

Re: Byta styrväxeldamask, S70 -98

Postat: sön 12 jun 2016, 14:56
av Hilmer
Patrik1975 skrev:Spindelledsavdragare såklart :)

Frågan är vilken som passar? Längd 50 eller 70mm?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000019461/
För det första så är det ju styrleden du ska lossa och för det andra så är annat verktyg än slägga onödigt till detta.

Re: Byta styrväxeldamask, S70 -98

Postat: sön 12 jun 2016, 16:41
av Lucif3r
Ett rejält knack NEDÅT på leden, och sen ett uppåt, så lossnar den utan problem.

Re: Byta styrväxeldamask, S70 -98

Postat: sön 12 jun 2016, 17:39
av Hilmer
Lucif3r skrev:Ett rejält knack NEDÅT på leden, och sen ett uppåt, så lossnar den utan problem.
Man slår aldrig på själva leden, speciellt inte om man ska återmontera den.
Slår man på gängsidan förstör man gängorna och slår man på leden så finns det stor risk att man knäcker innanmätet.
Slå på navet så släpper den direkt, sen lägger man tryck på leden ifall den snurrar vid montering, men aldrig slå på själva leden.

Re: Byta styrväxeldamask, S70 -98

Postat: sön 12 jun 2016, 18:01
av Lucif3r
Du ska ju inte slå dig blå heller. Ett bestämt knack räcker gott och väl. Garanterar att leden utsätts för betydligt större krafter vid drift än när man de/monterar den.

Re: Byta styrväxeldamask, S70 -98

Postat: sön 12 jun 2016, 18:28
av Hilmer
Lucif3r skrev:Du ska ju inte slå dig blå heller. Ett bestämt knack räcker gott och väl. Garanterar att leden utsätts för betydligt större krafter vid drift än när man de/monterar den.
Ett bestämt slag på navet är det enda som behövs för att få leden att släppa, leden består av rätt sköra detaljer som absolut inte tål felaktig hantering som slag eller dylikt och det är därför man inte ska rekommendera att slå på den.
Det är antagligen även därför som avdragare rekommenderas av tillverkaren, handslägga är ett bra universal alternativ om den hanteras korrekt och på rätt ställe!
Och ja leden får stå ut för en hel del krafter vid drift, men det är krafter den är tillverkad för att klara av.

Re: Byta styrväxeldamask, S70 -98

Postat: tis 14 jun 2016, 09:41
av Patrik1975
Lite olika bud om vart jag ska drämma till för att få spindelleden att lossna...

Undertill är det ju ca 1cm innan gängorna börjar, (tänkt att hålla emot med en mindre nyckel vid lossning / åtdragning gissar jag).
Antingen kan jag ge den en rejäl smäll där på underifrån.
Alternativet är på armen underifrån?

När jag väl lossat spindelleden så är det väl egentligen bara att skruva loss armen och räkna gängorna/varven innan jag lossar så att jag får den på samma plats vid ihopsättning.

Något annat jag bör tänka på, eller nåt som kan krångla på vägen? :)

Tackar!