Sida 1 av 1
Krävs metallfästmassa och ny låsring vid drivknuts byte?
Postat: ons 08 jun 2016, 21:16
av PetEri
1. Enligt Haynes repbok, så ska man lägga på metallfästmassa på drivknutens splines innan man skjuter in knuten i navet. Är detta ett måste? Varför i så fall? Och vilken metallfästmassa rekommenderas i så fall?
2. Och enligt Volvo ska alltid den inre låsringen mot växellådan, bytas ut om man demonterat hela drivaxeln. Är det nödvändigt eller överdrivet?
Re: Krävs metallfästmassa och ny låsring vid drivknuts byte?
Postat: ons 08 jun 2016, 21:20
av Derank
Jag har gjort både och utan problem, det är ´ju samma sak med tex drivaxlar, enligt volvo ska man byta bulten som håller den vid demonteriing, har bytt ett flertal utan att byta bult, likaså kopparpackningen till oljepluggen, har aldrig på en enda motor bytt packning och då har jag nog bytt olja på ett hundratal spisar.
Re: Krävs metallfästmassa och ny låsring vid drivknuts byte?
Postat: ons 08 jun 2016, 21:28
av Derank
å andra sidan är det ju inga pengat att tala om att införskaffa dessa saker inför rivningenm då är du ju safe.
Re: Krävs metallfästmassa och ny låsring vid drivknuts byte?
Postat: ons 08 jun 2016, 21:29
av DayDreamer
PetEri skrev:1. Enligt Haynes repbok, så ska man lägga på metallfästmassa på drivknutens splines innan man skjuter in knuten i navet. Är detta ett måste? Varför i så fall? Och vilken metallfästmassa rekommenderas i så fall?
2. Och enligt Volvo ska alltid den inre låsringen mot växellådan, bytas ut om man demonterat hela drivaxeln. Är det nödvändigt eller överdrivet?
1 Skit i den där jäkla massan det blir bara ett jäkla elände nästa gång du ska ut med drivaxeln ifrån navet. Har alldrig lagt på någon massa och kommer aldrig att göra det heller.
2 Har aldrig bytt den låsringen, står det att dom rekommenderar att ringen ska bytas eller står det att den ska bytas?
Re: Krävs metallfästmassa och ny låsring vid drivknuts byte?
Postat: ons 08 jun 2016, 21:38
av PetEri
1. Jag förstår inte riktigt grejjen med massan.. Knuten sitter ju med en bult till navet. En bult som ska dras hyfsat hårt, borde räcka alldeles utmärkt. Jag hade snarare tänkt lägga på lite kopparpasta på splinsen..
2. Dom har sagt till mig muntligen (på Volvo) att både inre och yttre ring ska bytas varje gång..
Re: Krävs metallfästmassa och ny låsring vid drivknuts byte?
Postat: ons 08 jun 2016, 22:39
av DayDreamer
Massan är till för att så bort ett knäppljud som blir i splinsen, ytters ovanligt att det låter något på dessa bilar utan det är mer V70N och S60 som det knäpper till i. Massan blir som ett lim och det kan bli ett rent h-vete att få ut drivaxeln från navet nästa gång.
Ok då får du väl byta den ringen också.
Re: Krävs metallfästmassa och ny låsring vid drivknuts byte?
Postat: tor 09 jun 2016, 01:10
av Nexus
Hade gnissel\knäpp på min V70. Kopparpasta på splinesen och ytan mot lager samt ny bult så blev det knäpptyst

. Inre ringen byter jag aldrig. Är ju ingen påfrestning där direkt....
Re: Krävs metallfästmassa och ny låsring vid drivknuts byte?
Postat: tor 09 jun 2016, 10:09
av Lucif3r
Limmet/geggan/whatever på splinsen är för att motverka ett designfel. I vissa fall så får man ett irriterande klick/knäppljud från drivaxeln/navet(främst när man startar eller byter riktning), då axeln glappar i splinsen.
Men får man inte det ljudet så finns det ingen anledning överhuvudtaget att kleta på massa lim och skit... Det ger dig bara en fruktansvärd huvudvärk nästa gång axeln ska ut ur lagret.
Ringen byts vid behov, dvs om/när den går sönder. Så länge den är hel och låser så finns det ingen anledning till att byta den, den går inte sönder av sig själv direkt.